Co się wydarzyło w cieśninie Ormuz? Kolizja i pożar dwóch tankowców

Kolosy z ropą zderzyły się i zapaliły na popularnym szlaku morskim, którym surowiec z Bliskiego Wschodu jest transportowany do klientów na całym świecie. Powodem były zakłócenia w nawigacji. Ich źródło może znajdować się w Iranie.

Publikacja: 17.06.2025 15:53

Co się wydarzyło w cieśninie Ormuz? Kolizja i pożar dwóch tankowców

Foto: Adobe Stock

Cieśnina Ormuz, bo to tam doszło do kolizji tankowców, łączy Zatokę Perską na północnym zachodzie z Zatoką Omańską na południowym wschodzie i prowadzi na Morze Arabskie. Według danych firmy Vortexa śledzącej ruchy statków, od początku 2022 r. do zeszłego miesiąca transportowano przez Ormuz od 17,8 mln do 20,8 mln baryłek ropy naftowej, kondensatu i paliw dziennie.

Jedne ładownie puste, drugie pełne ropy

Jak informuje agencja Reutera, we wtorek na wodach cieśniny dwa tankowce zderzyły się 24 mile morskie od wschodniego wybrzeża ZEA. W wyniku kolizji doszło do pożarów na statkach. Straż przybrzeżna Zjednoczonych Emiratów Arabskich poinformowała, że ​​ewakuowała 24 osoby z jednej z jednostek o nazwie Adalynn, do portu Khor Fakkan.

Czytaj więcej

Gorąca sytuacja na Bliskim Wschodzie. Obawy o eksport ropy

Według serwisu monitorującego TankerTrackers.com, Adalynn, tankowiec klasy Suezmax należący do indyjskiej Global Shipping Holding Ltd, miał puste ładownie i płynął w kierunku Kanału Sueskiego w Egipcie.

Załoga drugiego tankowca, Front Eagle, nie odniosła obrażeń. Tankowiec był załadowany 2 mln baryłek irackiej ropy naftowej i płynął do Zhoushan w Chinach. Jego właściciel, notowana na giełdzie w Oslo spółka Frontline zapewnia, że po pożarze, który wybuchł na pokładzie, do morza nie wydostały się żadne zanieczyszczenia.

Według wstępnych ocen, powodem zderzenia były zakłócenia w elektronicznym systemie nawigacji jednostek. TankerTrackers.com poinformował na platformie X, że Front Eagle poruszał się na południe z prędkością 13,1 węzła, gdy „wykonał skręt w prawo, co spowodowało zderzenie z lewą burtą” jednostki Adalynn, która płynęła na południowy wschód z prędkością 4,8 węzła.

Co zakłóciło nawigację?

Iran i Izrael od piątku ostrzeliwują się dronami i rakietami. Wymiana ognia może zakłócać systemy nawigacyjne w pobliżu kluczowego szlaku morskiego między Iranem a Omanem.

A w wypadku zderzenia tankowców, mogą to być też celowe działania. Wiele wskazuje na to, że zakłócenia powstały w Iranie. Teheran w przeszłości groził zamknięciem cieśniny Ormuz dla ruchu statków w odwecie za presję ze strony Zachodu.

Czytaj więcej

Wymiana ciosów na Bliskim Wschodzie niepokoi rynki finansowe

Reuters przypomina, że międzynarodowe, kierowane przez USA, centrum informacyjne JMIC Combined Maritime Forces, informowało w tym tygodniu w komunikacie, że otrzymało zgłoszenia o zakłóceniach systemów elektronicznych, których źródło pochodziło z okolic irańskiego portu Bandar Abbas i innych obszarów w regionie Zatoki Perskiej.

Teraz Teheran nie skomentował wtorkowej kolizji, ani doniesień o zakłóceniach systemów łączności i nawigacji.

Cieśnina Ormuz, bo to tam doszło do kolizji tankowców, łączy Zatokę Perską na północnym zachodzie z Zatoką Omańską na południowym wschodzie i prowadzi na Morze Arabskie. Według danych firmy Vortexa śledzącej ruchy statków, od początku 2022 r. do zeszłego miesiąca transportowano przez Ormuz od 17,8 mln do 20,8 mln baryłek ropy naftowej, kondensatu i paliw dziennie.

Jedne ładownie puste, drugie pełne ropy

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Gorąca sytuacja na Bliskim Wschodzie. Obawy o eksport ropy
Ropa
G7 radzi o pułapie na rosyjską ropę. Wiadomo, ile pieniędzy może stracić Kreml
Ropa
Jeden przeciw sześciu. Czy sufit cenowy przyciśnie rosyjską ropę?
Ropa
Netanjahu z pomocą Putinowi. Ropa naftowa w rękach G7
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Ropa
Ropa ostro w górę po izraelskim ataku. Jaka będzie odpowiedź Iranu?