Kras: Elektromobilna rewolucja w transporcie miejskim w 2020 r.

Bartek Kras, prezes ICPT

W Warszawie w przyszłym roku pojawi się 130 szybko ładowanych autobusów, które dostarczy Solaris. To będzie namacalny początek rewolucji, bo stacje ładownia nie będą ograniczeniem – mówi Bartek Kras, prezes Impact Clean Power Technology, gość programu Michała Niewiadomskiego.

 

Europa przyspiesza inwestowanie w infrastrukturę ładowania aut elektrycznych. W Niemczech mówi się, że ładowarka będzie na każdej ulicy.

– U nas niestety idzie to wolniej. Jest kilka prywatnych inicjatyw, ale to ciągle za mało, żebyśmy mogli zacząć kupować samochody elektryczne – mówił Kras.

Duże koncerny zaczęły od największych i najdroższych samochodów.

 

CZYTAJ TAKŻE: Polska elektromobilność na hamulcu

 

– Te samochody nie są jeszcze dostępne dla Kowalskiego. Firmy zapowiedziały komercyjną ofensywę od przyszłego roku z samochodami z niższej półki. To wzbogaci ofertę w salonach, która jest obecnie uboga – ocenił gość.

Przypomniał, że Polacy nie lubią małych samochodów, więc stawianie na mikrosamochód jest niewłaściwym podejściem.

W Warszawie mamy pierwszą sieć wynajmu samochodów elektrycznych.

– Krótkoterminowy wynajem to jakiś kierunek. Długoterminowy wynajem rozwiąże nam problemy braku posiadania samochodu. Wtedy wysoka cena pojazdu elektrycznego nie będzie istotna – tłumaczył Kras.

Gość podkreślił, że nie ma wątpliwości, iż cały transport publiczny w Europie będzie czysto elektryczny w ciągu 12-15 lat.

 

 

Charging plugs sit connected to an electric charging station outside the Volkswagen AG (VW) factory in Dresden, Germany/Bloomberg

 

– Za 10 lat większość floty będzie elektryczna. Większość europejskich producentów autobusów przestawia się na modele elektryczne, Polska jest tu liderem – mówił Kras.

– W którymś momencie nastąpi wymiana taboru miejskiego, potem międzymiastowego na elektryczny. To się już opłaca, nawet bardziej niż diesel – dodał.

Autobusy przejechały już 20 mln km na bateriach od Impact Clean Power Technology.

– Odkąd wprowadziliśmy pierwsze baterie pojawiła się technologia szybkiego ładowania, chodzi o minuty, a nie godziny. Autobusy jesteśmy w stanie naładować w kilkanaście minut i przejedzie kilkadziesiąt kilometrów. Można je ładować na pętli nawet 6-8 razy dziennie – tłumaczył gość.

 

 

CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilność pod prąd

 

 

Największa flota w Europie takich 44 autobusów jeździe w Zielonej Górze.

– W Warszawie w przyszłym roku pojawi się 130 szybko ładowanych autobusów, które dostarczy Solaris. To będzie namacalny początek rewolucji, bo stacje ładownia nie będą ograniczeniem – mówił Kras.

Ta technologia jeszcze nie jest dostępna dla samochodów elektrycznych. To kwestia najbliższych lat, żeby można było je ładować w kilkanaście minut.

– W Europie 50 proc. wszystkich zainteresowanych miast chce inwestować w szybie i częste ładowanie. Druga część miast będzie chciała mieć jedną baterię na cały dzień. My produkujemy obydwie technologie – zdradził gość.

Chiny zaplanowały wypuszczenie na drogi 200 tys. autobusów elektrycznych. – To niewiarygodna liczba w porównaniu do sprzedaży w Europie (1 tys. w 2018 r.). Mają już 180 tys., brakuje 20 tys. do wypełnienia planu – podał Kras.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Giganci ostrzą zęby na bałtyckie projekty

Wśród zainteresowanych projektami stawiania wiatraków na Bałtyku ujawniło się kilku zagranicznych inwestorów. Wejście spółki ...

Sierra Gorda na dobrym kursie

Chilijska kopalnia KGHM ma w tym roku zwiększyć produkcję miedzi i poprawić efektywność.   ...

Redukcja emisji może być szansą dla polskiej gospodarki

Narodowy Program Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej nie jest programem ekologicznym lecz gospodarczym, a transformacja polskiej ...

Dług w PKN Orlen jest na bezpiecznym poziomie

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Parkiet”: Dług w PKN Orlen jest na bezpiecznym ...

Włosi porzucają Rosneft

Ostatni zachodni partner rosyjskiego koncernu wstrzymuje współpracę z powodu amerykańskich sankcji. To uderzenie w ...

Blisko 2 mld zł na poprawę sieci Tauronu w tym roku

Tauron dystrybucja wyda w tym roku ok. 1,8 mld zł na rozwój i modernizację ...