Rosyjskie tankowce płyną przez Arktykę do Chin. To ogromne zagrożenie

Rosną dostawy rosyjskiej ropy do Chin Północną Drogą Morską. Używane przez Rosję tankowce nie są odporne na zderzenia z lodem. W wypadku uszkodzenia i wycieku ropy, prądy zepchną ropę na amerykańskie wybrzeża.

Publikacja: 09.10.2023 12:13

Rosyjskie tankowce płyną przez Arktykę do Chin. To ogromne zagrożenie

Foto: Adobe Stock

Dostarczanie ładunków Północną Drogą Morską przez arktyczne wody Rosji do Chin jest o 30 proc. szybsze niż przez Kanał Sueski. Zwiększeniu ruchu na tej trasie sprzyjają też zmiany klimatyczne, które prowadzą do zmniejszania się pokrywy lodowej.

Północna Droga Morska biegnie wzdłuż wybrzeża Rosji, od Morza Barentsa do Cieśniny Beringa. W poprzednich latach nie było jednak dostaw ropy do Chin przez Arktykę, z wyjątkiem jednego rejsu testowego pod koniec 2022 roku.

Czytaj więcej

Rosja chwali się sprzedażą ropy powyżej pułapu sankcyjnego. Propaganda?

Na północ zamiast na południe

W tym roku gwałtownie wzrosła liczba tankowców z rosyjską ropą, płynących wodami Oceanu Lodowatego z Rosji do Chin. Od początku roku pokonało ją kilkanaście transportów rosyjskiej ropy do Chin. W porównaniu do średnich danych za 2022 r., w tym roku Chiny zwiększyły import rosyjskiej ropy o 22 proc. do 400 tys. baryłek dziennie.

Według założyciela Instytutu Arktycznego, Malte Humberta, podczas gdy kraje zachodnie ograniczają popyt na rosyjską ropę, Chiny wciąż ją importują. Dlatego Kreml zdecydował się otworzyć przed Pekinem drzwi Arktyki.

„Rosyjskie zasoby naturalne, które wcześniej trafiały do ​​Europy, są obecnie przekierowywane do Azji, zwłaszcza do Chin” – powiedział Humbert, cytowany przez agencję Unian.

Zwiększone ryzyko dla środowiska (i Ameryki)

Zwiększony ruch statków w Arktyce wiąże się ze zwiększonym ryzykiem dla środowiska. Obawy nasiliły się po ogłoszeniu przez Moskwę rozpoczęcia wykorzystywania tankowców, których kadłuby nie są zabezpieczone przed lodem, do transportu ropy przez Arktykę.

„Jeśli w rosyjskiej Arktyce Wschodniej nastąpi wyciek ropy, to prądy skierują ropę w kierunku Stanów Zjednoczonych” – powiedziała Rebecca Pincus, dyrektor Instytutu Polarnego w Wilson Center, dodając, że ropa przepłynęłaby przez granice międzynarodowe i „to bardzo niepokojąca sytuacja.”

Dlatego Stany Zjednoczone zwiększyły monitoring rosnących dostawy rosyjskiej ropy do chińskich portów Północną Drogą Morską.

„Będziemy temu przyglądać się tak uważnie, jak to możliwe” – podkreślił koordynator Rady Bezpieczeństwa Narodowego ds. komunikacji strategicznej John Kirby dla Głosu Ameryki.

Przypomnijmy, że w sierpniu rosyjska ropa przekroczyła ustalony przez państwa G7 limit cenowy wynoszący 60 dolarów. Dzięki temu Rosja uzyskała rekordowy 8-miesięczny zysk z eksportu ropy – 15,3 miliarda dolarów. Głównymi odbiorcami są Indie i Chiny. Handel odbywa się w juanach i rupiach.

Dostarczanie ładunków Północną Drogą Morską przez arktyczne wody Rosji do Chin jest o 30 proc. szybsze niż przez Kanał Sueski. Zwiększeniu ruchu na tej trasie sprzyjają też zmiany klimatyczne, które prowadzą do zmniejszania się pokrywy lodowej.

Północna Droga Morska biegnie wzdłuż wybrzeża Rosji, od Morza Barentsa do Cieśniny Beringa. W poprzednich latach nie było jednak dostaw ropy do Chin przez Arktykę, z wyjątkiem jednego rejsu testowego pod koniec 2022 roku.

Pozostało 82% artykułu
Ropa
Jak Wielka Brytania pomaga Kremlowi finansować wojnę
Ropa
Orlen dał chińskiemu pośrednikowi gigantyczną zaliczkę na ropę z Wenezueli
Ropa
Ropa dalej tanieje. Czas na obniżki cen paliw na stacjach
Ropa
Ceny ropy podskoczyły tylko na chwilę. Maleją obawy o wojnę Izraela z Iranem
Ropa
Ropa gwałtownie tanieje. Rynek patrzy na USA i Izrael