"Rozmawiamy z prezydentami Estonii i Finlandii, kwestia ta jest również omawiana na szczeblu premierów. Tak naprawdę pierwszą odpowiedzią jest wzmocnienie patroli NATO na Bałtyku i to już się dzieje" - powiedział Edgars Rinkēvičs w łotewskiej telewizji TV3. NATO już zagroziło, że w przypadku potwierdzenia wersji sabotażu, sojusz udzieli „zdecydowanej odpowiedzi”.
Według prezydenta Łotwy, jeśli dochodzenie potwierdzi udział Rosji w zniszczeniach infrastruktury, Morze Bałtyckie zostanie zamknięte dla jakichkolwiek rosyjskich statków. Decyzje takie nie zostaną podjęte do czasu uzyskania konkretnych dowodów.
Czytaj więcej
Rosyjski koncern zaprzecza, by jego nuklearny kontenerowiec uczestniczył w uszkodzeniu gazociągu między Finlandią a Estonią. Opublikowane wyjaśnienie jest długie i wyjątkowo szczegółowe.
Czy zamknięcie Bałtyku dla Rosjan jest realne? Wystarczy spojrzeć na mapę, by się przekonać, że jeżeli Estonia i Finlandia zamkną swoje wody terytorialne dla rosyjskich jednostek, to żaden statek nie wypłyni ani nie wpłynie do portów w St. Petersburgu i okolicach. Leżą one na wschodnim końcu Zatoki Fińskiej i chcąc wydostać się na pełne morze, rosyjskie statki muszą przepływać przez estońskie i fińskie wody.
8 października fińscy i estońscy operatorzy gazociągu Balticconnector odnotowali gwałtowny spadek ciśnienia w podmorskiej części gazociągu i stwierdzili, że wskazuje to na prawdopodobny wyciek. Fińska policja znalazła „zewnętrzne ślady” w miejscu wycieku. Najbliżej miejsca zdarzenia były dwa statki - rosyjski atomowy masowiec i chiński kontenerowiec pod flagą Hongkongu.