Paliwowi sponsorzy rosyjskiej wojny. Brazylia dołączyła do największych

Turcja i Brazylia stały się głównymi odbiorcami rosyjskiego paliwa po złagodzeniu wprowadzonego we wrześniu 2023 roku przez Kreml embarga eksportowego.

Publikacja: 15.12.2023 13:17

Brazylia dołączyła do sponsorów rosyjskiej wojny.

Brazylia dołączyła do sponsorów rosyjskiej wojny.

Foto: Bloomberg

Według analityków firmy Kpler, w grudniu Turcja zwiększyła import do 319 tys. baryłek dziennie, a Brazylia do prawie 274 tys. baryłek dziennie. - Dynamika rosyjskiego eksportu utrzyma się na poziomie około miliona baryłek dziennie, ale nie przekroczy rekordu z marca 2023 roku, wynoszącego 1,26 mln baryłek dziennie - powiedział ekspert Kpler Victor Katona dla gazety Kommersant.

Ropa krwawa, ale tańsza

Gazeta przypomina, że 21 września władze rosyjskie zakazały eksportu benzyny silnikowej i oleju napędowego, po tym jak w Rosji zaczęło brakować paliwa na stacjach, a właściciele zaczęli je reglamentować, co wywołało niezadowolenie społeczne. W obawie przed protestami reżim szybko zniósł zakaz eksportu oleju napędowego, a dwa tygodnie później zniesiono także ograniczenia na benzynę.

Czytaj więcej

Najwięksi sponsorzy rosyjskiej wojny. Ile Kreml zarobił na sprzedaży surowców

Wtedy to właśnie Brazylia dołączyła do sponsorów rosyjskiej wojny. Po dwuletniej przerwie wznowiła zakupy ropy z Rosji, a w październiku 2023 r wielkość importu wzrosła 2,5-krotnie – do 207,4 tys. ton, czyli około 1,5 mln baryłek. Gwałtownie wzrosła też wartość transportowanej do Brazylii ropy – 2,8 razy, do 133,25 mln dolarów.

Kraj, który dotąd nie potępił zbrodniczej, rosyjskiej wojny wspomaga więc rosyjską agresję swoimi pieniędzmi. Zdecydowała cena — rosyjskie koncerny zaczęły oferować ponad 20-dolarowe rabaty w stosunku do ceny europejskiej marki Brent.

Z Murmańska bliżej do Rio niż do Pekinu

- Dostawy do Brazylii z Murmańska charakteryzują się dość korzystną logistyczną składową. Koszt logistyki to 5-6 dolarów za baryłkę, co jest bardziej opłacalne niż dostawy ropy do Indii i Chin z tego samego portu. Pod względem cech jakościowych rosyjska ropa i ropa z Gujany są lekkie i zawierają mało siarki. Zatem w pewnych warunkach rynkowych dostawy z Federacji Rosyjskiej mogą być bardziej opłacalne. Ropa ze Stanów Zjednoczonych ma w naszej ocenie, gorsze właściwości jakościowe – stwierdziła Jewgienija Popowa, konsultantka firmy Implementa dla agencji RIA Nowosti.

Czytaj więcej

Lista wstydu Zachodu. Koncerny, które najwięcej zarabiają w Rosji

Według Popowej, jesienią Federacja Rosyjska wysłała do Brazylii lekki olej Varandey Blend o niskiej zawartości siarki, podczas gdy inne, mniej premialne gatunki dostarczano głównie do Indii i Chin. Popowa podkreśliła, że ​​choć Brazylia sama jest krajem produkującym ropę, importuje ropę i produkty naftowe w celu pokrycia pojawiających się lokalnych niedoborów, a przy zakupie rosyjskiej ropy kieruje się „wyłącznie przesłankami ekonomicznymi”.

Według wyliczeń RIA Nowosti na podstawie danych brazylijskiego urzędu statystycznego Rosja w październiku dostarczyła Brazylii rekordową ilość ropy naftowej w całym okresie stosunków handlowych obu krajów – 207 tys. ton o wartości 133 mln dolarów.

 Na koniec października Rosja znalazła się w gronie trzech największych eksporterów ropy  i paliw do Brazylii. Wyprzedzają ją jedynie Stany Zjednoczone (346 mln dolarów) i Gujana (187 mln dolarów). W pierwszej piątce znalazły się także Algieria (112 mln dolarów) i Arabia Saudyjska (98 mln dolarów).

Według analityków firmy Kpler, w grudniu Turcja zwiększyła import do 319 tys. baryłek dziennie, a Brazylia do prawie 274 tys. baryłek dziennie. - Dynamika rosyjskiego eksportu utrzyma się na poziomie około miliona baryłek dziennie, ale nie przekroczy rekordu z marca 2023 roku, wynoszącego 1,26 mln baryłek dziennie - powiedział ekspert Kpler Victor Katona dla gazety Kommersant.

Ropa krwawa, ale tańsza

Pozostało 89% artykułu
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Paliwa
Orlen ma ogromny problem z Olefinami III
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Paliwa
Różne wizje rozwoju rynku paliw alternatywnych