Sztokholm zakaże wjazdu dieslom i autom na benzynę. Zielone światło dla elektryków

Od początku 2025 r. pojazdy z silnikiem dieslowskim i benzynowym nie będą miały prawa wjechać do centrum stolicy Szwecji. Ale od zakazu będą wyjątki.

Publikacja: 11.10.2023 12:00

Sztokholm

Sztokholm

Foto: Adobe Stock

Szlaban dla diesli ma być wstępem, do szerszej akcji ekologicznej i będzie dotyczył ścisłego centrum miasta, gdzie mieszczą się instytucje finansowe i centra handlowe oraz ekskluzywne apartamenty. Od 1 stycznia 2025 wjadą tam tylko auta z napędem elektrycznym, pojazdy wodorowe z ogniwami paliwowymi i niektóre auta dostawcze z silnikami hybrydowymi - podała szwedzka stacja telewizyjna SVT. W pierwszej połowie 2025 planowane jest podjęcie kolejnej decyzji w tej sprawie, chodzi o rozszerzenie tego zakazu.

Niektóre pojazdy są wyłączone z regulacji, w tym karetki pogotowia i pojazdy policyjne, a także samochody, których kierowca lub pasażer ma udokumentowaną niepełnosprawność.

Transportowcy protestują

- Chcemy stworzyć lepsze środowisko życia dla ludzi, którzy tu mieszkają i pracują. W dzisiejszych czasach powietrze w Sztokholmie powoduje, że dzieci chorują na płuca, a osoby starsze przedwcześnie umierają. Jest to sytuacja niedopuszczalna - mówił w SVT wiceburmistrz Lars Stromgren, odpowiedzialny za transport w sztokholmskim samorządzie. Partia Zielonych, której przedstawicielem jest Stromgren,  należy do koalicji partii lewicowych i proekologicznych rządzącej w Radzie Miejskiej Sztokholmu. Zieloni mają nadzieję, że zwiększy to tempo, w jakim ludzie wymieniają samochody z silnikiem spalinowym na elektryczne.

Czytaj więcej

Samochody elektryczne jadą u nas pod prąd. Polska w unijnym ogonie

Nowym regulacjom przeciwne są firmy transportowe. Ich zdaniem plan poszedł za daleko i zamiast tego miasto powinno skupić się na większych inwestycjach w punkty ładowania pojazdów elektrycznych, aby zachęcić mieszkańców do zmian proekologicznych.Od 2010 r. zmniejszyliśmy emisję o 34 proc. Jednak Partia Zielonych i jej koledzy ze Sztokholmu zdecydowanie za bardzo się śpieszą” – pisze w oświadczeniu Szwedzka Konfederacja Przedsiębiorstw Transportowych.

Sztokholm poszedł najdalej

Samorząd stolicy Szwecji w swojej walce z emisjami szkodliwych gazów jest najbardziej radykalny w Europie. Zakaz, jaki ma zacząć obowiązywać za kilkanaście miesięcy, idzie dalej, niż planują to Paryż, Madryt, czy Ateny. W Londynie już obowiązuje podział miasta na strefy, a do niektórych dzielnic miasta mogą wjechać jedynie auta z silnikami niskoemisyjnymi.

W sierpniu Londyn zakończył jedną z najbardziej ambitnych na świecie polityk w zakresie emisji pojazdów, rozszerzając swoją strefę ultraniskiej emisji. Mimo to premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak we wrześniu złagodził kluczowe elementy zielonej agendy brytyjskiego rządu, przesuwając o pięć lat do 2035 r. plan zakazujący sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych.

Do Brukseli nie wjadą już stare modele diesla, a w grudniu 2022 r. wprowadzone zostały ograniczenia w lokalnym ruchu samochodowym na 10 kluczowych ulicach centrum miasta. W Oslo miejska agencja ochrony środowiska zaleciła na początku 2023 roku wprowadzenie strefy zerowej emisji w centrum. W pierwszej kolejności (2025) obejmie ona transport ciężki i ciężarówki, a następnie (2027 r.) rozszerzona zostanie na samochody osobowe.

Niewielki popyt na elektryki

Czas pokaże, czy plan rzeczywiście pobudzi sprzedaż pojazdów elektrycznych w Szwecji. Główny producent aut w tym kraju, ikona szwedzkiego przemysłu wykupiona przez Chińczyków - Volvo Cars zapowiedział, że od 2030 roku nie będzie sprzedawał samochodów z silnikami spalinowymi. Ale Szwedzi, mimo że są znani ze swojego poszanowania środowiska, nie przodują w zakupach aut z napędem elektrycznym, ponieważ są one bardzo drogie.

Szlaban dla diesli ma być wstępem, do szerszej akcji ekologicznej i będzie dotyczył ścisłego centrum miasta, gdzie mieszczą się instytucje finansowe i centra handlowe oraz ekskluzywne apartamenty. Od 1 stycznia 2025 wjadą tam tylko auta z napędem elektrycznym, pojazdy wodorowe z ogniwami paliwowymi i niektóre auta dostawcze z silnikami hybrydowymi - podała szwedzka stacja telewizyjna SVT. W pierwszej połowie 2025 planowane jest podjęcie kolejnej decyzji w tej sprawie, chodzi o rozszerzenie tego zakazu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transformacja Energetyczna
Rząd chce rozszerzyć opodatkowanie nieruchomości. Może to uderzyć w transformację
Transformacja Energetyczna
Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes NFOŚiGW: Miliardy z praw do emisji CO2 na transformację energetyczną
Transformacja Energetyczna
Kelli Toss-Kaasik: Zielony Ład można wdrażać wolniej, ale odwrotu nie ma
Transformacja Energetyczna
Urszula Zielińska: Plany adaptacji do zmian klimatu mają być szansą, a nie zagrożeniem
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transformacja Energetyczna
Arabia Saudyjska zastąpiła Rosję. To Saudowie zarabiają na polskiej energetyce