Tunezja pomaga Korei Płd. omijać antyrosyjskie sankcje

Korea Południowa, aby ominąć zachodnie sankcje, importuje rosyjskie produkty naftowe przez Tunezję.

Publikacja: 25.11.2022 13:31

Tunis, stolica tunezji

Tunis, stolica tunezji

Foto: Bloomberg

Jak wynika z raportów Refinitiv, cytowanych przez Reutera, Korea Południowa zwiększyła import z Tunezji tzw. ligroiny (benzyny ciężkiej, palnej mieszaniny płynnych węglowodorów). Równolegle gwałtownie wzrosły dostawy tego paliwa z Rosji do Tunezji.

Zdaniem Manisha Seywala wiceprezesa firmy badawczej Rystad Energy nietypowe szlaki handlowe wiążą się z antyrosyjskimi sankcjami nałożonymi przez państwa zachodnie po rosyjskiej napaści na Ukrainę.

W 2021 r Korea Południowa - największy na świecie importer benzyny ciężkiej, kupiła 590 tysięcy ton paliwa z Rosji. Jednak po wprowadzeniu zachodnich sankcji, dostawy znacznie spadły.

W październiku Seul sprowadził około 82 tysięcy ton benzyny ciężkiej z Tunezji, jak podaje państwowa Korean National Oil Corporation (KNOC). Według materiałów Refinitiv, w listopadzie Korea Południowa zamierza importować około 274 tysięcy ton ciężkiej benzyny z Tunezji.

- Zmiana trasy wynika głównie z próby uniknięcia kontroli Zachodu i skorzystania z tańszego rosyjskiego paliwa – powiedział Manish Seywal.

Reuters pisze, że dane Refinitiv potwierdzają, że od sierpnia do stycznia tego roku Tunezja otrzymała z Rosji 410 tys. ton lekkiego destylatu. Anonimowe źródło z tunezyjskiego ministerstwa energii powiedziało agencji, że kraj ten zajmuje się wyłącznie eksportem ciężkiej benzyny. W ubiegłym roku Tunezja wyeksportowała do krajów europejskich średnio 21 tys. ton paliwa.

Wcześniej KNOC informował, że import produktów naftowych z Rosji spadł w maju o 43,7 proc. Wtedy Korea Południowa sprowadziła z Rosji zaledwie 2,98 mln baryłek ropy zamiast 5,29 mln baryłek rok wcześniej.

Czytaj więcej

Polska przedstawiła cenę ropy, która na pewno zaboli Rosję

Jak wynika z raportów Refinitiv, cytowanych przez Reutera, Korea Południowa zwiększyła import z Tunezji tzw. ligroiny (benzyny ciężkiej, palnej mieszaniny płynnych węglowodorów). Równolegle gwałtownie wzrosły dostawy tego paliwa z Rosji do Tunezji.

Zdaniem Manisha Seywala wiceprezesa firmy badawczej Rystad Energy nietypowe szlaki handlowe wiążą się z antyrosyjskimi sankcjami nałożonymi przez państwa zachodnie po rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Ropa
Biały Dom hamuje podwyżki cen ropy. Biden nie dopuści do drożyzny
Ropa
Pierwsze sankcje UE na flotę cieni Putina. Gdzie Kreml ukrywa stare tankowce
Ropa
Świat utonie w ropie. Naftowe giganty czeka powolny koniec
Ropa
Czechy przestaną kupować rosyjską ropę. Premier podał datę
Ropa
OPEC+ dalej tnie wydobycie ropy; nie chce spadku cen