UE każe Węgrom zawiesić nowe ceny paliw. To dyskryminacja

Thierry Breton, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, poinformował Węgry, że mają zawiesić dyskryminujące ceny paliwa dla pojazdów z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi w przeciwnym wypadku ryzykują wniesieniem sprawy do sądu – informuje Reuters, powołując się na unijny dokument.

Publikacja: 09.06.2022 09:31

UE każe Węgrom zawiesić nowe ceny paliw. To dyskryminacja

Foto: Bloomberg

To kolejny obszar niezgody między Komisją Europejską a Węgrami. Napięcia między Brukselą a węgierskim premierem Viktorem Orbanem wzrosły w ostatnich miesiącach, po wstrzymaniu przez Budapeszt kolejnych sankcji wobec Rosji – pisze agencja informacyjna.

Czytaj więcej

Węgry: Obcokrajowcy zapłacą za benzynę więcej. Będą sprawdzane rejestracje

Na początku tego roku Węgry poinformowały, że ciężarówki ważące ponad 7,5 tony i ciężarówki z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi o masie ponad 3,5 tony nie będą kwalifikować się do dotowanego paliwa w cenie 480 forintów za litr, ale będą musiały płacić ceny rynkowe. Breton powiedział, że oznacza to, że pojazdy z tablicami rejestracyjnymi z innych krajów UE będą musiały płacić 50-60 procent więcej za paliwo w porównaniu z pojazdami z węgierskimi tablicami rejestracyjnymi, co stanowi pośrednią dyskryminację i jest sprzeczne z przepisami UE.

„Proszę o udzielenie nam odpowiedzi w sprawie uzasadnienia i okresu obowiązywania tych środków, które mogą stanowić naruszenie prawa UE” – powiedział Breton w liście do węgierskiego ministra technologii. „Proszę również o zawieszenie stosowania środków do czasu zapewnienia ich zgodności z prawem UE” – napisał komisarz ds. wspólnego rynku UE.

Komisarz Breton poinformował węgierski rząd, że Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do wszczęcia pilnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, które może ostatecznie doprowadzić do postępowania sądowego przeciwko Węgrom i ewentualnych kar finansowych – pisze Reuters.

Węgry twierdzą, że zróżnicowane ceny benzyny dla Węgrów i obcokrajowców zostały wprowadzone w związku z turystyką paliwową i rosnącym ruchem tranzytowym, który drastycznie zwiększył zużycie paliwa.

To kolejny obszar niezgody między Komisją Europejską a Węgrami. Napięcia między Brukselą a węgierskim premierem Viktorem Orbanem wzrosły w ostatnich miesiącach, po wstrzymaniu przez Budapeszt kolejnych sankcji wobec Rosji – pisze agencja informacyjna.

Na początku tego roku Węgry poinformowały, że ciężarówki ważące ponad 7,5 tony i ciężarówki z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi o masie ponad 3,5 tony nie będą kwalifikować się do dotowanego paliwa w cenie 480 forintów za litr, ale będą musiały płacić ceny rynkowe. Breton powiedział, że oznacza to, że pojazdy z tablicami rejestracyjnymi z innych krajów UE będą musiały płacić 50-60 procent więcej za paliwo w porównaniu z pojazdami z węgierskimi tablicami rejestracyjnymi, co stanowi pośrednią dyskryminację i jest sprzeczne z przepisami UE.

Paliwa
Orlen planuje produkcję paliwa syntetycznego
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Paliwa
Orlen na tropie alternatyw. Chce mieć w Kętrzynie tłocznię oleju rzepakowego
Materiał partnera
Gaz wsparciem dla zielonej transformacji
Paliwa
Grupa Orlen chce kupić Energop
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Paliwa
Będzie francuski cud przy pompie. Rząd naciska na biznes
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej