Coraz droższa ropa i paliwa

Adobe Stock

Diesel jest najdroższy od grudnia 2014 r., a benzyna od sierpnia 2015 r. Wkrótce mogą być jeszcze droższe. Wszystko za sprawą wysokiego kursu ropy.

Średnie ceny na stacjach paliw w Polsce wynosiły w ostatnich dniach 4,79 zł za litr oleju napędowego oraz 4,88 zł za benzynę Pb95 – wynika z danych e-petrol.pl. To o 30 gr więcej niż w połowie marca, gdy osiągnęły najniższy poziom w tym roku.

Niezależnie od tego trzeba zauważyć, że ostatnio tak drogo za diesla jak dziś płaciliśmy w grudniu 2014 r. Z kolei w przypadku benzyny Pb95 było to w sierpniu 2015 r.
Co gorsze, prognozy na najbliższe dni i tygodnie nie są zbyt optymistyczne. Analitycy zgodnie twierdzą, że w tym tygodniu ceny dwóch najbardziej popularnych paliw samochodowych będą już o kilka groszy wyższe niż obecnie. Z kolei w wakacje mogą nawet przekroczyć 5 zł. Z tą ceną już dziś oswajają nas niektóre stacje, zwłaszcza te zlokalizowane przy autostradach. A może być jeszcze drożej, bo dolar – w którym rozliczane są notowania ropy umacnia się wobec złotego.

Ograniczona podaż
Wysokie ceny paliw nad Wisłą to niewątpliwie następstwo systematycznie rosnącego na światowych rynkach kursu ropy. Analitycy zgodnie twierdzą, że napięcia na Bliskim Wschodzie, zwłaszcza nałożenie ewentualnych sankcji na Iran ma tu kluczowe znaczenie. Istotny wpływ na obecną sytuację mają też spadki wydobycia mające miejsce w Wenezueli i konsekwentna polityka ograniczania produkcji realizowana przez kartel państw OPEC. W tej sytuacji wzrost wydobycia w USA, jak na razie, jest niewystarczający, aby ustabilizować coraz bardziej rozchwianą sytuację na rynku.

W poniedziałek kurs ropy zbliżył się już do 76 dol. i był najwyższy od listopada 2014 r. Z jak dużą skalą zwyżek dziś mamy, widać, gdy porównamy cenę ropy z tą sprzed kilku czy kilkunastu miesięcy. Jeszcze na początku roku wynosiła ona około 66 dol., a rok temu niespełna 50 dol.

Małe wydobycie
Wzrost cen ropy, co do zasady, negatywnie oddziałuje na światowy i polski segment rafineryjny. Wynika to z tego, że firmy nie są w stanie szybko przerzucić rosnących kosztów zakupu surowca na finalne produkty, zwłaszcza paliwa. Tymczasem polskie rafinerie należące do PKN Orlen i Lotosu mogą maksymalnie przetwarzać do 26,8 mln ton tego surowca rocznie.

Pozytywny wpływ na ich wyniki ma za to działalność wydobywcza. Płocka grupa pozyskuje jednak z własnych złóż mało ropy, a w Lotosie wydobycie spada. Na razie niewiele zmienia się też w segmencie detalicznym. – Orlen i Lotos osiągają obecnie stosunkowo niskie marże na detalicznej sprzedaży paliw, ale pomaga im dobry popyt i sprzedaż pozapaliwowa. Dobrze wyglądają one natomiast obecnie w obszarze sprzedaży hurtowej – mówi Krzysztof Pado, analityk DM BDM.

Niskie marże
Z ostatnich danych wynika, że w kwietniu marża rafineryjna w Orlenie wyniosła 4,7 dol. na każdej baryłce przerobionej ropy naftowej. To więcej, niż odnotowano we wcześniejszych miesiącach tego roku, ale gorzej niż rok temu.

Z kolei w Lotosie marża rafineryjna sięgnęła w kwietniu 7,45 dol. Tendencje były jednak podobne jak w płockim koncernie. – Marże rafineryjne w Orlenie i Lotosie nadal są mniejsze niż rok temu, a co za tym idzie, trudno oczekiwać, aby w II kwartale którykolwiek z tych koncernów poprawił wyniki na przerobie ropy. Ponadto trzeba pamiętać, że rok temu korzystniejszy był dla nich również kurs złotówki do dolara, który w dużym stopniu decyduje o opłacalności działalności rafineryjnej – twierdzi Pado. ©℗

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Węglowe inwestycje bez wsparcia

Instytucje finansowe coraz częściej ograniczają lub całkowicie wycofują się ze wspierania inwestycji węglowych. To ...

Przyszłość drogowego transportu to pojazdy obywające się bez kierowcy

Coraz częściej myślimy o potrzebie przemieszczania się, a nie posiadania pojazdu na własność Napędy ...

Ukraina kupi gaz z Polski

Ukraińcy skończyli remont gazociągu Komarno-Drozdowicze i chcą importować gaz z Polski. „Od dziś Ukrtransgaz ...

Łupkowa rewolucja w Estonii

Według danych Eurostatu Estonia jest najbardziej niezależnym pod względem energetycznym państwem w Unii Europejskiej. ...

Brytyjskie boje o elektrownię jądrową lekcją dla Polski

Francuski gigant nadal nie zgromadził funduszy na rozpoczęcie budowy bloku jądrowego Hinkley Point C ...

Największy przetarg w historii Gazpromu

Koncern szuka wykonawcy 822,1 km gazociągu Siła Syberii do Chin. Wartość kontraktu to 156 ...