Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje

Unia była w stanie z łatwością zastąpić dostawy oleju napędowego z Rosji paliwem od innych dostawców. Do lutowego embarga na import drogą morską Unia najwięcej diesla kupowała od rosyjskich koncernów. Teraz importuje głównie z Arabii Saudyjskiej i USA.

Publikacja: 25.05.2023 17:16

Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje

Foto: Bloomberg

Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.

Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.

Czytaj więcej

Ceny gazu poniżej 300 dolarów. Zyski Gazpromu ostro w dół

W kwietniu Repsol, największy koncern naftowo-gazowy w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, ostrzegł, że rosyjski olej napędowy nadal trafia do UE przez kraje trzecie.

Dyrektor naczelny firmy, Hosu John Imaz, zwrócił się do władz w Brukseli o zaprzestanie importu rosyjskiego oleju napędowego: „Prosimy władze europejskie o zaprzestanie tego importu z wykorzystaniem pośredników” – dodał, wzywając UE do egzekwowania obowiązujących sankcji.

W przeszłości Rosja odpowiadała za ponad połowę przesyłek do UE i Wielkiej Brytanii. W 2021 r. ze 140,5 mln ton wyeksportowanych rosyjskich paliw, Europa kupiła ponad połowę - 73,5 mln ton (dane raportu energetycznego BP). Teraz okazuje się, że podobnie jak w wypadku gazu z Rosji, szybko można znaleźć nowych dostawców i nie oznacza to wcale, że surowiec podrożeje.

Sankcje wobec rosyjskiej ropy

5 grudnia ubiegłego roku weszły w życie sankcje wobec rosyjskiej ropy. Zachód ustalił również pułap cenowy na poziomie 60 dol. za baryłkę ropy. Ponadto od 5 lutego 2023 roku wszedł w życie zakaz transportu morskiego rosyjskich produktów naftowych. Sankcje nałożone na rosyjską ropę już zmniejszyły o połowę (a dokładnie o 52 proc. - dane rosyjskie) rosyjskie przychody, chociaż wielkość eksportu niewiele się zmieniła. 

Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.

Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Paliwa
Nowy zarząd Orlenu wyznaczył już priorytety. Rewizja inwestycji
Paliwa
Unimot opublikował wyniki i nową strategię
Paliwa
Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu
Paliwa
Węgry rozważają ograniczenia cen paliw płynnych po ataku Izraela na Iran
Paliwa
Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks