Orlen - efekty wakacyjnej promocji

Koncerny paliwowe, walcząc z wysokimi prowizjami za płatności kartami, przyciągają na stacje nowych klientów

Publikacja: 30.08.2012 00:34

Orlen - efekty wakacyjnej promocji

Foto: PKN Orlen

Chociaż jeszcze w ten weekend kierowcy tankujący na stacjach Orlen i Bliska zapłacą za litr paliwa o 10 groszy mniej, to lider pod względem liczby stacji w Polsce już wstępnie szacuje wpływ wakacyjnej promocji na swoje wyniki. Tańsze paliwo można było wlać do baku w weekend, o ile płatności dokonywano gotówką.

– Ze wstępnych analiz akcji, która trwa od 29 czerwca, wynika, że efekty naszych działań są bardzo pozytywne. W pierwszych tygodniach zaobserwowaliśmy wzrost konsumpcji paliw w weekendy średnio o ponad 20 proc. w porównaniu z dniem powszednim – podkreśla Beata Karpińska, kierownik biura prasowego PKN Orlen. Zaznacza, że wyniki kolejnych tygodni pokazują utrzymanie tego trendu, z wahaniami zależnymi od natężenia ruchu turystycznego podczas konkretnego weekendu.

Płocki koncern nie ukrywa, że wakacyjna promocja ma związek z trwającymi negocjacjami w sprawie obniżenia tzw. opłat interchange. Branża paliwowa od dawna zwracała uwagę na problem wysokich opłat ponoszonych przez operatorów stacji w związku z akceptacją kart płatniczych.

Polska Izba Paliw Płynnych na początku wakacji alarmowała, że każdy kierowca, płacąc za litr paliwa, odprowadza do banków 11 groszy tylko dlatego, że płaci kartą. Z kolei Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego skierowała do Ministerstwa Finansów projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Jej najważniejsze założenie dotyczy zmniejszenia kosztów akceptacji kart płatniczych przez przedsiębiorców.

– Forma płatności gotówkowej znacząco zyskała na popularności względem kart płatniczych. Spotykamy się też ze zrozumieniem klientów dla problemu wysokich opłat od kart płatniczych. Z dużą nadzieją oczekujemy na regulację ustawową – mówi Karpińska. Dodaje, że dopiero wielokrotnie niższy niż obecnie poziom całkowitego kosztu akceptanta może się przyczynić do wprowadzania innowacji w zakresie płatności, np. kart bezstykowych, czy płatności telefonem komórkowym oraz dalszego rozwoju bezgotówkowych form płatności.

W tej kwestii konkurenci okazali się wyjątkowo solidarni. Wiele stacji paliw wprowadziło podobne bonusy dla tankujących tam kierowców z gotówką w portfelu.

Nie inaczej było w przypadku stacji Grupy Lotos. Na stacjach gdańskiej rafinerii promocja trwa dopiero trzeci tydzień, więc jej przedstawiciele nie chcą prezentować szczegółowych wyników akcji. Jednak w odróżnieniu od stacji należących do Orlenu gdańska spółka zaproponowała obniżkę ceny nie tylko w weekendy.

– Na bieżąco monitorujemy ruch na wszystkich stacjach, które biorą w niej udział. Jedno jest pewne. Klienci docenili fakt, że przy płatności gotówką paliwa są tańsze każdego dnia, co zdecydowanie wyróżnia naszą ofertę na tle konkurencji – mówi Piotr Mischker, dyrektor ds. handlu detalicznego w zależnej spółce Lotos Paliwa.

Z uwagi na zainteresowanie kierowców koncern nie wyklucza przedłużenia akcji (pierwotnie miała ona trwać do połowy września).

Chociaż jeszcze w ten weekend kierowcy tankujący na stacjach Orlen i Bliska zapłacą za litr paliwa o 10 groszy mniej, to lider pod względem liczby stacji w Polsce już wstępnie szacuje wpływ wakacyjnej promocji na swoje wyniki. Tańsze paliwo można było wlać do baku w weekend, o ile płatności dokonywano gotówką.

– Ze wstępnych analiz akcji, która trwa od 29 czerwca, wynika, że efekty naszych działań są bardzo pozytywne. W pierwszych tygodniach zaobserwowaliśmy wzrost konsumpcji paliw w weekendy średnio o ponad 20 proc. w porównaniu z dniem powszednim – podkreśla Beata Karpińska, kierownik biura prasowego PKN Orlen. Zaznacza, że wyniki kolejnych tygodni pokazują utrzymanie tego trendu, z wahaniami zależnymi od natężenia ruchu turystycznego podczas konkretnego weekendu.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie