Bilety w Lufthansie droższe o CO2

Lufthansa przerzuci na klientów spodziewane koszty 130 mln euro kupna zezwoleń na emisję spalin zgodnie z nowym systemem ETS

Publikacja: 02.01.2012 15:21

Bilety w Lufthansie droższe o CO2

Foto: Bloomberg

Największy niemiecki przewoźnik zapowiedział dodanie kosztów nowego unijnego Systemu Handlu Emisjami ETS do dopłaty paliwowej. Jako pierwszy w branży ogłosił szczegóły rozwiązania  nowego ciężaru finansowego.

"W obliczu intensywnej konkurencji zwłaszcza ze strony linii spoza krajów UE, które objęto tylko w małym stopniu systemem handlu emisjami, Lufthansa jest zmuszona przerzucić ten ciężar poprzez ceny biletów, jak sugerowała Unia" – stwierdza komunikat z Frankfurtu.

W najbliższym czasie Lufthansa nie podwyższy obowiązujących już dopłat - podwyższonych w grudniu do 102-122 euro za odcinek lotu międzykontynentalnego i do 31 euro za loty krajowe i po Europie – choć wtedy twierdziła, że podwyżka pokryła tylko wzrost cen paliwa.

Od bieżącego roku linie lotnicze, których samoloty lądują w krajach Unii, albo startują z nich, muszą rozliczać się z emisji dwutlenku węgla. Przewoźnicy z USA i z Azji sprzeciwili się temu, wystąpili nawet do sądu twierdząc, że dopłaty te utrudnią funkcjonowanie całego sektora nękanego rosnącymi cenami paliwa, zaciekłą konkurencją i krajowymi podatkami.

Najwyższy trybunał europejski poparł jednak ETS, co oznacza, że płacić muszą wszyscy.

Przewoźnicy otrzymają bezpłatnie w tym roku limity równe 85 proc. emisji sektora w latach 2004-6, więc większość będzie musiała je dokupić.

Niemcy otrzymały pulę 3 mld euro bezpłatnych zezwoleń do 2020 r. dla swych linii lotniczych. Na 2012 r. przypadło 42,8 mln zezwoleń, czego Lufthansa otrzymała 12,6 mln, Lufthansa Cargo 2 mln, a Germanwings 498 536. Lufthansa zapowiedziała konieczność dokupienia 35 proc. zezwoleń na ten rok.

IATA oszacowała, że roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w tym roku 900 mln euro, a do 2020 r. wzrosną do 2,8 mld.

Największy niemiecki przewoźnik zapowiedział dodanie kosztów nowego unijnego Systemu Handlu Emisjami ETS do dopłaty paliwowej. Jako pierwszy w branży ogłosił szczegóły rozwiązania  nowego ciężaru finansowego.

"W obliczu intensywnej konkurencji zwłaszcza ze strony linii spoza krajów UE, które objęto tylko w małym stopniu systemem handlu emisjami, Lufthansa jest zmuszona przerzucić ten ciężar poprzez ceny biletów, jak sugerowała Unia" – stwierdza komunikat z Frankfurtu.

Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru
Energetyka
Niemiecka gospodarka na zakręcie. Firmy straszą zwolnieniami
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej