– Obecnie zakładamy ok. 400 instalacji miesięcznie. Nowa oferta pozwoli nam przekroczyć w tym czasie liczbę 500 montaży – zapowiada Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy, która w ciągu najbliższych miesięcy ma przenieść notowania z rynku NewConnect na parkiet główny warszawskiej giełdy.
Nie spodziewa się wielu rezygnacji. Odsetek klientów, którzy zdecydują się na demontaż sięgnie – w jego ocenie – do 1,5 proc. Columbus Energy w takim przypadku będzie zwracać pełną kwotę za sprzęt wraz z montażem. Klient ma odzyskać wszelkie poniesione koszty, a dach jego domu powinien zostać przywrócony do stanu jak najbardziej zbliżonego do tego sprzed instalacji. Są jednak dwa warunki. – Sprzęt nie może być uszkodzony, a rezygnujący klient musi zobowiązać się do tego, że nie zainstaluje ani u nas ani w żadnej innej firmie systemu fotowoltaicznego przez kolejne trzy lata – podkreśla Zieliński.
Nowa oferta nie jest jednak bezkosztowa dla samego Columbus Energy. Bo w przypadku ewentualnej rezygnacji klienta firma i tak musi pokryć należności dla pracowników i magazynowanie paneli. Zdemontowany sprzęt nie może być też zainstalowany u kolejnego klienta. Takie panele jednak będą służyć do budowy większych farm słonecznych. W ich projektowanie Columbus Energy zaczyna się powoli angażować. – Dziś przygotowujemy projekty o potencjale przekraczającym 20 MW na gruntach pozyskanych m.in. od rolników. Docelowo możemy zbudować ok. 50 MW takich farm – mówi Zieliński. Ma nadzieję, że będą to instalacje powstające przy wsparciu rządu tj. zostaną zgłoszone do aukcji, w których wygraną jest kontrakt na maksymalnie 15 lat.
Columbus Energy zamierza sam startować w tych przetargach lub sprzedać przygotowane projekty jeszcze przed ich uruchomieniem. – Nie spodziewam się jednak takich aukcji, w których wystartujemy, wcześniej niż w przyszłym roku i to najprawdopodobniej w drugiej jego połowie – dodaje Zieliński.
Budową farm na większa skalę zajmuje się spółka – córka Columbus Energy – New Energy Investment. Jej przychody z założenia mają być jednak tylko dodatkiem do podstawowej działalności firmy – sprzedaży systemów fotowoltaicznych klientom indywidualnym.