Reklama

Bilety w Lufthansie droższe o CO2

Lufthansa przerzuci na klientów spodziewane koszty 130 mln euro kupna zezwoleń na emisję spalin zgodnie z nowym systemem ETS

Publikacja: 02.01.2012 15:21

Bilety w Lufthansie droższe o CO2

Foto: Bloomberg

Największy niemiecki przewoźnik zapowiedział dodanie kosztów nowego unijnego Systemu Handlu Emisjami ETS do dopłaty paliwowej. Jako pierwszy w branży ogłosił szczegóły rozwiązania  nowego ciężaru finansowego.

"W obliczu intensywnej konkurencji zwłaszcza ze strony linii spoza krajów UE, które objęto tylko w małym stopniu systemem handlu emisjami, Lufthansa jest zmuszona przerzucić ten ciężar poprzez ceny biletów, jak sugerowała Unia" – stwierdza komunikat z Frankfurtu.

W najbliższym czasie Lufthansa nie podwyższy obowiązujących już dopłat - podwyższonych w grudniu do 102-122 euro za odcinek lotu międzykontynentalnego i do 31 euro za loty krajowe i po Europie – choć wtedy twierdziła, że podwyżka pokryła tylko wzrost cen paliwa.

Od bieżącego roku linie lotnicze, których samoloty lądują w krajach Unii, albo startują z nich, muszą rozliczać się z emisji dwutlenku węgla. Przewoźnicy z USA i z Azji sprzeciwili się temu, wystąpili nawet do sądu twierdząc, że dopłaty te utrudnią funkcjonowanie całego sektora nękanego rosnącymi cenami paliwa, zaciekłą konkurencją i krajowymi podatkami.

Najwyższy trybunał europejski poparł jednak ETS, co oznacza, że płacić muszą wszyscy.

Reklama
Reklama

Przewoźnicy otrzymają bezpłatnie w tym roku limity równe 85 proc. emisji sektora w latach 2004-6, więc większość będzie musiała je dokupić.

Niemcy otrzymały pulę 3 mld euro bezpłatnych zezwoleń do 2020 r. dla swych linii lotniczych. Na 2012 r. przypadło 42,8 mln zezwoleń, czego Lufthansa otrzymała 12,6 mln, Lufthansa Cargo 2 mln, a Germanwings 498 536. Lufthansa zapowiedziała konieczność dokupienia 35 proc. zezwoleń na ten rok.

IATA oszacowała, że roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w tym roku 900 mln euro, a do 2020 r. wzrosną do 2,8 mld.

Największy niemiecki przewoźnik zapowiedział dodanie kosztów nowego unijnego Systemu Handlu Emisjami ETS do dopłaty paliwowej. Jako pierwszy w branży ogłosił szczegóły rozwiązania  nowego ciężaru finansowego.

"W obliczu intensywnej konkurencji zwłaszcza ze strony linii spoza krajów UE, które objęto tylko w małym stopniu systemem handlu emisjami, Lufthansa jest zmuszona przerzucić ten ciężar poprzez ceny biletów, jak sugerowała Unia" – stwierdza komunikat z Frankfurtu.

Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama