Reklama
Rozwiń
Reklama

Światowy transport na gaz ziemny

Gaz ziemny zaczął zagrażać ropie jako dominujące paliwo w transporcie, bo armatorzy zamawiają statki napędzane gazem, a inne firmy tworzą sieci stacji napełniania gazem na wodzie i lądzie

Publikacja: 09.02.2014 11:25

Światowy transport na gaz ziemny

Foto: Bloomberg

Oczekiwania tańszego paliwa i surowsze przepisy dotyczące środowiska wywołały popyt na bardziej czystą alternatywę dla paliw pochodzących z ropy, które dotychczas dominowały w światowym transporcie. Wprawdzie ceny sprężonego gazu ziemnego LNG w Europie i Azji są jeszcze wysokie, prawie 20 dolarów za milion brytyjskich jednostek grzewczych (Btu) w Azji i ok. 10 dolarów w Europie, z powodu dużego popytu, ale analitycy spodziewają się ich znacznego spadku w tej dekadzie wraz ze zwiększaniem produkcji.

Niemcy, Singapur i Holandia należą do krajów inwestujących w ośrodki dystrybucji gazu ziemnego dla transportu, a z kolei takie koncerny jak Royal Dutch Shell, Gazprom i Total rozwijają infrastrukturę paliwową LNG. Niemcy zrobiły pierwszy krok w kierunku transportu na gaz po podpisaniu w styczniu przez Bomin Linde LNG umowy z armatorem AG EMS o dostawach takiego gazu i już buduje dwa terminale magazynowe dla LNG w Hamburgu i Bremerhaven, które zaczną działalność w 2015 r. — Nasze dostawy LNG dla ich promów czynią z tej firmy pioniera w Niemczech i są wyraźnym sygnałem, że ten system napędu o niskiej emisji spalin trafił do nas — stwierdził dyrektor Bomin Linde lNG, Ruben Benders.

W Antwerpii, drugim porcie europejskim, zarząd portu mówi o wszelkiego rodzaju inicjatywach, którymi zachęca do używania sprężonego gazu ziemnego jako paliwa w żegludze. W Rotterdamie, największym porcie w Europie, LNG odgrywa coraz ważniejszą rolę w transporcie, gdy terminal importowy Gate LNG zaczął zaopatrywać miejscowe statki rzeczne i portowe holowniki, a takie wysyłać gaz do używania na Bałtyku, gdzie wywołuje zainteresowanie marynarki handlowej.

W Azji Singapur zainwestował w tworzenie zdolności magazynowych przewidując wzrost popytu przez duże statki. To państwo-miasto zainteresowało się gazem ziemnym w transporcie, bo spodziewa się ogromnego wzrostu w Chinach, obecnie nadal małym użytkowniku takiego paliwa, ale nowe przepisy w tym kraju zmierzają do przestawienia energetyki z węgla na gaz, a transportu z ropy na gaz.

Lawinowy wzrost popytu na gaz

Firma doradcza z zakresu energetyki Wood Mackenzie twierdzi, że globalny popyt na gaz w sektorze transportu może wzrosnąć z niecałych 5 mld m3 w 2012 r. do ponad 160 mld do 2030 r., co odpowiadałoby dwóm latom obecnego brytyjskiego popytu na gaz albo ok. 3 miliardom baryłek ropy. — Gaz odgrywał tradycyjnie niszową rolę w transporcie, ale teraz wywołuje rosnące zainteresowanie — uważa szef pionu badawczego w Wood Mackenzie, Noel Tomnay. — Różnice w cenie ropy i gazu powodują, że inwestowanie w infrastrukturę napełniania gazem jest opłacalna, a coraz większe restrykcje wobec emisji spalin zachęcają do większego korzystania z gazu.

Reklama
Reklama

Różne nowe przepisy o emisji związków siarki w żegludze wejdą w życie w 2015 r. na Morzu Północnym i Bałtyku, a także w USA i w Kanadzie, wzbudzając zainteresowanie paliwami zastępującymi olej napędowy. W Ameryce Pln. LNG zyskuje popularność w transporcie drogowym, bo boom na gaz łupkowy doprowadził do obniżenia o 50 proc. cen gazu od 2008 r. i gaz stal się bardziej konkurencyjny od ropy w transporcie. Shell i TravelCenters of America rozbudowują sieć stacji z gazem ziemnym dla ciężarówek, więc w ciągu kilku lat powstanie transport drogowy na LNG z jednego wybrzeża kraju na drugie.

- Gaz jest bardziej czysty i tańszy, przynajmniej na razie — stwierdził szef organizacji spedytorów, Krajowej Ligi Tarnsportu Przemysłowego NITL, Bruce Carlton. — Obserwujemy duże zainteresowanie przestawianiem w USA systemu napędu na gaz LNG. Kolej zostaje nieco w tyle, ale również jest mocno zainteresowana.

Tucker Gilliam z amerykańskiej firmy transportu i logistyki Crowley Liner Services, która zamówiła dwa statki na gaz LNG do żeglugi między USA i Portoryko, jest zdania, że stosowanie LNG w transporcie będzie rozwijać się. — Im więcej inwestuje się w infrastrukturę do produkowania i dystrybucji takiego paliwa, tym będą większe możliwości szerszego stosowania go. W przypadku jego firmy głównym motywem działania są istotne korzyści dla środowiska.

Oczekiwania tańszego paliwa i surowsze przepisy dotyczące środowiska wywołały popyt na bardziej czystą alternatywę dla paliw pochodzących z ropy, które dotychczas dominowały w światowym transporcie. Wprawdzie ceny sprężonego gazu ziemnego LNG w Europie i Azji są jeszcze wysokie, prawie 20 dolarów za milion brytyjskich jednostek grzewczych (Btu) w Azji i ok. 10 dolarów w Europie, z powodu dużego popytu, ale analitycy spodziewają się ich znacznego spadku w tej dekadzie wraz ze zwiększaniem produkcji.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Energetyka
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama