Układacz rur Gazpromu dotarł z Kaliningradu na Zalewie Wiślanym do niemieckiej bazy logistycznej Nord Stream-2 na wyspie Rugia, wynika z danych portali Vesselfinder i Myshiptracking śledzących ruchy statków.
Bloomberg
„Akademik Czerski” zacumował w porcie Mukran, gdzie znajduje się centrum logistyczne Nord Stream-2 i gdzie składowane są rury do podwodnej części gazociągu. W porcie cumuje kilka statków mających także pracować przy dokończeniu 160 km gazociągu; m.in. barka do układania rur Fortuna firmy MRTS.
Jednostka przypłynęła w końcu stycznia, ale nie mogła rozpocząć budowy Nord Stream-2 w duńskiej strefie, ponieważ nie jest wyposażona w wymagany przez Duńczyków dynamiczny system pozycjonowania, informował portal etpgb.ru (elektroniczna platforma handlu Gazprombanku)
Barka ma system pozycjonowania z 12 kotwicami, ale władze duńskie pozwalają tylko statkom z dynamicznym systemem pozycjonowania na działanie na wodach królestwa. Dlatego barka może zostać użyta do ukończenia małego (około 9 km) odcinka Nord Stream-2 na wodach niemieckich.
Także w styczniu do terminalu logistycznego na Rugii przypłynął wyspecjalizowany statek kotwiczący Kamara.
Statki kotwiczące umożliwiają ustawianie, podnoszenie platform wiertniczych lub statków do układania rur za pomocą kotw półzanurzalnych. Takie statki mogą być również wykorzystywane do holowania innych jednostek pływających. Kamara został zbudowany w 2005 roku. Armatorem jest Boskalis, statek pływa pod banderą Malty. Tonaż brutto statku wynosi 2,66 tys. ton, a wyporność 1,93 tys. ton.