Problemy z rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu. Skąd takie opóźnienie?

Czas zakończenia rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu jest wciąż niewiadomą. Brak trzeciego zbiornika w terminalu może utrudnić Orlenowi odbiory kolejnych dostaw LNG do Polski.

Publikacja: 10.06.2024 18:55

Problemy z rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu. Skąd takie opóźnienie?

Foto: Adobe Stock

Trzeci zbiornik w terminalu LNG miał zostać oddany do użytku na początku tego roku. Kolejną datą miał być koniec kwietnia. Termin nie został dotrzymany, a nowej daty Gaz-System już nie podaje. Jak informuje nas operator, wykonawca, którym jest konsorcjum firm PORR i TGE Gas Engineering GmbH, przedstawił przyczyny opóźnień, które mogły wpłynąć na wydłużenie niektórych prac. – Program rozbudowy realizowany jest od początku w niełatwych warunkach zewnętrznych (pandemia Covid-19, wybuch wojny w Ukrainie, zaburzenia w łańcuchu dostaw materiałów) – podaje Gaz-System pytany o przyczyny opóźnienia.

Część inwestycji w Świnoujściu gotowa

Nowego terminu zakończenia inwestycji nie ma, ale operator systemu energetycznego przekonuje, że aktualnie inwestycja znajduje się na końcowym etapie realizacji programu rozbudowy terminalu LNG. – Inwestor i wykonawca koncentrują swoje działania na tym, by zakończyć projekt w najkrótszym możliwym terminie z zachowaniem wymogów jakościowych i bezpieczeństwa. Wykonawca prowadzi prace na placu budowy bez przerw – zapewnia nas Gaz-System.

Spółka podkreśla ponadto, że część inwestycji w ramach tego programu została już zakończona. Montaż nowych regazyfikatorów SCV (zwiększenie mocy regazyfikacyjnej) zakończył się w 2022 r. Projekt dotyczący zbiornika i nabrzeża są obecnie w fazie odbiorowej montaży mechanicznych poszczególnych komponentów. – Wykonawca prowadzi przygotowania do rozruchów poszczególnych systemów – podaje Gaz-System. Z kolei część hydrotechniczna nabrzeża, realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, została już zakończona.

Czytaj więcej

Zawirowania na rynku gazu powodują wzrost cen

Nie wiadomo na obecnym etapie, czy Gaz-System będzie dochodził odszkodowania za brak terminowego ukończenia inwestycji. – Na bieżąco podejmujemy działania związane z nadzorem nad inwestycją i realizacją zawartych kontraktów. Kwestia ewentualnego naliczenia kar będzie przedmiotem analiz – podkreśla operator.

Alternatywne rozwiązanie

Orlen, który jako klient i dostawca LNG zarezerwował przepustowość tego zbiornika, oficjalnie nie komentuje sprawy. – Orlen monitoruje proces rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu, a także sytuację na rynku gazu i zapotrzebowanie na ten surowiec. Spółka na bieżąco podejmuje decyzje w zakresie zarządzania dostawami gazu do Polski. Kwestie umowne pomiędzy Orlenem i Gaz-Systemem i pozostają tajemnicą handlową – czytamy w stanowisku firmy.

Mimo braku trzeciego zbiornika dostawy do Polski trafią zgodnie z harmonogramem dzięki dodatkowym możliwościom regazyfikacyjnym. – Przy ścisłej współpracy z użytkownikiem terminalu mitygujemy ryzyko zakłóceń w dostawach LNG, wykorzystując możliwości regazyfikacji, jakie daje już zakończony pierwszy etap, czyli regazyfikatory. Realizacja tego komponentu zwiększyła dostępność docelowej technicznej mocy regazyfikacyjnej do 984 000 Nm3/godz., którą to bez przeszkód terminal LNG może obecnie osiągnąć – zapewnia spółka, która dodaje, że ustalane są z Orlenem działania mające na celu optymalne wykorzystanie dostępnych mocy i pojemności magazynowych.

Zgodnie z planami moce techniczne terminalu w Świnoujściu mają po rozbudowie wynosić do 8,3 mld m sześc. surowca rocznie. Obecnie to 5 mld m sześc. Rozbudowa miała pierwotnie kosztować blisko 2 mld zł.

Trzeci zbiornik w terminalu LNG miał zostać oddany do użytku na początku tego roku. Kolejną datą miał być koniec kwietnia. Termin nie został dotrzymany, a nowej daty Gaz-System już nie podaje. Jak informuje nas operator, wykonawca, którym jest konsorcjum firm PORR i TGE Gas Engineering GmbH, przedstawił przyczyny opóźnień, które mogły wpłynąć na wydłużenie niektórych prac. – Program rozbudowy realizowany jest od początku w niełatwych warunkach zewnętrznych (pandemia Covid-19, wybuch wojny w Ukrainie, zaburzenia w łańcuchu dostaw materiałów) – podaje Gaz-System pytany o przyczyny opóźnienia.

Pozostało 82% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Eksplozja na największym złożu Rosneftu. Jedna osoba nie żyje, szaleje pożar
Gaz
Powiedział prawdę o Gazpromie, stracił stołek w parlamencie
Gaz
Tajemniczy kupcy powiązani z Rosją tworzą flotę cieni LNG
Gaz
Azerowie wchodzą w buty Gazpromu. Gazowa propozycja na stole Unii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Gaz
Były prezes Orlenu będzie nadzorował PGNIG Upstream Norway