Zachód uszczelnia sankcje na rosyjską ropę. Żaden tankowiec się nie prześlizgnie

Stany Zjednoczone, Unia Europejska i Wielka Brytania naciskają na Liberię, Wyspy Marshalla i Panamę, aby zwiększyły nadzór nad swoimi armatorami. To oni najczęściej transportują rosyjski surowiec bez wymaganych ubezpieczeń. Teraz słono za to zapłacą.

Publikacja: 02.12.2023 16:07

Zachód uszczelnia sankcje na rosyjską ropę. Żaden tankowiec się nie prześlizgnie

Foto: Bloomberg

Jak dowiedziała się agencja Reuters, w pismach rozesłanych do rządów trzech państw, USA, UE i Wielka Brytania zarzucają im zwiększenie obchodzenia pułapu cenowego (60 dol. za baryłkę) na rosyjską ropę, a także „wysoki poziom ryzyka” w przypadku statków nieposiadających zachodniego ubezpieczenia i innych wymaganych usług.

Według Reutersa celem nacisków jest zaostrzenie przestrzegania pułapu cenowego. Kraje zachodnie chcą, aby transport ropy był dla Rosji dużo droższy, a więc mało opłacalny i dający dużo niższe dochody budżetowe.

Czarna lista armatorów

Źródło agencji zauważyło, że Panama tradycyjnie reaguje (pozytywnie - red.) na prośby USA o „zajęcie się nielegalną działalnością”. W pismach do Liberii i Wysp Marshalla kraje zachodnie zwracają uwagą na konieczność „podnoszenie świadomości” wśród handlowców, że bandera ich państw „nie powinna być używana na tankowcach przewożących ropę zakontraktowaną po cenach przekraczających limit”. Takie postępowanie będzie skutkowało dla armatorów karami (w USA nawet więzieniem) i ograniczeniami w handlu z Zachodem.

Czytaj więcej

Rosyjskie koncerny paliwowe straciły ogrom przychodów. Najwięcej Gazprom

O tym, że listy nie są jedynie kurtuazyjną prośbą, świadczy fakt, że wczoraj Departament Skarbu USA ogłosił, że Stany Zjednoczone rozszerzyły antyrosyjskie sankcje na trzy przedsiębiorstwa żeglugowe i trzy tankowce.

Nowe podmioty na liście sankcyjnej w Waszyngtonie zostały oskarżone o próbę obejścia „pułapu cenowego” na eksportowaną rosyjską ropę. Ograniczenia dotyczą firm HS Atlantica Limited i Streymoy Shipping Limited z Liberii, a także Sterling Shipping Incorporated ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Sankcje objęły także tankowce pływające pod banderą Liberii - HS Atlantica, NS Champion i Wiktor Bakajew.

Sankcje na wiele lat

Wcześniej Biały Dom zapowiedział, że antyrosyjskie sankcje pozostaną w mocy „przez wiele lat”, a Waszyngton dąży do zmniejszenia do 2030 r. o połowę dochodów Rosji z eksportu ropy i gazu.

Na szczycie G7 w grudniu 2022 r. ustalono górną granicę cen rosyjskiej ropy na 60 dolarów za baryłkę. Mechanizm zakłada, że ​​firmom z krajów zachodnich zabrania się świadczenia usług transportowych i ubezpieczeniowych jednostkom przewożącym ropę powyżej tego wskaźnika. A 95 proc. ubezpieczycieli frachtów stanowią firmy zachodnie.

W tej sytuacji Rosji pozostaje „flota cieni” stworzona ze starych, przeznaczonych na złom tankowców. Są one ubezpieczane w rosyjskich firmach. Jednak coraz więcej portów u największych odbiorców - w Chinach i Indiach, odmawia wpuszczania takich jednostek, z obawy o bezpieczeństwo.

Średnia cena ropy Urals w ciągu trzech kwartałów wyniosła, według oficjalnych danych rosyjskiego ministerstwa finansów 59,4 dol./baryłka. We wrześniu wzrosła do 83,08 dolarów za baryłkę. Strona rosyjska stwierdziła, że ​​wprowadzony przez Zachód pułap cenowy jest nieskuteczny. Jednak źródła Reuters informują, że w listopadzie cena rosyjskiej ropy w portach bałtyckich spadła poniżej pułapu cenowego wynoszącego 60 dolarów za baryłkę.

Jak dowiedziała się agencja Reuters, w pismach rozesłanych do rządów trzech państw, USA, UE i Wielka Brytania zarzucają im zwiększenie obchodzenia pułapu cenowego (60 dol. za baryłkę) na rosyjską ropę, a także „wysoki poziom ryzyka” w przypadku statków nieposiadających zachodniego ubezpieczenia i innych wymaganych usług.

Według Reutersa celem nacisków jest zaostrzenie przestrzegania pułapu cenowego. Kraje zachodnie chcą, aby transport ropy był dla Rosji dużo droższy, a więc mało opłacalny i dający dużo niższe dochody budżetowe.

Pozostało 83% artykułu
Surowce i Paliwa
Kolejka chętnych do zarządu Orlenu
Surowce i Paliwa
Chiny rządzą w produkcji kobaltu. Konsekwencje dla całej światowej gospodarki
Surowce i Paliwa
Puławy czekają na walne zgromadzenie. I na nowego prezesa
Surowce i Paliwa
Rada nadzorcza Azotów szuka kandydatów do zarządu spółki
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Surowce i Paliwa
Akcjonariusze wymienią radę Zakładów Chemicznych Police. Później zmiany w zarządzie
Surowce i Paliwa
Rio Tinto i Glencore wspominają lepsze czasy