Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Konwój tankowców z rosyjską ropą utknął w Kanale Sueskim. Jedna z jednostek się zepsuła. Rosja przed wprowadzeniem sankcji zaczęła skupować stare i przeznaczone na złom tankowce, by stworzyć tzw. flotę cieni, która porusza się z wyłączonymi systemami AIS umożliwiającymi śledzenie tras statków.

Publikacja: 04.06.2023 11:20

Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Foto: Adobe Stock

Tankowiec Seavigour uległ awarii podczas przeprawy przez Kanał Sueski w konwoju jednostek transportujących rosyjską ropę z Rosji do Chin. Administracja kanału wysłała na miejsce trzy holowniki, poinformowała służba prasowa Kanału Sueskiego, cytowana przez RIA Nowosti.

Silniki wysiadły

Awaria nastąpiła na 12 kilometrze kanału. „Natychmiast wysłano trzy holowniki ratownicze. (...) Obecnie trwają prace nad podłączeniem holowników do jednostki w ramach przygotowań do jej holowania”. Szef administracji kanału Osama Rabia w rozmowie z portalem Al-Youm Al-Sabea wyjaśnił, że zepsuły się silniki tankowca.

Czytaj więcej

Sukces USA. Chińskie linie ograniczają przeloty nad Rosją

Cały ruch na Kanale Sueskim został wstrzymany. Regularna żegluga zostanie wznowiona, gdy zepsuty tankowiec zostanie odholowany do 17 kilometra kanału. Służba prasowa zaznaczyła, że ​​ruch nawigacyjny z kierunku południowego będzie mógł zostać przywrócony pod warunkiem, że statki zaczekają w rejonie Wielkich Jezior na zakończenie holowania tankowców.

Kreml jesienią minionego roku zaczął skupować z rynku stare, często przeznaczone na złom tankowce. Według szacunków brokera stoczniowego Braemar dla agencji Bloomberg, aby podtrzymać transport dzienny 4 mln baryłek rosyjskiej ropy na Daleki Wschód, zakupiono ponad 240 tankowców, w tym 102 Aframaxy, 58 Suezmaxów i 80 supertankowców. Wcześniej transportowały one ropę irańską i wenezuelską (także objęte sankcjami).

Statki szare i ciemne

W IV kwartame 2022 r. nastąpił gwałtowny wzrost handlu tankowcami prowadzony przez nieznane podmioty w Dubaju, Hongkongu, Singapurze i na Cyprze. Wiele z kupowanych przez nie tankowców to stare jednostki, które weszły do rosyjskiej szarej floty. Niektóre tankowce dostarczał także rosyjski armator objęty sankcjami - Sowcomfłot.

Matthew Wright, starszy analityk frachtu w Kpler, dzieli tankowce przewożące rosyjską ropę na dwie kategorie: „statki szare” i „statki ciemne”. Szare były sprzedawane od czasu inwazji Rosji na Ukrainę — głównie przez właścicieli w Europie firmom z Bliskiego Wschodu i Azji, które wcześniej nie były aktywne na rynku tankowców. Ciemne tankowce to weteranami kampanii Iranu i Wenezueli, które niedawno przestawiły się na transport rosyjskiej ropy.

„Istnieją dowody na to, że kupujący ukrywali swoją działalność, wyłączając transponder AIS” – powiedział Wright o „ciemnych” statkach, odnosząc się do technologii, która pomaga identyfikować i lokalizować statki.

Tankowiec Seavigour uległ awarii podczas przeprawy przez Kanał Sueski w konwoju jednostek transportujących rosyjską ropę z Rosji do Chin. Administracja kanału wysłała na miejsce trzy holowniki, poinformowała służba prasowa Kanału Sueskiego, cytowana przez RIA Nowosti.

Silniki wysiadły

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ropa
100 dolarów za baryłkę ropy? Jeśli tak, to nie na długo
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Ropa
Uwielbiany przez akcjonariuszy szef BP odchodzi. Przez skandal towarzyski
Ropa
Wyjątkowo udany sierpień dla rosyjskiej ropy. Ale światowy popyt na nią spada
Ropa
Kłótnia w kremlowskiej rodzinie: Transnieft sądzi się z Rosnieftem
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Ropa
Dlaczego Saudowie podbijają ceny ropy
Ropa
USA anulują umowy dzierżawy pól naftowych wydane za Trumpa