Pożegnanie znanych marek

Statoil zniknie z szyldów polskich stacji paliw. Podobny los może czekać obiekty sieci Łukoil. Bliska powoli ustępuje pola logo Orlenu.

Publikacja: 25.04.2016 21:00

Pożegnanie znanych marek

Foto: Bloomberg

Od połowy 2017 r. w Polsce zaczną znikać stacje paliw z logo Statoil. W ich miejsce pojawią się obiekty z nazwą Circle K. To efekt transakcji dokonanej w 2012 r., w wyniku której kanadyjski Alimentation Couche-Tard (ACT) przejął za 15,9 mld koron norweskich Statoil Fuel & Retail, firmę należącą do Statoilu.

– Aktualnie pracujemy nad szczegółami dotyczącymi zakresu potencjalnych prac w oparciu o korporacyjne wytyczne i standardy. Po zakończeniu tej fazy projektu będziemy mogli wypowiedzieć się bardziej szczegółowo na temat harmonogramu prac i kosztów z tym związanych – informuje „Rz” Krystyna Antoniewicz-Sas z dział komunikacji Circle K Polska. Dotychczasowe doświadczenia firmy pokazują, że miesięcznie rebranding może dotyczyć ok. 25 stacji paliw. Tym samym cały proces może potrwać do połowy 2018 r. Obejmie on wszystkie 357 stacji działających w Polsce pod markę Statoil. Antoniewicz-Sas zapewnia, że wraz ze zmianą marki nie zmienią się ani pracownicy firmy, ani same stacje paliw, ani kultura firmy zorientowana na klienta. – Nie należy porównywać tej sytuacji z wejściem na rynek zupełnie nowego gracza, gdyż to wszystko, co udało nam się osiągnąć przez prawie 25 lat obecności w Polsce, i to, jak jesteśmy postrzegani przez polskich klientów, nie zniknie z chwilą wymiany logo Statoil na Circle K – przekonuje.

Globalne ujednolicenie

Rebranding stacji Statoil na Circle K będzie miał miejsce nie tylko w Polsce. Już w maju tego roku rozpocznie się w Norwegii, Szwecji i Danii. Z kolei w połowie przeszłego roku ruszy też na Litwie, Łotwie, w Estonii oraz Rosji.

ACT jest jednym z największych na świecie koncernów zajmujących się handlem detalicznym. Circle K to kluczowa marka w jego portfelu. Po zakończeniu rebrandingu pod tym logo będzie funkcjonować około 15 tys. sklepów i stacji paliw w 23 krajach w Ameryce, Azji i Europie. Łącznie będą zatrudniać ponad 100 tys. osób.

W obiektach Circle K zlokalizowanych w Europie mogą być wykorzystane pewne rozwiązania stosowane w Ameryce i na odwrót. Firma nie wyklucza m.in. uruchomienia sieci sklepów niezwiązanych ze stacjami paliw. Obecnie testuje dwie pierwsze tego typu placówki w centrach Wilna i Tallina. – Działają one pod marką Statoil, a docelowo zapewne Circle K. To placówki o powierzchni około 90 mkw. i taką wielkością jesteśmy zainteresowani – twierdzi Antoniewicz-Sas. Zastrzega, że spółka nie będzie otwierać supermarketów. Testy potrwają około dwóch–trzech lat. W efekcie nowe sklepy w Polsce mogą się pojawić najwcześniej w 2018 r.

Łukoil czekają zmiany?

Niedawno 230 stacji paliw rosyjskiego Łukoila na Łotwie, Litwie oraz w Polsce zmieniło właściciela. Kupiły je osoby związane z austriacką spółką AMIC Energy. Na razie nie wiadomo, czy te obiekty też przejdą rebranding. Na koniec ubiegłego roku Lukoil miał w Polsce 116 stacji.

Ciągłe zmiany przeprowadzane są niemal na wszystkich stacjach paliw. – Proces rebrandingu wybranych stacji Bliska zakończył się w zeszłym roku. Na koniec marca tego roku w Polsce istniało 139 stacji pod tym logotypem – informuje biuro prasowe PKN Orlen. Dodaje, że zmiany spowodowane były ewolucją oczekiwań klientów, którzy coraz bardziej doceniają rozwiniętą ofertę sprzedażową i dostępność szerokiego wachlarza usług. Mimo to PKN Orlen nie rezygnuje ze swojej marki ekonomicznej.

Z kolei na obiektach należących do Grupy Lotos kontynuowana jest standaryzacja wizerunku sieci. – Nowe rozwiązania i użyte materiały służą również obniżaniu kosztów budowy nowych lub remontu starszych obiektów – mówi Krzysztof Kopeć z biura komunikacji Grupy Lotos.

Od połowy 2017 r. w Polsce zaczną znikać stacje paliw z logo Statoil. W ich miejsce pojawią się obiekty z nazwą Circle K. To efekt transakcji dokonanej w 2012 r., w wyniku której kanadyjski Alimentation Couche-Tard (ACT) przejął za 15,9 mld koron norweskich Statoil Fuel & Retail, firmę należącą do Statoilu.

– Aktualnie pracujemy nad szczegółami dotyczącymi zakresu potencjalnych prac w oparciu o korporacyjne wytyczne i standardy. Po zakończeniu tej fazy projektu będziemy mogli wypowiedzieć się bardziej szczegółowo na temat harmonogramu prac i kosztów z tym związanych – informuje „Rz” Krystyna Antoniewicz-Sas z dział komunikacji Circle K Polska. Dotychczasowe doświadczenia firmy pokazują, że miesięcznie rebranding może dotyczyć ok. 25 stacji paliw. Tym samym cały proces może potrwać do połowy 2018 r. Obejmie on wszystkie 357 stacji działających w Polsce pod markę Statoil. Antoniewicz-Sas zapewnia, że wraz ze zmianą marki nie zmienią się ani pracownicy firmy, ani same stacje paliw, ani kultura firmy zorientowana na klienta. – Nie należy porównywać tej sytuacji z wejściem na rynek zupełnie nowego gracza, gdyż to wszystko, co udało nam się osiągnąć przez prawie 25 lat obecności w Polsce, i to, jak jesteśmy postrzegani przez polskich klientów, nie zniknie z chwilą wymiany logo Statoil na Circle K – przekonuje.

Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy