Sztokholm zakaże wjazdu dieslom i autom na benzynę. Zielone światło dla elektryków

Od początku 2025 r. pojazdy z silnikiem dieslowskim i benzynowym nie będą miały prawa wjechać do centrum stolicy Szwecji. Ale od zakazu będą wyjątki.

Publikacja: 11.10.2023 12:00

Sztokholm

Sztokholm

Foto: Adobe Stock

Szlaban dla diesli ma być wstępem, do szerszej akcji ekologicznej i będzie dotyczył ścisłego centrum miasta, gdzie mieszczą się instytucje finansowe i centra handlowe oraz ekskluzywne apartamenty. Od 1 stycznia 2025 wjadą tam tylko auta z napędem elektrycznym, pojazdy wodorowe z ogniwami paliwowymi i niektóre auta dostawcze z silnikami hybrydowymi - podała szwedzka stacja telewizyjna SVT. W pierwszej połowie 2025 planowane jest podjęcie kolejnej decyzji w tej sprawie, chodzi o rozszerzenie tego zakazu.

Niektóre pojazdy są wyłączone z regulacji, w tym karetki pogotowia i pojazdy policyjne, a także samochody, których kierowca lub pasażer ma udokumentowaną niepełnosprawność.

Transportowcy protestują

- Chcemy stworzyć lepsze środowisko życia dla ludzi, którzy tu mieszkają i pracują. W dzisiejszych czasach powietrze w Sztokholmie powoduje, że dzieci chorują na płuca, a osoby starsze przedwcześnie umierają. Jest to sytuacja niedopuszczalna - mówił w SVT wiceburmistrz Lars Stromgren, odpowiedzialny za transport w sztokholmskim samorządzie. Partia Zielonych, której przedstawicielem jest Stromgren,  należy do koalicji partii lewicowych i proekologicznych rządzącej w Radzie Miejskiej Sztokholmu. Zieloni mają nadzieję, że zwiększy to tempo, w jakim ludzie wymieniają samochody z silnikiem spalinowym na elektryczne.

Czytaj więcej

Samochody elektryczne jadą u nas pod prąd. Polska w unijnym ogonie

Nowym regulacjom przeciwne są firmy transportowe. Ich zdaniem plan poszedł za daleko i zamiast tego miasto powinno skupić się na większych inwestycjach w punkty ładowania pojazdów elektrycznych, aby zachęcić mieszkańców do zmian proekologicznych.Od 2010 r. zmniejszyliśmy emisję o 34 proc. Jednak Partia Zielonych i jej koledzy ze Sztokholmu zdecydowanie za bardzo się śpieszą” – pisze w oświadczeniu Szwedzka Konfederacja Przedsiębiorstw Transportowych.

Sztokholm poszedł najdalej

Samorząd stolicy Szwecji w swojej walce z emisjami szkodliwych gazów jest najbardziej radykalny w Europie. Zakaz, jaki ma zacząć obowiązywać za kilkanaście miesięcy, idzie dalej, niż planują to Paryż, Madryt, czy Ateny. W Londynie już obowiązuje podział miasta na strefy, a do niektórych dzielnic miasta mogą wjechać jedynie auta z silnikami niskoemisyjnymi.

W sierpniu Londyn zakończył jedną z najbardziej ambitnych na świecie polityk w zakresie emisji pojazdów, rozszerzając swoją strefę ultraniskiej emisji. Mimo to premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak we wrześniu złagodził kluczowe elementy zielonej agendy brytyjskiego rządu, przesuwając o pięć lat do 2035 r. plan zakazujący sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych.

Do Brukseli nie wjadą już stare modele diesla, a w grudniu 2022 r. wprowadzone zostały ograniczenia w lokalnym ruchu samochodowym na 10 kluczowych ulicach centrum miasta. W Oslo miejska agencja ochrony środowiska zaleciła na początku 2023 roku wprowadzenie strefy zerowej emisji w centrum. W pierwszej kolejności (2025) obejmie ona transport ciężki i ciężarówki, a następnie (2027 r.) rozszerzona zostanie na samochody osobowe.

Niewielki popyt na elektryki

Czas pokaże, czy plan rzeczywiście pobudzi sprzedaż pojazdów elektrycznych w Szwecji. Główny producent aut w tym kraju, ikona szwedzkiego przemysłu wykupiona przez Chińczyków - Volvo Cars zapowiedział, że od 2030 roku nie będzie sprzedawał samochodów z silnikami spalinowymi. Ale Szwedzi, mimo że są znani ze swojego poszanowania środowiska, nie przodują w zakupach aut z napędem elektrycznym, ponieważ są one bardzo drogie.

Szlaban dla diesli ma być wstępem, do szerszej akcji ekologicznej i będzie dotyczył ścisłego centrum miasta, gdzie mieszczą się instytucje finansowe i centra handlowe oraz ekskluzywne apartamenty. Od 1 stycznia 2025 wjadą tam tylko auta z napędem elektrycznym, pojazdy wodorowe z ogniwami paliwowymi i niektóre auta dostawcze z silnikami hybrydowymi - podała szwedzka stacja telewizyjna SVT. W pierwszej połowie 2025 planowane jest podjęcie kolejnej decyzji w tej sprawie, chodzi o rozszerzenie tego zakazu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transformacja Energetyczna
Normy emisyjne dla budynków przyjęte. UE zapewnia o swobodzie wyboru narzędzi
Transformacja Energetyczna
Czyste Powietrze nadal z zaległościami. Resort przyznaje się do opóźnień
Transformacja Energetyczna
Polacy chcą transformacji energetycznej, ale nie za swoje pieniądze
Transformacja Energetyczna
Dekarbonizacja firm. Polski przemysł obrał strategię wypierania
Transformacja Energetyczna
Coraz mniej firm wierzy w neutralność klimatyczną w 2050 roku