Lotos rozwinie technologie wodorowe

Gdański koncern inwestuje w elektrolizery. Dzięki nim ma zamiar produkować czysty wodór i wspierać PSE przy bilansowaniu krajowego systemu elektroenergetycznego.

Publikacja: 28.05.2020 12:39

Lotos rozwinie technologie wodorowe

Foto: energia.rp.pl

Lotos uruchomił projekt badawczo-rozwojowy dotyczący tzw. elektrolizerów, dzięki którym w oparciu o energię pozyskiwaną z odnawialnych źródeł będzie można produkować wodór. Koncern zweryfikuje też możliwość współpracy tych urządzeń z instalacjami wytwarzającymi prąd. Przy nowym projekcie Lotos chce współpracować z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. Obie spółki w najbliższych dniach mają podpisać w tej sprawie list intencyjny.

– Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji – mówi cytowany w komunikacie prasowym Paweł Majewski, prezes Lotosu.

""

Paweł Majewski, prezes Lotosu

energia.rp.pl

Z kolei PSE przekonuje, że projekt gdańskiego koncernu wpisuje się w szeroki zakres zmian zachodzących w energetyce. – PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę krajowego systemu elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy – twierdzi Eryk Kłossowski, prezes PSE.

Od kilku lat prowadzone są na całym świecie intensywne badania i projekty rozwojowe w celu znalezienia optymalnych rozwiązań związanych z produkcją wodoru, przy wykorzystaniu energii słonecznej, wiatrowej i konwencjonalnej. W rozwiązaniach tych wodór produkowany jest w tzw. procesie elektrolizy. Następnie może być wykorzystany na cele przemysłowe, transportowe, czy też, w momencie wyższego zapotrzebowania na energię, może posłużyć do wspomagania sieci energetycznej.

""

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S.,/Bloomberg

energia.rp.pl

Obecnie Lotos realizuje projekt o nazwie Pure H2, który otrzymał unijne dofinasowanie. W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa w Gdańsku i Warszawie. Gdańska rafineria już dziś wytwarza duże ilości wodoru, bo ok. 16 ton na godzinę. Powstający produkt zawiera jednak również stosunkowo duże ilości innych związków. Tymczasem na rynku potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (ponad 99-proc.), który dziś musi być do Polski importowany.

Lotos uruchomił projekt badawczo-rozwojowy dotyczący tzw. elektrolizerów, dzięki którym w oparciu o energię pozyskiwaną z odnawialnych źródeł będzie można produkować wodór. Koncern zweryfikuje też możliwość współpracy tych urządzeń z instalacjami wytwarzającymi prąd. Przy nowym projekcie Lotos chce współpracować z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi. Obie spółki w najbliższych dniach mają podpisać w tej sprawie list intencyjny.

– Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji – mówi cytowany w komunikacie prasowym Paweł Majewski, prezes Lotosu.

Surowce i Paliwa
Azoty poniosły w ubiegłym roku ogromne straty
Surowce i Paliwa
USA wyprodukowały pierwszy wzbogacony uran. Nerwowo na Kremlu
Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie