Aktualizacja: 19.11.2024 00:47 Publikacja: 17.05.2024 19:22
Budowa kompleksu Olefin III w Płocku, największej inwestycji petrochemicznej w Europie w ciągu ostatnich 20 lat.
Foto: PAP, Szymon Łabiński
O firmie Zioom zrobiło się głośno w ubiegłym tygodniu, kiedy dziennikarze „Gazety Wyborczej” i „Uwagi” TVN ujawnili nieodpowiednie traktowanie i skandaliczne warunki zakwaterowania pracowników zatrudnionych przy budowie kompleksu Olefin III pod Płockiem. Ma to być największy zakład petrochemiczny w Europie, w który Orlen zainwestuje łącznie 25 mld zł.
Głównym wykonawcą projektu jest koreańskie konsorcjum Hyundai Engineering & Tecnicas Reunidas, które zatrudnia licznych podwykonawców odpowiedzialnych za prace nad daną częścią kompleksu. W sumie na terenie budowy pracuje niemal 6 tysięcy osób, w tym wielu obcokrajowców, między innymi z Indii i Filipin. Jedną z agencji rekrutacyjnej pozyskującej pracowników do projektu była firma Zioom, z którą Orlen właśnie zakończył współpracę po szokujących doniesieniach medialnych.
Fundusze, które posiadają akcje paliwowego giganta, złożyły wniosek o wpisanie zmian w jego radzie nadzorczej do porządku obrad walnego 2 grudnia.
Inwestycja Olefiny III nie powstanie w planowanym kształcie. Orlen tłumaczy, że musiałby wydać aż 45–51 mld zł.
Wiadomo już, że sztandarowa inwestycja petrochemiczna powstająca w Płocku nie będzie realizowana w planowanym kształcie. Powodem jest brak rentowności i ogromne koszty mogące sięgać 45-51 mld zł. Projekt ma być zoptymalizowany lub wstrzymany.
Rządowe cele w zakresie liczby stacji ładowania, wodorowych i LNG często mocno odbiegają od tego, jak widziałyby je giełdowe spółki. Jedne są nierealne, inne za mało ambitne. Czasami do tych samych spraw różne podchodzą też poszczególne firmy.
Mieszkańcy Europy z jednej strony nadal wierzą, że transformacja energetyczna zabezpieczy dobrobyt następnych pokoleń. Z drugiej jednak strony obawiają się, że koszty ochrony klimatu dotkną ich finansowo. Z badania klimatycznego zleconego przez Fundację E.ON wynika, że Europejczycy popierają transformację, ale oczekują od rządów swoich państw konkretnego planu i większego zdecydowania w działaniu.
Chodzi o Samera A. i Marcina O., którym zarzuca się zawarcie od 21 sierpnia 2023 r. do 21 grudnia 2023 r. trzech niekorzystnych kontraktów na zakup ropy naftowej i wyrządzenie OTS Switzerland i Orlenowi szkody na około 378 mln dolarów.
Kluczem do osiągnięcia przewagi stała się zdolność do pozyskiwania danych z lądu, powietrza, wody, kosmosu i cyberprzestrzeni, a następnie ich szybkiego przetwarzania i dostarczania do dowódców oraz żołnierzy – mówi generał Mary A. Legere, dyrektorka zarządzająca w Accenture Global Defense.
Mieszkańcy Europy z jednej strony nadal wierzą, że transformacja energetyczna zabezpieczy dobrobyt następnych pokoleń. Z drugiej jednak strony obawiają się, że koszty ochrony klimatu dotkną ich finansowo. Z badania klimatycznego zleconego przez Fundację E.ON wynika, że Europejczycy popierają transformację, ale oczekują od rządów swoich państw konkretnego planu i większego zdecydowania w działaniu.
Polska nie wypracowała standardów dotyczących cyberbezpieczeństwa w energetyce, a realizuje olbrzymie inwestycje w sektorze. Powszechność niesprawdzonych technologii w infrastrukturze krytycznej może przynieść zgubne skutki – ocenia prezes Apatora Maciej Wyczesany.
Liczba audytorów badających spółki giełdowe się zmniejsza. W grze pozostają tylko firmy, które mogą skutecznie odpowiedzieć na wyzwania – podkreślają członkowie zarządu BDO dr Anna Bernaziuk, Edyta Kalińska i Tomasz Reiter.
W Polsce główną barierą ciągle hamującą rozwój innowacji jest brak współpracy i przepływu informacji między światami nauki i biznesu – mówi Witold M. Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Politechnika Warszawska.
Chociaż nowe, bardziej wymagające zasady raportowania niefinansowego obejmą na razie tylko duże spółki, to unijne regulacje muszą już uwzględniać również ich dostawcy z sektora MŚP.
Dlaczego konkurs poświęcony polskim mistrzom malarstwa jest bardzo dobrym narzędziem promowania edukacji oraz kreatywności - mówi Katarzyna Wasilewska, wiceprezeska Fundacji PGE
Samochód elektryczny znakomicie współpracuje z instalacją fotowoltaiczną, a uzupełnianie energii w akumulatorze przy pomocy domowych ładowarek jest nie tylko wygodne i tanie, ale też ekologiczne i przewidywalne.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas