Kras: Elektromobilna rewolucja w transporcie miejskim w 2020 r.

W Warszawie w przyszłym roku pojawi się 130 szybko ładowanych autobusów, które dostarczy Solaris. To będzie namacalny początek rewolucji, bo stacje ładownia nie będą ograniczeniem – mówi Bartek Kras, prezes Impact Clean Power Technology, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Publikacja: 12.07.2019 14:52

Kras: Elektromobilna rewolucja w transporcie miejskim w 2020 r.

Foto: Bartek Kras, prezes ICPT

Europa przyspiesza inwestowanie w infrastrukturę ładowania aut elektrycznych. W Niemczech mówi się, że ładowarka będzie na każdej ulicy.

– U nas niestety idzie to wolniej. Jest kilka prywatnych inicjatyw, ale to ciągle za mało, żebyśmy mogli zacząć kupować samochody elektryczne – mówił Kras.

Duże koncerny zaczęły od największych i najdroższych samochodów.

CZYTAJ TAKŻE: Polska elektromobilność na hamulcu

– Te samochody nie są jeszcze dostępne dla Kowalskiego. Firmy zapowiedziały komercyjną ofensywę od przyszłego roku z samochodami z niższej półki. To wzbogaci ofertę w salonach, która jest obecnie uboga – ocenił gość.

Przypomniał, że Polacy nie lubią małych samochodów, więc stawianie na mikrosamochód jest niewłaściwym podejściem.

W Warszawie mamy pierwszą sieć wynajmu samochodów elektrycznych.

– Krótkoterminowy wynajem to jakiś kierunek. Długoterminowy wynajem rozwiąże nam problemy braku posiadania samochodu. Wtedy wysoka cena pojazdu elektrycznego nie będzie istotna – tłumaczył Kras.

Gość podkreślił, że nie ma wątpliwości, iż cały transport publiczny w Europie będzie czysto elektryczny w ciągu 12-15 lat.

""

Charging plugs sit connected to an electric charging station outside the Volkswagen AG (VW) factory in Dresden, Germany/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

– Za 10 lat większość floty będzie elektryczna. Większość europejskich producentów autobusów przestawia się na modele elektryczne, Polska jest tu liderem – mówił Kras.

– W którymś momencie nastąpi wymiana taboru miejskiego, potem międzymiastowego na elektryczny. To się już opłaca, nawet bardziej niż diesel – dodał.

Autobusy przejechały już 20 mln km na bateriach od Impact Clean Power Technology.

– Odkąd wprowadziliśmy pierwsze baterie pojawiła się technologia szybkiego ładowania, chodzi o minuty, a nie godziny. Autobusy jesteśmy w stanie naładować w kilkanaście minut i przejedzie kilkadziesiąt kilometrów. Można je ładować na pętli nawet 6-8 razy dziennie – tłumaczył gość.

CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilność pod prąd

Największa flota w Europie takich 44 autobusów jeździe w Zielonej Górze.

– W Warszawie w przyszłym roku pojawi się 130 szybko ładowanych autobusów, które dostarczy Solaris. To będzie namacalny początek rewolucji, bo stacje ładownia nie będą ograniczeniem – mówił Kras.

Ta technologia jeszcze nie jest dostępna dla samochodów elektrycznych. To kwestia najbliższych lat, żeby można było je ładować w kilkanaście minut.

– W Europie 50 proc. wszystkich zainteresowanych miast chce inwestować w szybie i częste ładowanie. Druga część miast będzie chciała mieć jedną baterię na cały dzień. My produkujemy obydwie technologie – zdradził gość.

Chiny zaplanowały wypuszczenie na drogi 200 tys. autobusów elektrycznych. – To niewiarygodna liczba w porównaniu do sprzedaży w Europie (1 tys. w 2018 r.). Mają już 180 tys., brakuje 20 tys. do wypełnienia planu – podał Kras.

Europa przyspiesza inwestowanie w infrastrukturę ładowania aut elektrycznych. W Niemczech mówi się, że ładowarka będzie na każdej ulicy.

– U nas niestety idzie to wolniej. Jest kilka prywatnych inicjatyw, ale to ciągle za mało, żebyśmy mogli zacząć kupować samochody elektryczne – mówił Kras.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Elektromobilność
Czy Donald Trump ponownie uczyni amerykański przemysł motoryzacyjny wielkim?
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Elektromobilność
Czym się różni punkt ładowania samochodów elektrycznych od stacji ładowania
Elektromobilność
Orlen inwestuje w ładowarki. W planach ekspansja za ocean
Materiał partnera
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Elektromobilność
Kto zbuduje stacje ładowania elektryków? Brakuje ich nawet przy autostradach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście