W tym roku grupa PKN Orlen planuje rozpocząć budowę dwóch punktów tankowania wodoru na czeskich stacjach paliw działających pod marką Benzina. Powstaną one w Pradze i Litvínovie. Będą zaopatrywane w wodór wytwarzany podczas przerobu ropy w rafineriach zależnego Unipetrolu w Litvínovie i Kralupach. Budową instalacji zajmie się Grupa Bonett, największy dostawca stacji paliw alternatywnych w Europie Środkowej i drugi co do wielkości sprzedawca CNG w Czechach. Podmiot ten działa na rynku czeskim, polskim i słowackim, koncentrując się na inwestycjach, prowadzeniu i dostawach stacji paliw alternatywnych. Kierowcy z nowych punktów tankowania wodoru będą mogli skorzystać w przyszłym roku. W planach jest także otwarcie kolejnych tego typu instalacji. Powstaną one w Brnie, Pilźnie i przy autostradzie D10 w Pradze.
Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, materiały prasowe
– Bez wątpienia w przyszłości wodór będzie istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego z determinacją intensyfikujemy prace w tym obszarze, także na naszych zagranicznych stacjach – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes Orlenu. Z kolei Tomasz Wiatrak, prezes Unipetrolu przekonuje, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji, m.in. ze względu na krótki czas tankowania, czy nieskomplikowany technicznie sposób magazynowania i przewożenia wodoru. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z władzami Pragi, województwa środkowoczeskiego i usteckiego w sprawie jego wykorzystania w transporcie publicznym w Czechach. Jesteśmy też w stałym kontakcie z producentami samochodów napędzanych wodorem, co w przyszłości może zaowocować współpracą i ciekawymi projektami – twierdzi Wiatrak.
Tankowanie samochodu wodorem/Bloomberg
Dla Orlenu budowa punktów tankowania wodoru w Czechach to kolejne działanie w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz Miastem Płock, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Natomiast od grudnia 2019 r. wspólnie z Pesą Bydgoszcz, realizuje projekt, który ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem.