Rozpędza się polski rynek autobusów. W październiku liczba rejestracji nowych pojazdów poszybowała w górę o ponad 100 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jak podaje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, październikowa sprzedaż osiągnęła poziom 281 sztuk. – To drugi po czerwcu najwyższy miesięczny wynik w tym roku i jednoczenie aż o 141 szt. wyższy niż rezultat odnotowany rok wcześniej (+100,7 proc.), kiedy sprzedano 140 pojazdów – podaje raport.
W ciągu dziesięciu miesięcy rejestracje na autobusowym rynku przekroczyły już poziom z całego ub. roku, w którym przewoźnicy zakupili 2292 nowe autobusy. Obecny skumulowany rezultat to 2366 pojazdów, o prawie 30 proc. lepszy niż w tym samym czasie 2017 r., kiedy do końca października zarejestrowano 1827 szt.
Unijne wsparcie
Według PZPM tak duży wzrost zakupów to efekt realizacji dużych zamówień przewoźników miejskich, korzystających z unijnego wsparcia. Już we wrześniu samorządy odebrały 152 pojazdy, podczas gdy w tym samym miesiącu przed rokiem tylko 42. W pierwszych trzech kwartałach rejestracje tego rodzaju pojazdów wyniosły 849 szt. i zwiększyły się w ujęciu r./r. o 79 proc. Wysoka dynamika rejestracji powinna utrzymać się do końca roku, zwłaszcza że w IV kwartale liczba dostaw ma być największa.
Szczególnie szybko rośnie w tym roku liczba zakupionych autobusów z napędem ekologicznym. To trend, który na polskim rynku jest coraz mocniejszy. Jeszcze w 2016 r. na łączną liczbę 1942 zarejestrowane nowe autobusy, ekologiczne napędy miały zaledwie 42: 19 sztuk było napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), do tego doszło 17 hybryd oraz 6 elektrobusów. Łącznie stanowiły 2,2 proc. wszystkich zakupów.
Ale już w ub. roku udział takich „zielonych” napędów wzrósł do 7 proc. Rejestracje autobusów hybrydowych podskoczyły do 85 sztuk, elektrycznych do 63, podczas gdy liczba gazowców zmalała do 12. Tymczasem w ciągu trzech kwartałów tego roku na rynku pojawiły aż 274 ekoautobusy, w tym 52 pojazdy z napędem gazowym (CNG), 50 elektrobusów i aż 172 hybrydy.