Według agencji Reuters pierwszym tankowcem, który wznowił bezpośrednie dostawy wenezuelskiej ropy do Chin, był statek „Kyoto”. Jak wynika z danych monitoringu tankowców TankerTrackers, „Kyoto” pod koniec sierpnia załadowany został 1,8 mln baryłkami ropy w wenezuelskim porcie Jose.

Inny tankowiec „Warrior King” wyładował wenezuelską ropę w chińskim porcie Baiyuquan. W listopadzie tankowce PetroChina załadowały ropę w Wenezueli i skierowały się do Państwa Środka, podała agencja, powołując się na harmonogramy eksportu państwowego koncernu paliwowego PDVSA, dokumenty przewozowe i dane Refinitiv Eikon.

""

Stacja należąca do koncerny PDNSA w Caracas/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Stany Zjednoczone nałożyły na Wenezuelę cały zestaw sankcji. Najbardziej bolesne okazało się zamrożenie kont tego kraju w Europie oraz zablokowanie aktywów i interesów koncernu PDVSA wartych 7 mld dolarów w jurysdykcji USA, a także zakaz transakcji nimi. Według Białego Domu kolejne 11 miliardów dolarów Wenezuela straciła na ograniczeniach w eksporcie ropy.

W końcu sierpnia 2019 r po rozszerzeniu sankcji w których Biały Dom, zagroził partnerom handlowym Wenezueli zakazem transakcji w amerykańskiej jurysdykcji, chińskie państwowe koncerny naftowe CNPC i PetroChina przestały odbierać ładunki ropy z portów w Wenezueli.