Unia na potęgę importuje z Indii paliwa produkowane z rosyjskiej ropy

Indie po raz pierwszy w historii weszły do pierwszej trójki największych dostawców paliw do UE. W ciągu trzech kwartałów tego roku kraje Unii kupiły ponad dwa razy więcej indyjskich produktów naftowych niż rok wcześniej.

Publikacja: 23.11.2023 11:28

Indie po raz pierwszy w historii weszły do pierwszej trójki największych dostawców paliw do UE

Indie po raz pierwszy w historii weszły do pierwszej trójki największych dostawców paliw do UE

Foto: Bloomberg

W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku kraje Unii zaimportowały z Indii 7,9 mln ton produktów naftowych, czyli 2,5 razy więcej niż w roku ubiegłym i 3,3 razy więcej niż w roku 2021 czyli przed rosyjską agresją na Ukrainę. W ujęciu wartościowym dostawy wzrosły do ​​6,1 mld euro wobec 3,3 mld euro w roku ubiegłym i 1,2 mld w 2021 r., wynika z danych Eurostatu, na które powołuje się agencja RIA Nowosti.

Taki skokowy wzrost sprzedaży pozwolił Indiom stać się drugim co do wielkości dostawcą paliw do Unii. Na czele jest Arabia Saudyjska, która dostarczyła 11,7 mln ton produktów naftowych o wartości 8,7 mld euro. Dla porównania rok temu Indie znajdowały się na szóstym miejscu wśród największy eksporterów produktów naftowych do Wspólnoty, a w 2021 roku na siódmym miejscu.

Czytaj więcej

Najwięksi sponsorzy rosyjskiej wojny. Ile Kreml zarobił na sprzedaży surowców

Świadomie wspierają wojnę

Unijne koncerny mają wiedzę i świadomość, że paliwa, które zamawiają w Indiach, są produkowane głównie z objętego sankcjami rosyjskiego surowca. Pomimo to je importują umożliwiając Kremlowi zarabianie na coraz większym eksporcie ropy na potrzeby hinduskich rafinerii.

Głównymi importerami indyjskich produktów naftowych są kraje tzw. starej Unii - Francja, która zwiększyła zakupy 1,6-krotnie - do 1,37 mld euro, Holandia (1,5-krotnie do 1,34 mld euro), Włochy (2,5-krotnie - do 816 mln euro) i Hiszpania (2,3-krotnie, do 816 mln euro).

Czytaj więcej

Rosja chce od Indii płatności w juanach. Rząd w Delhi mówi „niet”.

Estonia porzuciła produkty z Indii

Także Rumunia i Niemcy wykazały silny wzrost, zwiększając import produktów naftowych z Indii odpowiednio 18-krotnie, do 554 mln euro i 6,6-krotnie, do 542 mln euro. Malta, która nie kupowała wcześniej produktów naftowych z Indii, kupiła je w 2023 roku za 36,4 mln euro.

Są jednak w Unii państwa, które nie chcą wspierać rosyjskiej wojny w ten sposób. Estonia, po rosyjskiej agresji i napływie tanich paliw z Inii do Europy, całkowicie porzuciła produkty indyjskie. Co do Polski nie możemy już być tego tacy pewni. Mamy u siebie np. stacje węgierskiego MOL. A Węgry produkują swoje paliwa właśnie z rosyjskiej ropy.

W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku kraje Unii zaimportowały z Indii 7,9 mln ton produktów naftowych, czyli 2,5 razy więcej niż w roku ubiegłym i 3,3 razy więcej niż w roku 2021 czyli przed rosyjską agresją na Ukrainę. W ujęciu wartościowym dostawy wzrosły do ​​6,1 mld euro wobec 3,3 mld euro w roku ubiegłym i 1,2 mld w 2021 r., wynika z danych Eurostatu, na które powołuje się agencja RIA Nowosti.

Pozostało 83% artykułu
Paliwa
Prezes MOL kłóci się z rządem. Chce, żeby na Węgry wróciła normalność
Paliwa
Na rosyjskich stacjach benzynowych drożyzna, brakuje paliw
Paliwa
Wakacyjne promocje na Orlenie. Koncern podał o ile obniża ceny paliwa
Paliwa
Podczas wakacji na stacjach będzie drożej, ale nie drastycznie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Paliwa
Były zarząd i rada Orlenu, w tym Daniel Obajtek, nie otrzymali absolutorium