Lotos rozwinie technologie wodorowe

Gdański koncern inwestuje w elektrolizery. Dzięki nim ma zamiar produkować czysty wodór i wspierać PSE przy bilansowaniu krajowego systemu elektroenergetycznego.

 

Lotos uruchomił projekt badawczo-rozwojowy dotyczący tzw. elektrolizerów, dzięki którym w oparciu o energię pozyskiwaną z odnawialnych źródeł będzie można produkować wodór. Koncern zweryfikuje też możliwość współpracy tych urządzeń z instalacjami wytwarzającymi prąd. Przy nowym projekcie Lotos chce współpracować z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. Obie spółki w najbliższych dniach mają podpisać w tej sprawie list intencyjny.

– Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji – mówi cytowany w komunikacie prasowym Paweł Majewski, prezes Lotosu.

Paweł Majewski, prezes Lotosu

Z kolei PSE przekonuje, że projekt gdańskiego koncernu wpisuje się w szeroki zakres zmian zachodzących w energetyce. – PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę krajowego systemu elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy – twierdzi Eryk Kłossowski, prezes PSE.

Od kilku lat prowadzone są na całym świecie intensywne badania i projekty rozwojowe w celu znalezienia optymalnych rozwiązań związanych z produkcją wodoru, przy wykorzystaniu energii słonecznej, wiatrowej i konwencjonalnej. W rozwiązaniach tych wodór produkowany jest w tzw. procesie elektrolizy. Następnie może być wykorzystany na cele przemysłowe, transportowe, czy też, w momencie wyższego zapotrzebowania na energię, może posłużyć do wspomagania sieci energetycznej.

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S.,/Bloomberg

Obecnie Lotos realizuje projekt o nazwie Pure H2, który otrzymał unijne dofinasowanie. W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa w Gdańsku i Warszawie. Gdańska rafineria już dziś wytwarza duże ilości wodoru, bo ok. 16 ton na godzinę. Powstający produkt zawiera jednak również stosunkowo duże ilości innych związków. Tymczasem na rynku potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (ponad 99-proc.), który dziś musi być do Polski importowany.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

#RZECZoBIZNESIE: Wojciech Jakóbik: Dostawcy ropy walczą o Polskę

Odbywa się demokratyzacja dostępu do ropy na całym świecie i Polska także na tym ...

Już wiemy, ile wyniósł rekord poboru energii

Mijający powoli tydzień bije na głowę dotychczasowe polskie rekordy, jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na ...

W. Brytania: nowa elektrownia atomowa nieprędko

Na wyspach Brytyjskich miała powstać pierwsza od dziesięcioleci elektrownia atomowa. Jednak główny inwestor wciąż ...

Gaz dla Węgier dostarczy Austria

Kolejny kraj potwierdza, że od przyszłego roku Gazprom zamierza zrezygnować z tranzytu swojego surowca ...

Gdzie Chińczycy kupują ropę?

Rosja wyprzedziła Arabię Saudyjską i w grudniu 2016 r. była największym dostawcą czarnego złota ...

Kolejne kopalnie zamknięte z powodu koronawirusa

Rośnie liczba górników zarażonych wirusem Covid-19. Z powodu dużej liczby zachorowań wśród załóg kolejne ...