Rosyjska armia pożera coraz więcej paliwa. Kreml wprowadza zakaz eksportu

Zakaz eksportu benzyn na pół roku i zwiększenie dostaw oleju napędowego na rynek krajowy wprowadził rosyjski reżim od 1 marca. Oficjalny powód to „sezonowy wzrost popytu”.

Publikacja: 27.02.2024 10:55

Rosyjska armia pożera coraz więcej paliwa. Kreml wprowadza zakaz eksportu

Foto: Bloomberg

Rosyjski rząd zatwierdził zakaz eksportu benzyn na sześć miesięcy, począwszy od 1 marca 2024 r. – dowiedziała się na Kremlu gazeta RBK. Podjęto także decyzję o podniesieniu wielkości sprzedaży oleju napędowego na giełdzie do 16 proc.

Zakaz eksportu nie dotyczy podpisanych wcześniej umów dostaw do krajów EAEU (Euro-Azjatycka Wspólnota Gospodarcza tworzona przez Rosję, Białoruś, Kazachstan, Armenię i Kirgistan), Mongolii, Uzbekistanu, okupowanych przez Rosję terytoriów gruzińskich - Abchazji i Osetii Południowej.

Czytaj więcej

Lista wstydu, czyli świat nadal handluje z Rosją

Wojsko potrzebuje więcej paliwa. Ale wyjaśnienie Kremla jest zupełnie inne

Tłumaczenie wprowadzenia zakazu eksportu nie ma nic wspólnego z faktycznymi powodami. Władze wyjaśniają, że potrzeba więcej benzyny w Rosji, bo wkrótce na krajowym rynku rozpocznie się sezon wzmożonego zapotrzebowania na paliwa, co wiąże się z okresem wiosennych prac polowych, planowych remontów w rafineriach, a także wakacji.

Taka sytuacja ma miejsce co roku, ale dopiero w czasie rosyjskiej wojny na Ukrainie, która finansowana jest głównie z eksportu paliw i ropy, na rynku krajowym pojawił się potężny deficyt. Jesienią 2023 r. Kreml musiał na miesiąc zakazać eksportu, by nie doprowadzić do wzrostu niezadowolenia społecznego. Stacje benzynowe zamykały się z braku paliw. Wprowadzały też limity po 10 litrów na samochód i skokowo podniosły ceny. Tworzące się kolejki i drożyzna wywołały negatywne reakcje Rosjan.

O ile wzrosły ceny paliw w Rosji?

„Aby wyrównać gwałtowny popyt na produkty naftowe, konieczne jest podjęcie działań, które pomogą ustabilizować ceny na krajowym rynku produktów naftowych” – argumentował obecny zakaz eksportu rosyjski wicepremier Aleksander Nowak, uzasadniając to danymi z monitoringu cen na rynku paliw.

Od początku roku w Rosji ceny giełdowe benzyny AI-92 i AI-95 oraz letniego oleju napędowego wzrosły o 8–23 proc, natomiast w segmencie hurtowym dynamika cen benzyny była niższa – 1,6 –6 proc. W sprzedaży detalicznej koszt AI-92 i AI-95 potaniał o 0,1 proc., czyli 7 kopiejek. za litr, a cena zimowego paliwa pozostała na tym samym poziomie, tylko dlatego, że po zapaści z września minionego roku Kreml wprowadził reglamentację cen na detalicznym rynku paliw.

Paliwa
Rafinerie Rosji produkują najmniej od 12 lat. Efekt skutecznych ataków dronów
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Paliwa
Jest nowy doradca prezesa Orlenu. Kierował Lotosem i ostro krytykował fuzję z Orlenem
Paliwa
Ireneusz Fąfara: To nie koniec radykalnych ruchów w Orlenie
Paliwa
Orlen wstrzymuje flagową inwestycję Obajtka. Co powstanie na jej gruzach?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej