Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Konwój tankowców z rosyjską ropą utknął w Kanale Sueskim. Jedna z jednostek się zepsuła. Rosja przed wprowadzeniem sankcji zaczęła skupować stare i przeznaczone na złom tankowce, by stworzyć tzw. flotę cieni, która porusza się z wyłączonymi systemami AIS umożliwiającymi śledzenie tras statków.

Publikacja: 04.06.2023 11:20

Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Foto: Adobe Stock

Tankowiec Seavigour uległ awarii podczas przeprawy przez Kanał Sueski w konwoju jednostek transportujących rosyjską ropę z Rosji do Chin. Administracja kanału wysłała na miejsce trzy holowniki, poinformowała służba prasowa Kanału Sueskiego, cytowana przez RIA Nowosti.

Silniki wysiadły

Awaria nastąpiła na 12 kilometrze kanału. „Natychmiast wysłano trzy holowniki ratownicze. (...) Obecnie trwają prace nad podłączeniem holowników do jednostki w ramach przygotowań do jej holowania”. Szef administracji kanału Osama Rabia w rozmowie z portalem Al-Youm Al-Sabea wyjaśnił, że zepsuły się silniki tankowca.

Czytaj więcej

Sukces USA. Chińskie linie ograniczają przeloty nad Rosją

Cały ruch na Kanale Sueskim został wstrzymany. Regularna żegluga zostanie wznowiona, gdy zepsuty tankowiec zostanie odholowany do 17 kilometra kanału. Służba prasowa zaznaczyła, że ​​ruch nawigacyjny z kierunku południowego będzie mógł zostać przywrócony pod warunkiem, że statki zaczekają w rejonie Wielkich Jezior na zakończenie holowania tankowców.

Kreml jesienią minionego roku zaczął skupować z rynku stare, często przeznaczone na złom tankowce. Według szacunków brokera stoczniowego Braemar dla agencji Bloomberg, aby podtrzymać transport dzienny 4 mln baryłek rosyjskiej ropy na Daleki Wschód, zakupiono ponad 240 tankowców, w tym 102 Aframaxy, 58 Suezmaxów i 80 supertankowców. Wcześniej transportowały one ropę irańską i wenezuelską (także objęte sankcjami).

Statki szare i ciemne

W IV kwartame 2022 r. nastąpił gwałtowny wzrost handlu tankowcami prowadzony przez nieznane podmioty w Dubaju, Hongkongu, Singapurze i na Cyprze. Wiele z kupowanych przez nie tankowców to stare jednostki, które weszły do rosyjskiej szarej floty. Niektóre tankowce dostarczał także rosyjski armator objęty sankcjami - Sowcomfłot.

Matthew Wright, starszy analityk frachtu w Kpler, dzieli tankowce przewożące rosyjską ropę na dwie kategorie: „statki szare” i „statki ciemne”. Szare były sprzedawane od czasu inwazji Rosji na Ukrainę — głównie przez właścicieli w Europie firmom z Bliskiego Wschodu i Azji, które wcześniej nie były aktywne na rynku tankowców. Ciemne tankowce to weteranami kampanii Iranu i Wenezueli, które niedawno przestawiły się na transport rosyjskiej ropy.

„Istnieją dowody na to, że kupujący ukrywali swoją działalność, wyłączając transponder AIS” – powiedział Wright o „ciemnych” statkach, odnosząc się do technologii, która pomaga identyfikować i lokalizować statki.

Energetyka
Rynek wstrzymał oddech. Ropa czeka na odpowiedź Izraela
Ropa
Po ataku Iranu podwyżka cen ropy jest nieuchronna
Ropa
Po ataku Iranu na Izrael. Nerwowo na rynku ropy
Ropa
Trupy w szafach Orlenu. Miliardowe straty szwajcarskiej firmy na handlu ropą
Ropa
Szwajcarska spółka Orlenu traci 1,6 miliarda złotych. W tle decyzje Obajtka i PiS