Terminale LNG w Unii nie dla rosyjskiego gazu

Kraje Unii mogą zablokować dostawy LNG z Rosji bez wprowadzania sankcji. Bruksela chce to szybko wprowadzić. Pięć państw, w tym Polska, oficjalnie opowiedziało się za.

Publikacja: 28.03.2023 14:03

Terminale LNG w Unii nie dla rosyjskiego gazu

Foto: Adobe Stock

Jak nie dopuścić rosyjskiego LNG na unijny rynek bez wprowadzania sankcji? Jest na to prosty sposób. Wystarczy zablokować rosyjskim eksporterom wstępną rezerwację przepustowości infrastruktury potrzebnej do dostaw LNG, czyli miejsca w terminalach - twierdzi agencja Bloomberg.

Liczy się czas

Bruksela chce wypracować ten mechanizm możliwie jak najszybciej. Pozwoliłoby to poszczególnym rządom w regionie na zablokowanie importu skroplonego gazu ziemnego z Rosji bez nakładania nowych sankcji. Propozycja musi zostać zatwierdzona przez ministrów energii krajów UE; odpowiednie uprawnienia zostaną przekazane rządom państw.

Czytaj więcej

Rosja zniszczyła zakłady na Ukrainie, gdzie zamówiła części do lodołamacza

Choć mechanizm ten wymaga jeszcze konsultacji z innymi członkami UE oraz Komisją Europejską, to jeśli wszystkie formalności zostaną dopełnione, przepływ surowców energetycznych z Rosji zostanie znacznie ograniczony. Pomysł poparło już oficjalnie pięciu członków Unii: Polska, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa.

Terminali LNG będzie więcej

W 2022 r. zdolność regazyfikacyjna lądowych terminali LNG w krajach Unii wynosiła 141 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, zaś w terminalach pływających kolejne 28 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Jeżeli uwzględnić zdolności regazyfikacyjne Wielkiej Brytanii, to łączna ilość gazu ziemnego, jaką można uzyskać z regazyfikacji LNG w Europie, wyniesie ok. 230 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie.

Najwięcej terminali lądowych - siedem - ma Hiszpania, cztery są we Francji, trzy ma Wielka Brytania. Po jednym lądowym terminalu mają Belgia, Grecja, Niderlandy, Polska, Portugalia i Włochy. Terminale pływające są w Niemczech (2) i na Litwie (1).

Plany obejmują powstanie nowych instalacji w Estonii – dwa terminale (Paldiski - 2025 i Tallin), w Niemczech – dwa terminale (Brunsbuttel - 2023 i Stade - 2026) oraz we Włoszech (Porto Empedocle – 2024).

Jak nie dopuścić rosyjskiego LNG na unijny rynek bez wprowadzania sankcji? Jest na to prosty sposób. Wystarczy zablokować rosyjskim eksporterom wstępną rezerwację przepustowości infrastruktury potrzebnej do dostaw LNG, czyli miejsca w terminalach - twierdzi agencja Bloomberg.

Liczy się czas

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gaz
Największy sojusznik Gazpromu pozwany w Rosji
Gaz
Polska zyskała nowe źródło gazu. „Błękitne paliwo” dla Orlenu nie tylko z Norwegii
Gaz
Gazprom się boi i grozi. Niemiecki Uniper jak Orlen
Gaz
Wyjątki od wymiany pieców gazowych. Kogo nie dotyczy nowa dyrektywa
Gaz
Unia importuje coraz mniej LNG. Wiemy, dlaczego