Czeka nas nowy podatek w paliwie?

Bloomberg

Kontrolowane przez państwo Orlen i Lotos zgodnym chórem obiecują, że nie będą przerzucać na kierowców wprowadzanego przez rząd nowego podatku od paliw – opłaty emisyjnej, która ma być wprowadzona od przyszłego roku i wynieść 8 gr netto za litr sprzedanego na stacjach oleju napędowego i benzyn. Najwięcej paliw w Polsce sprzedaje Orlen, więc to głównie jego obciąży nowa danina.

Podczas poniedziałkowej konferencji zarówno przedstawiciele tej spółki, jak i Lotosu nie potrafili jednak powiedzieć, ile może kosztować ich firmy taka obietnica.

Konkretne oczekiwania ma natomiast rząd. – Spodziewane wpływy z nowej opłaty zgodnie z projektem to około 1,7 mld zł rocznie – mówi Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ów ds. programu „Czyste powietrze”. Dodaje, że pozyskane w ten sposób pieniądze pójdą na poprawę jakości powietrza. Polska musi zacząć o nie dbać, gdyż w przeciwnym razie grożą nam unijne kary sięgające 0,5 mld zł rocznie.

Na podstawie udziałów Orlenu i Lotosu w rynku detalicznym paliw w Polsce można szacować, że rocznie koszt opłaty emisyjnej pobieranej od diesla i benzyny sprzedawanych przez pierwszy z tych koncernów wyniesie 0,58 mld zł, a drugi – 0,19 mld zł. Z kolei biorąc pod uwagę ilość sprzedanych finalnym odbiorcom paliw, można koszt prognozować odpowiednio na ponad 0,59 mld zł i 0,13 mld zł.

– PKN Orlen nie chce przerzucać opłaty emisyjnej na klientów detalicznych, gdyż ewentualne zwyżki cen rynkowych paliw mogłyby być tłumaczone wprowadzeniem tej opłaty. W konsekwencji mógłby nastąpić spadek popytu na naszych stacjach – tłumaczy Adam Czyżewski, główny ekonomista Orlenu. Dodaje, że dziś o cenach paliw decyduje kurs ropy i walut obcych.

W jego ocenie nie da się jednoznacznie stwierdzić, że koszty opłaty emisyjnej spowodują pogorszenie zysków. Po pierwsze, grupa może więcej zarobić dzięki ewentualnemu wzrostowi popytu na paliwa w wyniku ograniczenia obciążeń dla kierowców. Po drugie, firma zamierza brać udział w programach inwestycyjnych finansowanych z pieniędzy pozyskanych z opłaty emisyjnej. Wreszcie jednym z celów jest dbałość o środowisko i nowa opłata wpisuje się w realizację tego zadania.

– Podtrzymujemy deklarację, że nie przerzucimy opłaty emisyjnej bezpośrednio na klienta. Widzimy też szansę skorzystania ze środków nowego funduszu – mówi Adam Pawłowicz, wiceprezes Lotos Paliwa. Dodaje, że przy nowych inwestycjach spółki zawsze muszą patrzeć na ich opłacalność. Gdyby same miały inwestować w paliwa alternatywne, zapewne takich projektów nie realizowałyby. Dotowanie inwestycji zmienia tę sytuację.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Energa rozważa udział w projekcie Polskiej Grupy Górniczej.

– Żadna wiążąca decyzja w tej sprawie jeszcze nie została podjęta – powiedział Mariusz ...

Gaz z USA dla Ukrainy dotarł do Świnoujścia

Gazowiec z amerykańskim LNG przeznaczonym dla Ukrainy przycumował w polskim gazoporcie. O przypłynięciu statku ...

Paliwa mogą zdrożeć przez niejasne przepisy

Regulacje dotyczące biopaliw spowodują pod koniec każdego kwartału spadek ilości dostarczanego na rynek oleju ...

Niskie temperatury pomagają PGNiG

W IV kwartale ubiegłego roku koncern mocno zwiększył sprzedaż, import i dystrybucję gazu ziemnego ...

Rosja gotowa zwiększyć wydobycie ropy naftowej

Rosja ma wystarczające możliwości produkcyjne, by do rekordowego poziomu zwiększyć wydobycie ropy naftowej, ale ...

Unimot szuka inwestora dla Blue Cold

Grupa przeszacowała wartość majątku składającego się na punkt skraplania gazu ziemnego w Uniszkach Zawadzkich. ...