– Czeski pilotaż potrwa do końca tego roku, a na początku przyszłego podejmiemy decyzje dotyczące ewentualnego funkcjonowania stacji samoobsługowych na tamtejszym rynku – powiedział kilka dni temu Jacek Krawiec, prezes Orlenu i szef rady nadzorczej Unipetrolu, do którego należy funkcjonująca za naszą południową granicą sieć detaliczna Benzina.
Na całodobowej stacji Expres 24 nie ma sklepu, ani możliwości skorzystania z jakichkolwiek usług. Dzięki temu jest ona jednak istotnie tańsza w utrzymaniu niż tradycyjna stacja z personelem. – Klienci mogą tu zatankować szybciej i taniej, ponieważ dzięki zmniejszeniu kosztów jesteśmy w stanie zaoferować na stacji Expres 24 niższe ceny – powiedział w dniu uroczystego uruchomienia placówki Martin Durcak, szef Benziny. Dodał też, że w planach firmy jest uruchomienie kolejnych samoobsługowych stacji. – Jesteśmy przygotowani, aby otworzyć jeszcze kilkadziesiąt takich obiektów – zapewnił Durcak.
– Na razie nie mamy w planach pilotażu tego typu stacji samoobsługowych w Polsce, ale nie jest wykluczone, że kiedyś, w przyszłości... – powiedział w rozmowie z Energianews.pl Krawiec.
Plany już były
Czeski eksperyment to nie pierwsza przymiarka Orlenu do wejścia na rynek bezobsługowego tankowania. Płocki koncern już ponad sześć lat temu opracował plany stworzenia własnej sieci automatycznych stacji. I chodziło o uruchomienie placówek w Polsce, ponieważ Orlen nie funkcjonował jeszcze wtedy na żadnym zagranicznym rynku. Pierwsza miała ruszyć w 2005 r. Według ówczesnych założeń, w 2009 r. w kraju miało funkcjonować około 60 tego typu obiektów z logo płockiej firmy. Z planów nic nie wyszło.
Kilka lat później do projektu samoobsługowych stacji zapalił się konkurent Orlenu, gdańska Grupa Lotos. Jej pierwsze stacje automatyczne pod nazwą Lotos Express miały stanąć dokładnie dwa lata temu. – Przewidujemy, że do końca 2009 r. będziemy mieli kilkanaście takich stacji – mówił w styczniu tegoż roku Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. Potem gdański koncern odstąpił od pomysłu budowy automatycznej sieci (w to miejsce Grupa Lotos od tego roku otwiera stacje ekonomiczne, które będą funkcjonować pod marką Optima).