Uroczystość cięcia metalu w stoczni „Zwiezda” w miejscowości Balszoj Kamień w Kraju Primorskim rozpoczęła budowę rosyjskiej floty tankowców nowej generacji Aframax. Dotychczas Rosjanie nie mieli własnych tankowców i korzystali z usług wyspecjalizowanych firm. Teraz budują flotę do transportu ropy i produktów naftowych w miejsc wydobycia na Dalekim Wschodzie i Syberii.
Pierwszy tankowiec klasy Aframax został załadowany ropą koncernu Rosneft 11 września.
– Dziś rozpoczynamy budowę drugiego takiego statku. Jego pojemność to 114 tys ton. Tankowce spełniają najnowsze normy ekologiczne; mogą pływać w każdym rejonie mórz i transportować ropę i produkty naftowe także Północną Drogą Morską (na północ od granic Rosji – wodami lodowatych mórz -red). Obecne pracujemy nad korpusem głównym statku. Planujemy zwodować go w 2019 r; wtedy też zostaną przeprowadzone próby i wykończenie tankowca oraz jego przekazane do eksploatacji – zapowiedział Igor Sieczin prezes Rosneft.
We wrześniu koncern podpisał ze stocznią umowę na budowę tankowców (na początek dwóch). Rosneft dostane je do 2022 r. W sumie stocznia zbuduje flotę 12 takich statków. Będą zabierać od 80 do 120 tys. ton surowca; silniki mają moc 13-17 tys KW a szybkość sięga 15 węzłów. Kadłuby statków będą specjalnie wzmocnione, by mogły radzić sobie z lodem północnych mórz
Strony nie informują o kosztach budowy. Rosneft sfinansuje stoczni nowy suchy dok, co pozwoli na szybszą i bezpieczniejszą budowę. Obecnie tankowce typu Aframax budują stocznie w Korei Płd. i Chinach.