Czeka nas nowy podatek w paliwie?

Bloomberg

Kontrolowane przez państwo Orlen i Lotos zgodnym chórem obiecują, że nie będą przerzucać na kierowców wprowadzanego przez rząd nowego podatku od paliw – opłaty emisyjnej, która ma być wprowadzona od przyszłego roku i wynieść 8 gr netto za litr sprzedanego na stacjach oleju napędowego i benzyn. Najwięcej paliw w Polsce sprzedaje Orlen, więc to głównie jego obciąży nowa danina.

Podczas poniedziałkowej konferencji zarówno przedstawiciele tej spółki, jak i Lotosu nie potrafili jednak powiedzieć, ile może kosztować ich firmy taka obietnica.

Konkretne oczekiwania ma natomiast rząd. – Spodziewane wpływy z nowej opłaty zgodnie z projektem to około 1,7 mld zł rocznie – mówi Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ów ds. programu „Czyste powietrze”. Dodaje, że pozyskane w ten sposób pieniądze pójdą na poprawę jakości powietrza. Polska musi zacząć o nie dbać, gdyż w przeciwnym razie grożą nam unijne kary sięgające 0,5 mld zł rocznie.

Na podstawie udziałów Orlenu i Lotosu w rynku detalicznym paliw w Polsce można szacować, że rocznie koszt opłaty emisyjnej pobieranej od diesla i benzyny sprzedawanych przez pierwszy z tych koncernów wyniesie 0,58 mld zł, a drugi – 0,19 mld zł. Z kolei biorąc pod uwagę ilość sprzedanych finalnym odbiorcom paliw, można koszt prognozować odpowiednio na ponad 0,59 mld zł i 0,13 mld zł.

– PKN Orlen nie chce przerzucać opłaty emisyjnej na klientów detalicznych, gdyż ewentualne zwyżki cen rynkowych paliw mogłyby być tłumaczone wprowadzeniem tej opłaty. W konsekwencji mógłby nastąpić spadek popytu na naszych stacjach – tłumaczy Adam Czyżewski, główny ekonomista Orlenu. Dodaje, że dziś o cenach paliw decyduje kurs ropy i walut obcych.

W jego ocenie nie da się jednoznacznie stwierdzić, że koszty opłaty emisyjnej spowodują pogorszenie zysków. Po pierwsze, grupa może więcej zarobić dzięki ewentualnemu wzrostowi popytu na paliwa w wyniku ograniczenia obciążeń dla kierowców. Po drugie, firma zamierza brać udział w programach inwestycyjnych finansowanych z pieniędzy pozyskanych z opłaty emisyjnej. Wreszcie jednym z celów jest dbałość o środowisko i nowa opłata wpisuje się w realizację tego zadania.

– Podtrzymujemy deklarację, że nie przerzucimy opłaty emisyjnej bezpośrednio na klienta. Widzimy też szansę skorzystania ze środków nowego funduszu – mówi Adam Pawłowicz, wiceprezes Lotos Paliwa. Dodaje, że przy nowych inwestycjach spółki zawsze muszą patrzeć na ich opłacalność. Gdyby same miały inwestować w paliwa alternatywne, zapewne takich projektów nie realizowałyby. Dotowanie inwestycji zmienia tę sytuację.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PKN Orlen mniej inwestuje

Koncern na razie nie planuje istotnych zakupów złóż ropy i gazu. Co będzie dalej, ...

Polska kupi prąd z Ukrainy

Energia elektryczna z chmielnickiej siłowni jądrowej za dwa lata popłynie do Polski i na ...

Zatrzymano byłego prezesa PKN Orlen

Na polecenie prokuratury zatrzymano trzy osoby z byłego kierownictwa koncernu, w tym Jacka K. ...

PKN Orlen kontra zakaz handlu w niedzielę

Największa polska spółka nie zgadza się z projektem NSZZ Solidarność i apeluje o wyłączenie ...

Greenpeace przeciw Nord Stream 2

Niepokój organizacji budzi planowana budowa gazociągu przez teren rosyjskiego rezerwatu Kurgalsky. Greenpeace domaga się ...

Największa w Polsce transakcja na rynku fotowoltaiki dopięta

45,4 MW – to łączna moc elektrowni słonecznych, jakie kupiła w Polsce Aberdeen Standard ...