LNG pozostanie popularne

Prawie 130-proc. podwyżka cła eksportowego na rosyjski autogaz nie zahamuje wzrostowego trendu tego rynku w Polsce

Publikacja: 02.10.2012 02:06

LNG pozostanie popularne

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Od wczoraj obowiązuje nowa stawka cła za tonę propanu-butanu importowanego z Rosji. Po podwyżce o niemal 100 dol. wynosi ona 172,5 dol.

Ale nie oznacza to znaczących podwyżek cen autogazu na polskich stacjach paliw. Według ekspertów cena LPG może pójść w górę najwyżej o kilkanaście groszy za litr. Tym samym zainteresowanie zakładaniem instalacji gazowej w autach nie zmniejszy się. Dziś po naszych ulicach jeździ ponad 2,5 mln samochodów zasilanych LPG. W ciągu roku przybywa 150–200 tys. aut  tego typu.

– Mam nadzieję, że to tempo wzrostu utrzyma się w najbliższych latach. Nadal różnica między ceną LPG a cenami benzyny i diesla będzie na korzyść tego pierwszego – argumentuje Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Szacuje się, że montaż takiej instalacji jest opłacalny, jeśli koszt zakupu litra autogazu nie przekracza 60 proc. ceny litra benzyny Pb95. Dziś ta różnica wynosi ok. 3,10 zł za litr, co nadal czyni to paliwo interesującym ekonomicznie. Koszt założenia instalacji to średnio 2,5 tys. zł.

Z symulacji przeprowadzonej przez nas na portalu gazeo.pl wynika, że przy miesięcznym przebiegu tysiąca kilometrów i średnim spalaniu 7 l na 100 km koszt instalacji zamortyzuje się po 13 miesiącach. Założeniem jest utrzymanie się ceny LPG na obecnym poziomie 2,72 zł za litr.

Jednak nawet w przypadku podwyżki o kilkanaście groszy czas zwrotu wydłuża się zaledwie o miesiąc.

Rośnie jednak nie tylko liczba aut na LPG, ale także wolumenowa jego sprzedaż. W I półroczu – według szacunków POGP – sprzedano 1,073 mln ton LPG, czyli rynek urósł o 1,5 proc. w ujęciu rocznym.

– Oznacza to, że została odwrócona występująca od 2009 r. tendencja spadkowa. Można oczekiwać więc, że pod koniec roku będziemy mieli do czynienia ze wzrostem 2–3 proc. wobec stanu na koniec 2011 r., kiedy sprzedano 2,2 mln t LPG, z czego w segmencie autogazu 1,61 mln t – twierdzi Olechowski.

Dobrą wiadomością – nie tylko dla użytkowników pojazdów na autogaz – jest też to, że rząd nie zakłada w najbliższym czasie podniesienia akcyzy na paliwa, choć jeszcze niedawno mówiło się o takim projekcie. – To są propozycje Komisji Europejskiej. Zakładają nawet czterokrotne podniesienie akcyzy. Jednak oficjalne stanowisko polskiego rządu wobec tych projektów jest niezmiennie negatywne. Temat jest powiązany z polityką klimatyczną oraz opodatkowaniem wszystkich nośników energii. W projekcie polskiego budżetu na 2013 r. nie przewiduje się żadnych podwyżek w zakresie stawek akcyzowych zarówno na benzynę i diesel, jak i autogaz – podkreśla Olechowski.

Od wczoraj obowiązuje nowa stawka cła za tonę propanu-butanu importowanego z Rosji. Po podwyżce o niemal 100 dol. wynosi ona 172,5 dol.

Ale nie oznacza to znaczących podwyżek cen autogazu na polskich stacjach paliw. Według ekspertów cena LPG może pójść w górę najwyżej o kilkanaście groszy za litr. Tym samym zainteresowanie zakładaniem instalacji gazowej w autach nie zmniejszy się. Dziś po naszych ulicach jeździ ponad 2,5 mln samochodów zasilanych LPG. W ciągu roku przybywa 150–200 tys. aut  tego typu.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie