Światowy transport na gaz ziemny

Gaz ziemny zaczął zagrażać ropie jako dominujące paliwo w transporcie, bo armatorzy zamawiają statki napędzane gazem, a inne firmy tworzą sieci stacji napełniania gazem na wodzie i lądzie

Publikacja: 09.02.2014 11:25

Światowy transport na gaz ziemny

Foto: Bloomberg

Oczekiwania tańszego paliwa i surowsze przepisy dotyczące środowiska wywołały popyt na bardziej czystą alternatywę dla paliw pochodzących z ropy, które dotychczas dominowały w światowym transporcie. Wprawdzie ceny sprężonego gazu ziemnego LNG w Europie i Azji są jeszcze wysokie, prawie 20 dolarów za milion brytyjskich jednostek grzewczych (Btu) w Azji i ok. 10 dolarów w Europie, z powodu dużego popytu, ale analitycy spodziewają się ich znacznego spadku w tej dekadzie wraz ze zwiększaniem produkcji.

Niemcy, Singapur i Holandia należą do krajów inwestujących w ośrodki dystrybucji gazu ziemnego dla transportu, a z kolei takie koncerny jak Royal Dutch Shell, Gazprom i Total rozwijają infrastrukturę paliwową LNG. Niemcy zrobiły pierwszy krok w kierunku transportu na gaz po podpisaniu w styczniu przez Bomin Linde LNG umowy z armatorem AG EMS o dostawach takiego gazu i już buduje dwa terminale magazynowe dla LNG w Hamburgu i Bremerhaven, które zaczną działalność w 2015 r. — Nasze dostawy LNG dla ich promów czynią z tej firmy pioniera w Niemczech i są wyraźnym sygnałem, że ten system napędu o niskiej emisji spalin trafił do nas — stwierdził dyrektor Bomin Linde lNG, Ruben Benders.

W Antwerpii, drugim porcie europejskim, zarząd portu mówi o wszelkiego rodzaju inicjatywach, którymi zachęca do używania sprężonego gazu ziemnego jako paliwa w żegludze. W Rotterdamie, największym porcie w Europie, LNG odgrywa coraz ważniejszą rolę w transporcie, gdy terminal importowy Gate LNG zaczął zaopatrywać miejscowe statki rzeczne i portowe holowniki, a takie wysyłać gaz do używania na Bałtyku, gdzie wywołuje zainteresowanie marynarki handlowej.

W Azji Singapur zainwestował w tworzenie zdolności magazynowych przewidując wzrost popytu przez duże statki. To państwo-miasto zainteresowało się gazem ziemnym w transporcie, bo spodziewa się ogromnego wzrostu w Chinach, obecnie nadal małym użytkowniku takiego paliwa, ale nowe przepisy w tym kraju zmierzają do przestawienia energetyki z węgla na gaz, a transportu z ropy na gaz.

Lawinowy wzrost popytu na gaz

Firma doradcza z zakresu energetyki Wood Mackenzie twierdzi, że globalny popyt na gaz w sektorze transportu może wzrosnąć z niecałych 5 mld m3 w 2012 r. do ponad 160 mld do 2030 r., co odpowiadałoby dwóm latom obecnego brytyjskiego popytu na gaz albo ok. 3 miliardom baryłek ropy. — Gaz odgrywał tradycyjnie niszową rolę w transporcie, ale teraz wywołuje rosnące zainteresowanie — uważa szef pionu badawczego w Wood Mackenzie, Noel Tomnay. — Różnice w cenie ropy i gazu powodują, że inwestowanie w infrastrukturę napełniania gazem jest opłacalna, a coraz większe restrykcje wobec emisji spalin zachęcają do większego korzystania z gazu.

Różne nowe przepisy o emisji związków siarki w żegludze wejdą w życie w 2015 r. na Morzu Północnym i Bałtyku, a także w USA i w Kanadzie, wzbudzając zainteresowanie paliwami zastępującymi olej napędowy. W Ameryce Pln. LNG zyskuje popularność w transporcie drogowym, bo boom na gaz łupkowy doprowadził do obniżenia o 50 proc. cen gazu od 2008 r. i gaz stal się bardziej konkurencyjny od ropy w transporcie. Shell i TravelCenters of America rozbudowują sieć stacji z gazem ziemnym dla ciężarówek, więc w ciągu kilku lat powstanie transport drogowy na LNG z jednego wybrzeża kraju na drugie.

- Gaz jest bardziej czysty i tańszy, przynajmniej na razie — stwierdził szef organizacji spedytorów, Krajowej Ligi Tarnsportu Przemysłowego NITL, Bruce Carlton. — Obserwujemy duże zainteresowanie przestawianiem w USA systemu napędu na gaz LNG. Kolej zostaje nieco w tyle, ale również jest mocno zainteresowana.

Tucker Gilliam z amerykańskiej firmy transportu i logistyki Crowley Liner Services, która zamówiła dwa statki na gaz LNG do żeglugi między USA i Portoryko, jest zdania, że stosowanie LNG w transporcie będzie rozwijać się. — Im więcej inwestuje się w infrastrukturę do produkowania i dystrybucji takiego paliwa, tym będą większe możliwości szerszego stosowania go. W przypadku jego firmy głównym motywem działania są istotne korzyści dla środowiska.

Oczekiwania tańszego paliwa i surowsze przepisy dotyczące środowiska wywołały popyt na bardziej czystą alternatywę dla paliw pochodzących z ropy, które dotychczas dominowały w światowym transporcie. Wprawdzie ceny sprężonego gazu ziemnego LNG w Europie i Azji są jeszcze wysokie, prawie 20 dolarów za milion brytyjskich jednostek grzewczych (Btu) w Azji i ok. 10 dolarów w Europie, z powodu dużego popytu, ale analitycy spodziewają się ich znacznego spadku w tej dekadzie wraz ze zwiększaniem produkcji.

Pozostało 88% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie