G7 i Unia stawiają szlaban ropie z Rosji. Oligarcha pomaga omijać sankcje

Kraje G7 i Unia Europejska wprowadzają zakaz transportu rosyjskiej ropy drogą morską. Zakaz wejdzie w życie 5 grudnia 2022 r. i zostanie rozszerzony 5 lutego 2023 r. Tymczasem rosyjska ropy płynie do Unii strumieniem, dzięki firmie najbogatszego Rosjanina wspomagającego Kreml.

Publikacja: 10.09.2022 15:23

G7 i Unia stawiają szlaban ropie z Rosji. Oligarcha pomaga omijać sankcje

Foto: Andrey Rudakov/Bloomberg

Wstępne wytyczne dotyczące wdrażania polityki żeglugowej opublikował Departamentu Skarbu USA: "W ramach koalicji państw, którą tworzą kraje G7 i Unia Europejska, Stany Zjednoczone będą realizować ustaloną politykę zakazu w stosunku do szerokiego zakresu usług związanych z transportem morskim ropy naftowej i produktów naftowych pochodzenia rosyjskiego. Zakaz ten wejdzie w życie 05.12.2022 w związku z transportem morskim ropy naftowej i 05.02.2023 w sprawie transportu morskiego produktów naftowych”.

Przypomnijmy, że plan pułapu cenowego uzgodniony przez G7 (USA, Niemcy, Wielka Brytania, Francja Włochy, Kanada i Japonia) w zeszłym tygodniu, wzywa kraje uczestniczące do odmowy ubezpieczenia, finansowania, pośrednictwa i innych usług dla ładunków naftowych z Federacji Rosyjskiej, jeśli koszt tych ładunków jest wyższy aniżeli ustalony limit cenowy na ropę i dwa rodzaje produktów naftowych.

Pomysł wprowadzenia pułapu cen rosyjskiej ropy pojawił się na szczycie przywódców G7 pod koniec czerwca. W ten sposób kraje G7 zamierzają ograniczyć dochody Moskwy ze sprzedaży ropy.

Czytaj więcej

Ruszyła surowcowa kontrofensywa Brukseli. Unia nie boi się Putina

Jeśli Rosja nie dostosuje się do ograniczenia ceny swojej ropy, kraje G7 wprowadzą całkowity zakaz transportu rosyjskiego surowca.

Rosja już omija obowiązujące sankcje dotyczące transportu morskiego swojej ropy. Po zakazie wchodzenia rosyjskich statków do portów Unii Europejskiej, rosyjskie tankowce nadal eksportują produkty naftowe do Europy, przeładowując je na morzu na statki pod banderami krajów Unii.

Ustaliło to dziennikarskie śledztwo Radia Wolna Europa, którego dziennikarze przeanalizowali trasy rosyjskich tankowców na Morzu Czarnym za pomocą systemów monitorowania ruchu morskiego i statków Equasis.

Według dziennikarzy przeładunek odbywa się na neutralnych wodach w pobliżu Rumunii.

Drugi schemat dotyczy tankowca - magazynu o dużej pojemności New Legend pływającego pod banderą Liberii. Piąty miesiąc jednostka stoi na kotwicy w jednym miejscu na morzu w pobliżu Konstancy (Rumunia). Rosyjskie tankowce napełniają go regularnie od czerwca. Z New Legend przeładowuje się ropę lub produkty naftowe na inne tankowce. I albo już ta jednostka wchodzi do europejskiego portu i rozładowuje, albo kontynuuje „pałeczkę” przeładunkową, i aż czwarty z kolei tankowiec wpływa do portu kraju UE.

Dziennikarze twierdzą, że rosyjskie tankowce biorące udział w schemacie omijania sankcji nalezą do firmy Volga Shipping (lub po rosyjsku Volga Shipping Company) oligarchy Władimira Lisina (właściciel Nowolipeckiego Kombinatu Metaliurgicznego). W 2022 roku Lisin znalazł się na szczycie rankingu najbogatszych ludzi w Rosji magazynu Forbesa.

Gaz
Austria kończy z Gazpromem. Zrywa kontrakt ważny do 2040 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Gaz
Gazprom nie płaci Bułgarii za tranzyt. Sofia zakręca kurek
Gaz
Gaz w Europie tanieje, prognozy są dobre
Gaz
Media: Polska mogła stracić 900 mln dol. na umowach na dostawach gazu. Orlen dementuje
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gaz
Jak płacić za gaz z Rosji? Putin zmienia zasady