19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 13.01.2025 00:53 Publikacja: 09.08.2023 17:08
Foto: Bloomberg
Po zaprzestaniu w grudniu 2022 r. przez niemal całą Unię importu rosyjskiej ropy, głównymi odbiorcami produktów naftowych z Rosji pozostały Indie, Chiny i Turcja. W 2023 roku udział rosyjskiego surowca w imporcie Indii wzrósł do 20 proc., w porównaniu z 2 proc. przed inwazją Rosji na Ukrainę.
Napięcia między Arabią Saudyjską a Rosją rosną, ponieważ Moskwa nadal dostarcza na rynek ogromne ilości tańszej ropy, podważając wysiłki Rijadu zmierzające do podniesienia cen surowców energetycznych. Przy czym - jak zauważa agencja Reutres - Chiny, które razem z Indiami przyjmują ponad 80 proc. rosyjskiego eksportu ropy, zmniejszyły w czerwcu zakupy o połowę.
– Nie mamy poczucia, aby polityki klimatyczne banków ulegały zmianie. Naszym zdaniem oczekiwania instytucji finansowych są nadal takie same – mówi wiceprezes Orlenu Magdalena Bartoś komentująca opuszczenie przez część banków tzw. zielonego sojuszu bankowego. Orlen chce odejść od produkcji energii z węgla za pięć lat, a od produkcji ciepła z węgla za 10 lat.
Tankowiec przewożący 99 tysięcy ton ropy stracił sterowność u wybrzeży Niemiec, ok. 50 km od polskiego brzegu. Jednostka należy do floty cieni Putina. To stare, przeznaczone na złom jednostki bez zachodnich ubezpieczeń i pływające pod egzotycznymi banderami. Stanowią coraz większe zagrożenie dla transportu morskiego.
Stany Zjednoczone oficjalnie ogłosiły nowe sankcje antyrosyjskie. To potężne uderzenie w 183 tankowce floty cieni Putina, w dziesiątki firm kupujących rosyjski surowiec, w dwa wielkie rosyjskie koncerny paliwowe i ich szefów. Na moskiewskiej giełdzie inwestorzy gwałtownie pozbywają się akcji spółek naftowych.
Spodziewamy w przyszłym tygodniu informacji ze strony czeskiego rządu o otwarciu nowych, większych możliwości importu ropy naftowej ropociągiem TAL do naszych czeskich rafinerii - poinformował prezes Orlenu Ireneusz Fąfara.
Przed końcem kadencji administracja Joe Bidena wymierzy jeszcze jeden cios w Rosję. Nałoży sankcje na flotę cieni Putina i chińskie banki pomagające Kremlowi zarabiać na transakcjach naftowych.
Analiza nagrania z monitoringu pokazuje, że izraelscy żołnierze użyli pojazdu oznakowanego jako ambulans do przeprowadzenia akcji na Zachodnim Brzegu, która zakończyła się śmiercią dla 80-letniej Palestynki. Izraelskie wojsko twierdzi, że zdarzenie jest analizowane.
Zarząd Kanału Panamskiego niezrażony pogróżkami Donalda Trumpa zlecił konsorcjum firm i placówek naukowych z Francji i Belgii sporządzenie kompleksowego opracowania studium opłacalności modernizacji śluz tego szlaku wodnego. Nie podano tylko wartości tego zlecenia.
Zdaniem Jasona McGuinnesa, wiceprezesa Ryanaira ds operacyjnych błędem było oddanie w zarządzanie lotniska Nikola Tesli w Belgradzie francuskiej spółce Vinci. — To wielki błąd. W najbliższej przyszłości stamtąd z pewnością nie polecimy- mówił.
Polska nie wyraziła zgody na przelot nad swym terytorium samolotu wiozącego do Moskwy delegację słowackiego parlamentu - wynika z informacji słowackich mediów. Inne stanowisko na temat sprawy przekazało polskie MSZ.
Ogień trawi tereny o dużej gęstości zaludnienia, pożary w Los Angeles to jeden z najbardziej destrukcyjnych żywiołów w historii Kalifornii.
Najważniejsze francuskie spółki giełdowe należące do indeksu CAC 40 rozdały w 2024 roku akcjonariuszom 98,2 mld euro w ramach wypłaty dywidend i skupu własnych akcji — poinformował w dorocznym opracowaniu portal Vernimmen.com, wydawca podręcznika o zarządzaniu finansami firm Finance d'Entreprise, autorstwa ekonomisty, profesora Pierre'a Vernimmena (1946–1996). Portal publikuje co miesiąc bezpłatny biuletyn (La Lettre Vernimmen.net) poświęcony problemom i ocenom branży finansowej, a także zawierający dane, wykresy oraz odpowiedzi na pytania.
Czy firmy ubezpieczeniowe będzie stać na wypłatę odszkodowań pogorzelcom z Los Angeles? Wiele osób obawia się, że ich polisy ubezpieczeniowe mogą nie pokryć kosztów odbudowy, a przyszłe składki będą astronomiczne. Wiele firm ubezpieczeniowych musi liczyć się z problemami finansowymi, a niektóre nawet z bankructwem.
Nowe zalecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), by omijać przestrzeń powietrzną zachodniej Rosji, ma za zadanie uderzyć w gospodarkę – uważa Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja).
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas