Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że na rynku aktywnych jest ok. 30 firm obrotu energią. Koncesję ma o wiele więcej podmiotów, prawie 280. Spadające z kwartału na kwartał ceny energii sprawiają, że pojawia się coraz więcej możliwości rynkowych.
Batalia o klientów, toczy się szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, czyli w grupie C. – Rynek w obszarze przedsiębiorstw jest już bardzo konkurencyjny. Według nas będzie się on nadal rozwijał, co jest głównie związane z rosnącą świadomością przedsiębiorców w kwestii wyboru dostawcy energii – ocenia Tomasz Sęk, członek zarządu Amber Energia.
– Statystki płynące z rynków zagranicznych, wcześniej zliberalizowanych, wskazują na spory potencjał wzrostu na najbliższe lata. W krajach takich jak Irlandia, Niemcy, Wielka Brytania czy Hiszpania, sprzedawcę energii zmienia 5-10 proc. klientów biznesowych, podczas gdy w 2012 r. w Polsce operatora zmieniło 2-3 proc.przedsiębiorstw – wyjaśnia Sęk.
Piotr Ostaszewski, prezes Energii dla Firm, wyjaśnia, że walkę o klientów wymusza istnienie podmiotów takich jak właśnie ta kierowana przez niego. – Budzą one w przedsiębiorcach świadomość, że wydatki na energię można zoptymalizować. To największy bodziec, do wprowadzania zmian. Energia dla Firm w swoim portfolio klientów ma aż jedną trzecią wszystkich podmiotów, które dotąd zmieniły sprzedawcę prądu – wskazuje Ostaszewski. Natomiast Tomasz Sęk ujawnia, że co piąta firma zmieniająca sprzedawcę energii robi to chcąc skorzystać z produktu Amber Energia.
Przedsiębiorcy stawiają przede wszystkim na oszczędności. Jednak sam „tani prąd przestaje wystarczać". – Konieczne jest zaoferowanie klientom, nawet tym o niewielkim zużyciu energii, usług dodatkowych, jak np. doradztwo energetyczne. Dlatego oferujemy m.in. wsparcie dedykowanego opiekuna – wyjaśnia przedstawiciel Amber Energia.