Reklama
Rozwiń

Drożeje olej napędowy. spada popularność diesli

W tym roku cena oleju napędowego może przekroczyć 6 zł za litr. Odbija się to na popularności aut z silnikiem diesla

Publikacja: 15.01.2012 09:35

Drożeje olej napędowy. spada popularność diesli

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Ceny ON rosną za sprawą wzrostu akcyzy do poziomu unijnego oraz z powodu braku oleju w całej Europie. Dystrybutorzy paliw muszą sprowadzać ON z innych rynków, co podnosi koszty i – jak zauważyła Komisja Europejska – zagraża bezpieczeństwu energetycznemu UE.

Poseł Janusz Piechociński przewiduje, że w tym roku cena litra ON przekroczy 6 zł. Powodem ma być m.in. napięta sytuacja polityczna wokół Iranu.

A rosnąca cena oleju napędowego odstrasza od zakupu aut z silnikami diesla.

– Drogie paliwo natychmiast przełożyło się na zmniejszone zainteresowanie modelami z silnikami wysokoprężnymi – zauważa prezes Toyoty Motor Poland Jacek Pawlak.

Najczęściej takie modele kupowały floty, których samochody mają większe przebiegi od aut należących do osób prywatnych.

Reklama
Reklama

Grzegorz Sokalski z Peugeot Polska przyznaje, że w zakupach flotowych udział aut z silnikami diesla przekraczał w 2011 roku 80 procent. Z kolei dyrektor sprzedaży i marketingu Ford Polska Bogusław Głód dostrzega, że firmy ostrożniej podchodzą do zakupów diesli.

Jednak Jacek Częścik ze Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych zapewnia, że floty od diesla nie odchodzą. – Gwałtownych ruchów jeszcze nie ma, choć olej napędowy pozostanie droższy od benzyny. Do korzystania z benzyny zachęcają silniki nowej generacji, oszczędniejsze od poprzednich – przyznaje Częścik.

Wylicza, że przy cenie auta z dieslem wyższej o 5-6 tys. zł od wersji benzynowej, samochód musiał rocznie przejeżdżać do 90 tys. km, aby zamortyzować różnicę w koszcie zakupu. – Przy wyższej cenie ON przebiegi będą musiały wzrosnąć. Jednak czekamy na ruchy importerów. Może będą skłonni obniżyć ceny aut z dieslami – zastanawia się przedstawiciel stowarzyszenia.

Importerzy jednak niechętnie mówią o obniżkach. – Nie przewidujemy redukcji cen modeli z silnikami wysokprężnymi – zapewnia Klaudyna Gorzan, rzecznik prasowy Skody Auto Polska, lidera sprzedaży samochodów w Polsce.

Podwyżki cen ON są szansą dla aut hybrydowych. – Dla nas to okazja spopularyzowania oszczędnego napędu – przekonuje prezes Toyoty. Wysokie ceny oleju napędowego najszybciej odbiły się na rynku wtórnym.

– Od stycznia do września 2011 roku utrzymywało się duże zainteresowanie samochodami z silnikami diesla. Około 37-40 proc. wyszukiwań dotyczyło wyłącznie takich samochodów. W październiku odsetek spadł do 35 proc. wyszukiwań, a w grudniu poniżej 30 proc. – wylicza dyrektor serwisów motoryzacyjnych grupy Allegro, w tym otoMoto.pl, Marcin Świć.

Ceny ON rosną za sprawą wzrostu akcyzy do poziomu unijnego oraz z powodu braku oleju w całej Europie. Dystrybutorzy paliw muszą sprowadzać ON z innych rynków, co podnosi koszty i – jak zauważyła Komisja Europejska – zagraża bezpieczeństwu energetycznemu UE.

Poseł Janusz Piechociński przewiduje, że w tym roku cena litra ON przekroczy 6 zł. Powodem ma być m.in. napięta sytuacja polityczna wokół Iranu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Energetyka
Strategie spółek pozwolą zarobić, ale nie wszędzie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Energetyka
Rząd znów szuka prezesa URE. Jest cicha faworytka
Energetyka
Dziennikarz "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" znów najlepszy
Energetyka
Rozmowy ZE PAK z bankami z szansą na finał. Nadzieje inwestorów rosną
Energetyka
Rządowe wsparcie pomaga spółkom energetycznym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama