Jak wynika z raportów Refinitiv, cytowanych przez Reutera, Korea Południowa zwiększyła import z Tunezji tzw. ligroiny (benzyny ciężkiej, palnej mieszaniny płynnych węglowodorów). Równolegle gwałtownie wzrosły dostawy tego paliwa z Rosji do Tunezji.
Zdaniem Manisha Seywala wiceprezesa firmy badawczej Rystad Energy nietypowe szlaki handlowe wiążą się z antyrosyjskimi sankcjami nałożonymi przez państwa zachodnie po rosyjskiej napaści na Ukrainę.
W 2021 r Korea Południowa - największy na świecie importer benzyny ciężkiej, kupiła 590 tysięcy ton paliwa z Rosji. Jednak po wprowadzeniu zachodnich sankcji, dostawy znacznie spadły.
W październiku Seul sprowadził około 82 tysięcy ton benzyny ciężkiej z Tunezji, jak podaje państwowa Korean National Oil Corporation (KNOC). Według materiałów Refinitiv, w listopadzie Korea Południowa zamierza importować około 274 tysięcy ton ciężkiej benzyny z Tunezji.
- Zmiana trasy wynika głównie z próby uniknięcia kontroli Zachodu i skorzystania z tańszego rosyjskiego paliwa – powiedział Manish Seywal.