Ukraińskie czołgi napędzane rosyjską ropą

Ukraińskie wojsko, w tym czołgi jeżdżą na paliwie produkowanym z rosyjskiej ropy. Ukraina kupuje diesel na Węgrzech i w Turcji, które produkują go z surowca importowanego z Rosji.

Publikacja: 25.07.2023 21:00

Ukraińskie czołgi napędzane rosyjską ropą

Foto: Bloomberg

Według niemieckiej gazety "Handelsblatt" ukraińskie służby celne odnotowały wyraźny wzrost importu oleju napędowego z Węgier i Turcji. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy węgierska grupa naftowa MOL podwoiła swoją sprzedaż na Ukrainie.

Ponieważ MOL produkuje paliwa w większości z rosyjskiej ropy, ukraińskie wojsko jest teraz zasilana głównie nią - piszą Niemcy. Jednocześnie firmy, które nie zaopatrują się w ropę z Rosji, tracą udziały w rynku ukraińskim, ponieważ MOL ma przewagę konkurencyjną (cena) nad innymi europejskimi koncernami naftowymi. Węgierski koncern ma specjalne zezwolenie Unii Europejskiej na dalsze zaopatrywanie swoich rafinerii w rosyjską ropę.

Czytaj więcej

Rosja sprzedała Chinom najwięcej ropy, ale zarobiła mniej niż Arabia Saudyjska

Michał Paszkowski, analityk Instytutu Europy Środkowej, wyjaśnił gazecie, że paliwa dostarczane są na Ukrainę głównie koleją z Polski, a także z Rumunii. Rurociągami surowiec dostarczany jest ze Słowacji i Węgier, gdzie MOL ma rafinerie. Surowiec dla nich płynie z Rosji jedyną pracującą nitką rurociągu Przyjaźń - południową przez Ukrainę.

W ubiegłym roku 95 proc. całej ropy, która trafiła do słowackiej rafinerii Slovnaft (należącej do MOL) pochodziło z Rosji. Do końca 2023 roku udział ten ma spaść do 65-70 proc.

Wojna na Ukrainie a rynek naftowy

W grudniu 2022 roku Unia Europejska zaprzestała importu rosyjskiej ropy. W lutym 2023 roku podobne zakazy wprowadzono dla rosyjskich produktów naftowych. Głównymi odbiorcami rosyjskich produktów naftowych pozostają Indie, Chiny i Turcja. W marcu 2023 roku Rosnieft zawarła porozumienie z Indian Oil Company w sprawie „znaczącego zwiększenia dostaw ropy do Indii”. W 2022 r Indie po wybuchu rosyjskiej wojny, dziesięciokrotnie zwiększyły import rosyjskiej ropy korzystając w ogromnych upustów dawanych przez rosyjskie koncerny. Przed wojną rosyjska ropa stanowiła zaledwie 2 proc. rocznego importu tego surowca przez Indie. W maju 2023 r udział ten skoczył do 20 proc..Indie stały się jednym z głównych finansujących rosyjską wojnę na Ukrainie. Także w maju 2023 r. minister spraw zagranicznych Unii Europejskiej Josep Borrell zapowiedział, że UE musi podjąć zdecydowane działania przeciwko odsprzedaży przez Indie rosyjskiej ropy do Europy jako rafinowanego paliwa. Borrell zaznaczył, że jeśli olej napędowy lub benzyna są importowane do Europy z Indii i są produkowane na rosyjskiej ropie, to oznacza to obejście sankcji.

Według niemieckiej gazety "Handelsblatt" ukraińskie służby celne odnotowały wyraźny wzrost importu oleju napędowego z Węgier i Turcji. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy węgierska grupa naftowa MOL podwoiła swoją sprzedaż na Ukrainie.

Ponieważ MOL produkuje paliwa w większości z rosyjskiej ropy, ukraińskie wojsko jest teraz zasilana głównie nią - piszą Niemcy. Jednocześnie firmy, które nie zaopatrują się w ropę z Rosji, tracą udziały w rynku ukraińskim, ponieważ MOL ma przewagę konkurencyjną (cena) nad innymi europejskimi koncernami naftowymi. Węgierski koncern ma specjalne zezwolenie Unii Europejskiej na dalsze zaopatrywanie swoich rafinerii w rosyjską ropę.

Ropa
Jak Wielka Brytania pomaga Kremlowi finansować wojnę
Ropa
Orlen dał chińskiemu pośrednikowi gigantyczną zaliczkę na ropę z Wenezueli
Ropa
Ropa dalej tanieje. Czas na obniżki cen paliw na stacjach
Ropa
Ceny ropy podskoczyły tylko na chwilę. Maleją obawy o wojnę Izraela z Iranem
Ropa
Ropa gwałtownie tanieje. Rynek patrzy na USA i Izrael