Finlandia znalazła ważne ślady w pobliżu uszkodzonego kabla energetycznego

Wyryty w dnie morskim ślad kotwicy ciągnie się przez blisko 100 km i przecina kabel energetyczny Estlink 2 w miejscu uszkodzenia. Naprawa kabla łączącego Finlandię i Estonię zajmie siedem miesięcy i będzie kosztować dziesiątki milionów euro.

Publikacja: 30.12.2024 10:26

Finlandia znalazła ważne ślady w pobliżu uszkodzonego kabla energetycznego

Foto: AFP

Władze fińskie, które badają uszkodzenia kabli podmorskich łączących Finlandię z Estonią, odkryły na dnie Bałtyku ślady, które prawdopodobnie mogła zostawić kotwica tankowca Eagle S – dowiedział się Bloomberg. Statek został zatrzymany 26 grudnia.

Według Samiego Pile, szefa fińskiego Krajowego Biura Śledczego, ślad kotwicy liczy „dziesiątki kilometrów”, ale nie udało się jeszcze ustalić, gdzie dokładnie ją rzucono. „Ślad kończy się w miejscu, w którym statek podniósł łańcuch kotwicowy, i stąd na wschód ciągnie się przez kilkadziesiąt, jeśli nie prawie sto kilometrów” – powiedział Pile. Dodał, że ze względu na złe warunki pogodowe prace na dnie morskim zostały na razie wstrzymane.

Czytaj więcej

Kabel Estlink uszkodzony w Boże Narodzenie to kolejny taki przypadek na Bałtyku

Szpiegowski rosyjski sprzęt na tankowcu

Według fińskich śledczych, jest najbardziej prawdopodobne, że kabel energetyczny Estlink 2 łączący Finlandię i Estonię, a także cztery inne kable, został celowo uszkodzony. Najbardziej podejrzany jest tankowiec Eagle S pod banderą Wysp Cooka, który płynął z Sankt Petersburga do Egiptu. 26 grudnia Finowi zatrzymali jednostkę i zamknęli na kotwicowisku w pobliżu portu Kilpilahti w Porvoo. Przesłuchiwana jest załoga złożona z obywateli Gruzji i Indii. Według Lloyd's List, na tankowcu znaleziono sprzęt, który „umożliwia szpiegostwo na rzecz Rosji”.

Naprawa kabla energetycznego zajmie długie miesiące

Według fińskiej gazety „Yle”, naprawa kabla elektrycznego Estlink 2 zajmie siedem miesięcy, koszt prac wyniesie dziesiątki milionów euro. Przypomnijmy, że to nie pierwsze celowe uszkodzenie podmorskich połączeń między krajami, które wprowadziły sankcje przeciwko Rosji.

W listopadzie na dnie Bałtyku uszkodzony został kabel C-Lion1. Władze szwedzkie uważają, że za zerwanie odpowiada chiński statek towarowy Yi Peng 3. Według śledczych, kapitan na zlecenie rosyjskiego wywiadu celowo uszkodził linę za pomocą kotwicy. „Bild” poinformował, że kapitan statku towarowego jest obywatelem Rosji.

Rok temu w podobnych okolicznościach uszkodzony został gazociąg Balticconnector, łączący Finlandię i Estonię. Jego naprawa zajęła pół roku. Tłoczenie gazu zostało przywrócone w kwietniu 2024 r.

Władze fińskie, które badają uszkodzenia kabli podmorskich łączących Finlandię z Estonią, odkryły na dnie Bałtyku ślady, które prawdopodobnie mogła zostawić kotwica tankowca Eagle S – dowiedział się Bloomberg. Statek został zatrzymany 26 grudnia.

Według Samiego Pile, szefa fińskiego Krajowego Biura Śledczego, ślad kotwicy liczy „dziesiątki kilometrów”, ale nie udało się jeszcze ustalić, gdzie dokładnie ją rzucono. „Ślad kończy się w miejscu, w którym statek podniósł łańcuch kotwicowy, i stąd na wschód ciągnie się przez kilkadziesiąt, jeśli nie prawie sto kilometrów” – powiedział Pile. Dodał, że ze względu na złe warunki pogodowe prace na dnie morskim zostały na razie wstrzymane.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sieci Przesyłowe
Kabel Estlink uszkodzony w Boże Narodzenie to kolejny taki przypadek na Bałtyku
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Sieci Przesyłowe
Miliardy na projekty sieci i magazynów
Sieci Przesyłowe
Grzegorz Onichimowski, prezes PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Sieci Przesyłowe
Sieci dystrybucyjne kuleją mimo wielkich inwestycji
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Sieci Przesyłowe
NIK: linie energetyczne za stare na OZE. Spółki Orlenu nie wpuszczają kontrolerów
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay