Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosja omija sankcje na ropę w hiszpańskiej Ceucie

Rosja musi sprzedawać swoją ropę ze zniżką, ale nadal wysyła ją w dużych ilościach. Do Azji surowiec ma docierać tranzytem przez hiszpańską enklawę w północnej Afryce. To pozwala obniżyć koszty transportu, obejść sankcje i uprościć logistykę.

Publikacja: 30.01.2023 18:36

Rosja omija sankcje na ropę w hiszpańskiej Ceucie

Foto: Adobe Stock

Informuje o tym agencja Bloomberg. Przypomina, że przed napaścią na Ukrainę reżim rosyjski rzadko wykorzystywał wody w pobliżu Ceuty jako przystanek do transportu swojej ropy. Wtedy Moskwa wysyłała ropę bezpośrednio do europejskich rafinerii małymi tankowcami.

Po agresji na Ukrainę i nałożeniu sankcji rosyjskie koncerny zaczęły sporadycznie wykorzystywać hiszpańskie miasto w Afryce jako bazę do przeładunku ropy ze statku na statek. Po 5 grudnia 2022, kiedy zaczął obowiązywać zakaz na morskie przewozy rosyjskiej ropy - przeładunki w Ceucie stały się regularne.

Czytaj więcej

Japończycy odmówili Gazpromowi turbin do nowych zakładów LNG

Trasa jest następująca: Transnieft ładuje ropę na małe tankowce Aframax w swoich terminalach eksportowych na Morzu Bałtyckim, takich jak Primorsk i Ust-Ługa. Statki transportują surowiec do Ceuty. W pobliżu hiszpańskiego miasta Aframaxy przewożące około 700 tysięcy baryłek czekają na przybycie supertankowca typu VLCC. Zwykle do załadunku jednego VLCC, który może przetransportować co najmniej 2 miliony baryłek, wymagane są do trzech takich operacji. Następnie VLCC rozpoczyna swoją podróż w kierunku Azji, omijając Afrykę.

Bloomberg zauważa, że od grudnia 15 Aframaxow przepompowało ropę na sześć supertankowców. Kolejne dwa VLCC czekają na załadunek.

Reklama
Reklama

Tankowce na ogół pozostają w odległości 12 mil morskich od wybrzeża, czyli na wodach międzynarodowych, chociaż czasami zbliżają się do Ceuty i hiszpańskich wód terytorialnych. Według Bloomberga tankowce należą głównie do Rosjan i Chińczyków.

Agencja wymienia kilka powodów, dla których korzystanie z Ceuty jest korzystne dla reżimu na Kremlu, ale i azjatyckich klientów. Po pierwsze to szybka trasa: z Bałtyku do Ceuty zajmuje dziesięć dni, a stamtąd do Chin to jeszcze 40 dni. Po drugie koszty są niższe: transport ropy naftowej na VLCC jest znacznie tańszy niż na Aframaxach. Dostępnych jest teraz więcej VLCC, więc korzystanie z nich jest tańsze. Wynajem VLCC kosztuje mniej niż 20 tys. dol. dziennie, a Aframax 55 tys. dol. dziennie. Po trzecie, Ceuta jest położona w dogodnym miejscu: na Morzu Śródziemnym - chroniona przed sztormowymi wiatrami. Jednocześnie miasto znajduje się blisko Gibraltaru, a VLCC, które odbierają ładunek, mogą szybko wrócić na otwarte wody, aby opłynąć Afrykę i Azję.

Embargo na morskie dostawy rosyjskiej ropy do krajów UE weszło w życie 5 grudnia. Istnieje również górna cena ropy z Rosji, którą wprowadziły UE, G7 i Australia - 60 dolarów za baryłkę. 20 stycznia koalicja państw zachodnich uzgodniła wprowadzenie dwóch pułapów cenowych dla rosyjskich produktów naftowych. Jeden zostanie ustalony dla produktów sprzedawanych z premią w stosunku do ropy (olej napędowy,) drugi dla produktów sprzedawanych z dyskontem do ropy (olej opałowy).

Ropa
Coraz większe kłopoty rosyjskich eksporterów ropy
Ropa
Orlen kupuje udziały w trzech norweskich złożach. Rusza duży projekt wydobywczy
Ropa
Pierwszy atak Ukrainy na Morzu Śródziemnym. Tankowiec floty cieni trafiony dronami
Ropa
Rosyjska ropa po 25 dolarów za baryłkę. Potężny rabat dla Chińczyków
Ropa
Meg O’Neill obejmie stery BP – pierwsza kobieta na czele globalnego koncernu naftowego
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama