Sieci stacji nie chcą aplikacji

Bloomberg

Ponad rok po premierze, Tankuj24, system służący do kupowania paliw online, został zamknięty. To już kolejny nowatorski projekt w tym roku, który nie przyjął się na stacjach.

Wyjmujesz telefon, sprawdzasz gdzie dziś można w okolicy najtaniej zatankować i od razu – z poziomu smartfona – płacisz online z góry za określoną ilość paliwa. Potem masz 24 godziny na jego odbiór na stacji.

Tak pokrótce wyglądała idea aplikacji Tankuj24, którą w maju uruchomił Unimot. Notowana na warszawskiej giełdzie spółka na co dzień prowadzi m.in. hurtowy handel paliwami, a branżę zna na wylot. Wydawało jej się więc, że nowatorska usługa będzie strzałem w dziesiątkę. I byłaby.

– Tankuj24 to innowacyjny projekt, który był pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. W ciągu 15 miesięcy funkcjonowania aplikacja została pobrana ponad 60 tys. razy – mówi Adam Sikorski, prezes Unimotu. – Niestety, tylko niewielka liczba użytkowników aplikacji decydowała się na zakup paliwa online, co nie zapewniło pokrycia kosztów jej działania.

Dlaczego? Okazało się, że na liście stacji w aplikacji zabrakło największych sieci. – Użytkownicy oczekiwali ogólnopolskiego zasięgu aplikacji, czyli przyłączenia się do Tankuj24 koncernów paliwowych. Te traktowały jednak projekt jako konkurencyjny i nie były skłonne do współpracy. Z tego względu zdecydowaliśmy się czasowo zawiesić funkcjonowanie Tankuj24 – tłumaczy prezes Unimotu.

Innowacyjne rozwiązanie gwarantowało z reguły możliwość kupienia paliwa tańszego średnio o kilka groszy. Sieci nie chciały więc pozbawiać się dodatkowego przychodu.

Podobnie zresztą było w przypadku apki Just Drive, która miała umożliwiać płacenie przez smartfon za tankowanie, bezpośrednio przy dystrybutorze. To uruchomione w lutym rozwiązanie było dziełem polskiego startupu Itmagination. Aplikacja stworzona na potrzeby bezgotówkowego zakupu paliwa na stacjach Orlenu miała stać się przykładem, jak może wyglądać kooperacja młodych, innowacyjnych firm i branżowych gigantów. Just Drive okazało się jednak konkurencyjne względem sprzedaży pozapaliwowej na stacjach, która – po wprowadzeniu ustawy o zakazie handlu w niedzielę – stała się dla sieci kluczowa.

Zaledwie dzień po starcie projekt zamknięto i apka straciła wsparcie koncernu. Ten twierdził, że nie miała elementów innowacyjnych, a Itmagination nie wywiązał się z umowy. Nieoficjalnie mówiło się jednak, że decydujące było potencjalne zmniejszenie sprzedaży pozapaliwowej na stacjach (płacący przez aplikację nie wchodzili do sklepu, a w efekcie zmniejszało to liczbę jego potencjalnych klientów). Koncern zapowiadał, że wdroży własną apkę – Orlen Pay. Jeszcze w maju biuro prasowe spółki informowało, że nastąpi to w III kwartale br. Do tej pory to rozwiązanie nie trafiło w ręce klientów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przeszukanie biur Gazpromu w Europie

Służby weszły do biur operatora gazociągu północnego w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Przeprowadziły ...

Walka ze smogiem pochłonie setki miliardów złotych

Około 750 mln zł pochłonie termomodernizacja domów najuboższych osób w 22 gminach z powietrzem ...

Udane testy Serinusa w Rumunii

Z odwiertu Moftinu-1003 uzyskano na tyle duże przepływy gazu ziemnego, że zostanie on włączony ...

Rosja obiecuje złote góry gazowe

Gazprom wyłożył na stół wszystkie argumenty, by przekonać zachodnich klientów do wsparcia rozbudowy gazociągu ...

Rusza walka o skarby Arktyki

Rosja wystąpiła do ONZ o poszerzenie swojego terytorium na Oceanie Lodowatym. Do tych terenów ...

Orlen mniej zarobił na Litwie

Zysk netto Orlen Lietuva za dziewięć miesięcy okazał się o 11 proc. mniejszy w ...