„Latające Holendry” z rosyjskim LNG błąkają się po oceanach

Dziesięć gazowców załadowanych surowcem z objętych sankcjami rosyjskich zakładów Arctic LNG 2 pozostaje na morzu, bez miejsca przeznaczenia. Czekają, aż ktoś zaryzykuje złamanie sankcji i kupi trefny gaz.

Publikacja: 14.10.2024 14:38

„Latające Holendry” z rosyjskim LNG błąkają się po oceanach

Foto: Bloomberg

Gazowiec Pioneer, który 1 sierpnia odebrał LNG z zakładów Novateku na Półwyspie Jamalskim, płynie wzdłuż wybrzeża Wietnamu – podaje firma Kpler monitorująca ruchy statków. Gazowiec Asya Energy od 4 października przebywa na Morzu Japońskim, gazowiec New Energy pokonał północną drogę morską przez Ocean Lodowaty i płynie w kierunku azjatyckim. Natomiast Everest Energy, który został załadowany 7 października, krąży bez celu po Morzu Karskim.

Agencja Reuters przypomina, że wszystkie te jednostki objęte są amerykańskimi sankcjami.

Rosyjskie gazowce szukają klientów

Dane Kplera nie wskazują na manipulację zautomatyzowanym systemem informacyjnym wskazującym położenie statku – podkreśla firma.

„To wiąże się z wyczekiwaniem, czy ładunki te zostaną rozładowane do konsumentów końcowych. Uważamy, że niektórzy gracze, np. Chiny, mogą chcieć wykorzystać znaczną zniżkę cen rosyjskiego LNG do ich zakupu” – napisali analitycy Kplera.

Czytaj więcej

Jak nie wpuścić rosyjskiego LNG do Unii? Belgia i Holandia mają pomysł

Gazowa „flota cienia” rośnie

Według raportów Kplera w pobliżu wyspy Kołgujewa na Morzu Barentsa zauważono cztery kolejne gazowce należące do rosyjskiej floty „cienia” tworzonej na wzór tej pływającej z objętą sankcjami rosyjską ropą. Są to North Air, La Perouse, North Sky i North Way. Piąty gazowiec - Mulan (nazwa wskazuje, że to jednostka chińska), krąży po Morzu Karskim, nad którym znajdują się zakłady Arctic LNG 2.

Kpler spekuluje, że mogą one znajdować się w gotowości do dokonania przeładunków na jednostkę klienta nie objętą sankcjami lub pełnić funkcję dodatkowego magazynu niesprzedanego gazu z Arctic LNG 2. Ostatni z 10 gazowców floty cieni – North Mountain, przemieszcza się obecnie wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki.

Czym jest Arctic LNG 2?

Zakłady Arctic LNG 2 to drugi duży projekt eksportowy gazowego prywatnego Novateku (Gazprom ma w koncernie 19 proc. udziałów) po Jamał LNG. Zdolności produkcyjne nowej fabryki to 16,5 miliona ton rocznie. Zlokalizowana jest w pobliżu północno-zachodniego wybrzeża Półwyspu Gydańskiego w okręgu Tazowskim na Jamale. Pierwsza linia projektu jest już niemal gotowa. Prezes i główny udziałowiec Novateku Leonid Michelson powiedział, że sankcje powodują duże trudności w budowie, ale firma nie zmieniła jeszcze harmonogramu projektu. Koszt inwestycji szacowany jest na 21 mld dol. Na razie pracuje jedna linia. Z projektu wycofali się wykonawcy zachodni oraz chińscy, oraz dostawcy urządzeń do skraplania gazu. Oddanie całości (jeszcze dwie linie) jest dziś opóźnione o 2-3 lata, przyznał Michelson.

Gazowiec Pioneer, który 1 sierpnia odebrał LNG z zakładów Novateku na Półwyspie Jamalskim, płynie wzdłuż wybrzeża Wietnamu – podaje firma Kpler monitorująca ruchy statków. Gazowiec Asya Energy od 4 października przebywa na Morzu Japońskim, gazowiec New Energy pokonał północną drogę morską przez Ocean Lodowaty i płynie w kierunku azjatyckim. Natomiast Everest Energy, który został załadowany 7 października, krąży bez celu po Morzu Karskim.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Rosną możliwości importu LPG z innych kierunków niż Rosja. Będą wyższe ceny
Gaz
Gazprom może stracić Chiny. Groźny konkurent po sąsiedzku
Gaz
Transformacja z gazowym wspomaganiem
Gaz
Strach przed sankcjami USA trzyma rosyjski LNG w Arktyce
Gaz
Jak nie wpuścić rosyjskiego LNG do Unii? Belgia i Holandia mają pomysł