Brazylia, Maroko, Tunezja też pomagają Rosji mijać sankcje

Do grupy państw, które bez skrupułów korzystają na rosyjskiej wojnie, pomagając agresorowi omijać sankcje dołączyły Brazylia, Maroko i Tunezja. Import paliw z Rosji urósł tam rekordowo, dzięki wysokim zniżkom dawanym przez rosyjskie koncerny.

Publikacja: 18.08.2023 14:24

Do grupy państw, które pomagając agresorowi omijać sankcje dołączyły Brazylia, Maroko i Tunezja

Do grupy państw, które pomagając agresorowi omijać sankcje dołączyły Brazylia, Maroko i Tunezja

Foto: Bloomberg

Brazylia stała się aktywnym nabywcą rosyjskiego paliwa po tym, jak w lutym Unia Europejska wprowadziła w życia embargo na produkty naftowe z Rosji. W ciągu pół roku Brazylia zwiększyła import rosyjskiego paliwa z 31,6 tysięcy baryłek dziennie (bd) do 234,9 tys. bd. Kraj ten stał się drugim co do wielkości odbiorcą rosyjskiego oleju napędowego, ustępując tylko Turcji, pisze agencja Bloomberg, powołując się na dane Kplera.

Czytaj więcej

Chiński Alibaba kolejnym sponsorem rosyjskiej wojny

Brazylia płaci 10-15 dolarów mniej

Według analityków, w styczniu Brazylia kupiła 31,6 tys. baryłek. rosyjskiego paliwa dziennie, w następnym miesiącu liczba ta podwoiła się do 78,5 tys. baryłek. dziennie, w maju - 191,5 tys. a w lipcu - 188 tys. bd. Eksperci przewidują, że w sierpniu wolumen importu wzrośnie o 25 proc. m/m - do 234,9 baryłek dziennie.

Powodem rosnącego importu z Rosji są wysokie zniżki, którymi rosyjskie koncerny kuszą zagranicznych odbiorców. Cena rosyjskiego paliwa po wprowadzeniu międzynarodowych sankcji spadł. Dzięki temu Brazylia kupuje rosyjski diesel o 10-15 dolarów za baryłkę taniej niż przed rosyjską wojną.

Bloomberg podkreśla, że dla brazylijskich władz możliwość zdobycia taniego paliwa to prezent, w napiętej sytuacji paliwowej na rynku wewnętrznym. Brazylia musi importować około jednej trzeciej zużywanego przez siebie oleju napędowego z powodu niezdolności lokalnych rafinerii do całkowitego przetworzenia ropy.

Czytaj więcej

Tajemnica Morza Kaspijskiego: to tam Rosja skutecznie omija sankcje

W lipcu ubiegłego roku ceny oleju napędowego w Brazylii biły rekordy drożyzny z powodu deficytu na rynku. W końcu stały się wyższe od ceny najdroższej benzyny. Według Narodowej Agencji Ropy Naftowej, Gazu Ziemnego i Biopaliw koszt oleju napędowego na brazylijskim rynku krajowym wzrósł w 2021 roku o ponad 46 proc.

„Brazylia jest największym rynkiem Ameryki Łacińskiej, więc rosyjskie rafinerie koncentrują się na zaopatrywaniu tego kraju” — powiedział Victor Catona, główny analityk ds. ropy naftowej w firmie Kpler.

Afryka Północna też korzysta

Analitycy zauważyli rosnący od lutego wzrost dostaw rosyjskiego oleju napędowego i innych produktów ropopochodnych nie tylko Brazylii, ale też do krajów Afryki Północnej. The Wall Street Journal nazwał te kraje „nienasyconymi nabywcami”.

Czytaj więcej

Rosja musiała przejść na "radziecką technologię" rakiet z powodu problemów z mikroprocesorami

Maroko w 2021 r. zakupiło około 600 tysięcy baryłek oleju napędowego, ale tylko w pierwszym miesiącu tego roku import skoczył do 2 mln baryłek. Tunezja w 2021 roku prawie nie kupowała rosyjskich produktów naftowych, ale na początku roku aktywnie skupowała rosyjską benzynę, olej napędowy i olej opałowy.

Jak zauważa WSJ - zwiększone zakupy rosyjskich paliw zbiegły się w czasie ze zwiększonym eksportem paliw z Maroka, Tunezji i innych klientów Rosji. A to oznacza jedno - omijanie sankcji na rosyjskie paliwa.

Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Paliwa
Nadchodzą sankcje na LPG z Rosji. Najtańsze z paliw wkrótce podrożeje
Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką