Reklama

„Akademik Czerski” dopłynął na Rugię

Wygląda na to, że to właśnie statek Gazpromu dokończy budowę Nord Stream-2. Układacz rur jest już przy niemieckiej wyspie Rugia, gdzie zmagazynowane są rury do części podmorskiej rosyjskiego gazociągu. I gdzie cumują już inne statki.

Publikacja: 11.05.2020 17:13

„Akademik Czerski” dopłynął na Rugię

Foto: Pipeline/Bloomberg

Układacz rur Gazpromu dotarł z Kaliningradu na Zalewie Wiślanym do niemieckiej bazy logistycznej Nord Stream-2 na wyspie Rugia, wynika z danych portali Vesselfinder i Myshiptracking śledzących ruchy statków.

""

Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

„Akademik Czerski” zacumował w porcie Mukran, gdzie znajduje się centrum logistyczne Nord Stream-2 i gdzie składowane są rury do podwodnej części gazociągu. W porcie cumuje kilka statków mających także pracować przy dokończeniu 160 km gazociągu; m.in. barka do układania rur Fortuna firmy MRTS.

Jednostka przypłynęła w końcu stycznia, ale nie mogła rozpocząć budowy Nord Stream-2 w duńskiej strefie, ponieważ nie jest wyposażona w wymagany przez Duńczyków dynamiczny system pozycjonowania, informował portal etpgb.ru (elektroniczna platforma handlu Gazprombanku)
Barka ma system pozycjonowania z 12 kotwicami, ale władze duńskie pozwalają tylko statkom z dynamicznym systemem pozycjonowania na działanie na wodach królestwa. Dlatego barka może zostać użyta do ukończenia małego (około 9 km) odcinka Nord Stream-2 na wodach niemieckich.
Także w styczniu do terminalu logistycznego na Rugii przypłynął wyspecjalizowany statek kotwiczący Kamara.

Statki kotwiczące umożliwiają ustawianie, podnoszenie platform wiertniczych lub statków do układania rur za pomocą kotw półzanurzalnych. Takie statki mogą być również wykorzystywane do holowania innych jednostek pływających. Kamara został zbudowany w 2005 roku. Armatorem jest Boskalis, statek pływa pod banderą Malty. Tonaż brutto statku wynosi 2,66 tys. ton, a wyporność 1,93 tys. ton.

Reklama
Reklama
""

Statek firmy Allseas

Foto: energia.rp.pl

Kamera zacumował obok statku badawczego Oceanic, który monitorował podwodne układanie drugiej nitki Nord Stream-2 przez szwajcarski układacz Solitaire firmy Allseas. Kiedy w grudniu 2019 r Allseas wycofał swoje statki z budowy w związku z sankcjami USA, Oceanic wrócił do portu Mukran. Na dnie Bałtyku leży już 2300 km z około 2460 km (dwie nitki) trasy Nord Stream-2.

Surowce i Paliwa
Od węgla przez gaz do elektryfikacji. Kraków przykładem transformacji ciepłowniczej
Surowce i Paliwa
KGHM zwiększy inwestycje dzięki obniżonej daninie
Surowce i Paliwa
Azoty odpowiedziały na ofertę Orlenu
Surowce i Paliwa
Eksport ropy i gazu z Rosji wrócił do poziomu z czasu pandemii
Surowce i Paliwa
Nowoczesny biznes też świętuje Barbórkę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama