Drożeje olej napędowy. spada popularność diesli

W tym roku cena oleju napędowego może przekroczyć 6 zł za litr. Odbija się to na popularności aut z silnikiem diesla

Publikacja: 15.01.2012 09:35

Drożeje olej napędowy. spada popularność diesli

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Ceny ON rosną za sprawą wzrostu akcyzy do poziomu unijnego oraz z powodu braku oleju w całej Europie. Dystrybutorzy paliw muszą sprowadzać ON z innych rynków, co podnosi koszty i – jak zauważyła Komisja Europejska – zagraża bezpieczeństwu energetycznemu UE.

Poseł Janusz Piechociński przewiduje, że w tym roku cena litra ON przekroczy 6 zł. Powodem ma być m.in. napięta sytuacja polityczna wokół Iranu.

A rosnąca cena oleju napędowego odstrasza od zakupu aut z silnikami diesla.

– Drogie paliwo natychmiast przełożyło się na zmniejszone zainteresowanie modelami z silnikami wysokoprężnymi – zauważa prezes Toyoty Motor Poland Jacek Pawlak.

Najczęściej takie modele kupowały floty, których samochody mają większe przebiegi od aut należących do osób prywatnych.

Grzegorz Sokalski z Peugeot Polska przyznaje, że w zakupach flotowych udział aut z silnikami diesla przekraczał w 2011 roku 80 procent. Z kolei dyrektor sprzedaży i marketingu Ford Polska Bogusław Głód dostrzega, że firmy ostrożniej podchodzą do zakupów diesli.

Jednak Jacek Częścik ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych zapewnia, że floty od diesla nie odchodzą. – Gwałtownych ruchów jeszcze nie ma, choć olej napędowy pozostanie droższy od benzyny. Do korzystania z benzyny zachęcają silniki nowej generacji, oszczędniejsze od poprzednich – przyznaje Częścik.

Wylicza, że przy cenie auta z dieslem wyższej o 5-6 tys. zł od wersji benzynowej, samochód musiał rocznie przejeżdżać do 90 tys. km, aby zamortyzować różnicę w koszcie zakupu. – Przy wyższej cenie ON przebiegi będą musiały wzrosnąć. Jednak czekamy na ruchy importerów. Może będą skłonni obniżyć ceny aut z dieslami – zastanawia się przedstawiciel stowarzyszenia.

Importerzy jednak niechętnie mówią o obniżkach. – Nie przewidujemy redukcji cen modeli z silnikami wysokprężnymi – zapewnia Klaudyna Gorzan, rzecznik prasowy Skody Auto Polska, lidera sprzedaży samochodów w Polsce.

Podwyżki cen ON są szansą dla aut hybrydowych. – Dla nas to okazja spopularyzowania oszczędnego napędu – przekonuje prezes Toyoty. Wysokie ceny oleju napędowego najszybciej odbiły się na rynku wtórnym.

– Od stycznia do września 2011 roku utrzymywało się duże zainteresowanie samochodami z silnikami diesla. Około 37-40 proc. wyszukiwań dotyczyło wyłącznie takich samochodów. W październiku odsetek spadł do 35 proc. wyszukiwań, a w grudniu poniżej 30 proc. – wylicza dyrektor serwisów motoryzacyjnych grupy Allegro, w tym otoMoto.pl, Marcin Świć.

Ceny ON rosną za sprawą wzrostu akcyzy do poziomu unijnego oraz z powodu braku oleju w całej Europie. Dystrybutorzy paliw muszą sprowadzać ON z innych rynków, co podnosi koszty i – jak zauważyła Komisja Europejska – zagraża bezpieczeństwu energetycznemu UE.

Poseł Janusz Piechociński przewiduje, że w tym roku cena litra ON przekroczy 6 zł. Powodem ma być m.in. napięta sytuacja polityczna wokół Iranu.

Pozostało 83% artykułu
Energetyka
Więcej gazu w transformacji
Energetyka
Pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie zatwierdzony. Ile wyniesie?
Energetyka
Trump wskazał kandydata na nowego sekretarza ds. energii. To zwolennik ropy i gazu
Energetyka
Bez OZE ani rusz
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką