Gigantyczny ładunek przejedzie przez Litwę. Cel: rafineria Orlenu

Taki wielkiego ładunku nigdy nikt drogami Litwy nie przewiózł. Tego lata z Kłajpedy do rafinerii Orlenu w Możejkach dostarczone zostanie urządzenie o masie 2500 ton. Litwini już wzmacniają drogi na trasie przewozu.

Publikacja: 24.07.2023 11:21

Rafineria Orlenu w Możejkach na północy Litwy

Rafineria Orlenu w Możejkach na północy Litwy

Foto: materiały prasowe

Chociaż sam Orlen Lietuva nie komentuje transportu tego ładunku i nie ujawnia informacji, co dokładnie zakupił dla rafinerii w Możejkach, to według portalu Delfi będzie jest o największy ładunek w historii Litwy, jaki kiedykolwiek przewieziono przez jej terytorium.

Naczepa o 88 osiach

Masa ładunku, który portal nazywa „reaktorem na potrzeby modernizacji rafinerii” wynosi 1800 ton, a całej konstrukcji - 2500 ton, długość pojazdu - 95 metrów, szerokość - 6,5 metra. Wysokość wyniesie 10,5 metra (niczym 3 piętrowy budynek). Pojazd, który będzie wiózł urządzenie, ma mieć 88 osi.

Czytaj więcej

Orlen przeszacował aktywa rafineryjne. Gigantyczny odpis

Trasa przejazdu liczy 145,2 km i będzie przebiegać przez regiony Kłajpedy, Szkudy, Kretyngi i Możejek. Maksymalna prędkość przemieszczania się ładunku wyniesie 5 km/h, a średnia prędkość - 3 km/h.

Redakcja Delfi skontaktowała się z Litewskim Zarządem Dróg (LAKD). Kierownik działu współpracy z zagranicą i komunikacji Egle Nemanite zapewniła, że firma zajmująca się organizacją przewozu ładunków prowadzi obecnie prace na drogach, którymi będzie przejeżdżać ładunek.

- W tym celu LAKD zlecił wykonanie projektu przewidzianej trasy przejazdu i uzgodnił projekty (wzmocnienia -red.) dla poszczególnych odcinków. Zadania przewidziane w projektach są niezbędne do zapewnienia możliwości takiego transportu. LAKD wyznaczył nadzór techniczny nad wykonywanymi pracami. Prace są wykonywane przez wykonawcę (kontrahentów) organizatora transportu towarowego według uzgodnionych projektów. Zostaną ocenione przez kierownika technicznego i po ostatecznej kontroli obiektu, prace zostaną odebrane zgodnie z ustaloną procedurą – powiedziała przedstawicielka dyrekcji.

Czytaj więcej

Możejki czekają na inwestycje Orlenu

Zapewniła również, że w celu określenia wpływu przewozu ładunków ponadgabarytowych na stan jezdni, LAKD przeprowadzi, zarówno przed przewozem, jak i po przewozie ładunku, badanie parametrów jakościowych dróg w celu określenia ewentualnych zmian na drodze w związku z przewozem ładunków ponadgabarytowych. - Jeżeli po przewiezieniu ładunku zostaną stwierdzone zmiany w stanie dróg, organizator przewozu ładunku będzie zobowiązany do naprawy – dodała Nemanite.

Termin przejazdu nie został jeszcze podany do publicznej wiadomości. Prawdopodobnie nastąpi to w sierpniu, po zakończeniu wzmacniania dróg.

Chociaż sam Orlen Lietuva nie komentuje transportu tego ładunku i nie ujawnia informacji, co dokładnie zakupił dla rafinerii w Możejkach, to według portalu Delfi będzie jest o największy ładunek w historii Litwy, jaki kiedykolwiek przewieziono przez jej terytorium.

Naczepa o 88 osiach

Pozostało 89% artykułu
Ropa
Rosja powoli traci możliwości eksportu ropy. Flota cieni uwięziona w portach
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Ropa
Huragan Beryl okazał się mniej groźny. Ropa tanieje też z innego powodu
Ropa
Beryl atakuje, ropa tanieje
Ropa
Załamanie eksportu rosyjskiej ropy. Pożera ją wojna Putina
Ropa
Biały Dom hamuje podwyżki cen ropy. Biden nie dopuści do drożyzny
Ropa
Pierwsze sankcje UE na flotę cieni Putina. Gdzie Kreml ukrywa stare tankowce