Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje

Unia była w stanie z łatwością zastąpić dostawy oleju napędowego z Rosji paliwem od innych dostawców. Do lutowego embarga na import drogą morską Unia najwięcej diesla kupowała od rosyjskich koncernów. Teraz importuje głównie z Arabii Saudyjskiej i USA.

Publikacja: 25.05.2023 17:16

Rosja straciła unijny rynek diesla. Nowych dostawców nie brakuje

Foto: Bloomberg

Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.

Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.

Czytaj więcej

Ceny gazu poniżej 300 dolarów. Zyski Gazpromu ostro w dół

W kwietniu Repsol, największy koncern naftowo-gazowy w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, ostrzegł, że rosyjski olej napędowy nadal trafia do UE przez kraje trzecie.

Dyrektor naczelny firmy, Hosu John Imaz, zwrócił się do władz w Brukseli o zaprzestanie importu rosyjskiego oleju napędowego: „Prosimy władze europejskie o zaprzestanie tego importu z wykorzystaniem pośredników” – dodał, wzywając UE do egzekwowania obowiązujących sankcji.

W przeszłości Rosja odpowiadała za ponad połowę przesyłek do UE i Wielkiej Brytanii. W 2021 r. ze 140,5 mln ton wyeksportowanych rosyjskich paliw, Europa kupiła ponad połowę - 73,5 mln ton (dane raportu energetycznego BP). Teraz okazuje się, że podobnie jak w wypadku gazu z Rosji, szybko można znaleźć nowych dostawców i nie oznacza to wcale, że surowiec podrożeje.

Sankcje wobec rosyjskiej ropy

5 grudnia ubiegłego roku weszły w życie sankcje wobec rosyjskiej ropy. Zachód ustalił również pułap cenowy na poziomie 60 dol. za baryłkę ropy. Ponadto od 5 lutego 2023 roku wszedł w życie zakaz transportu morskiego rosyjskich produktów naftowych. Sankcje nałożone na rosyjską ropę już zmniejszyły o połowę (a dokładnie o 52 proc. - dane rosyjskie) rosyjskie przychody, chociaż wielkość eksportu niewiele się zmieniła. 

Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.

Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Paliwa
Orlen planuje produkcję paliwa syntetycznego
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Paliwa
Orlen na tropie alternatyw. Chce mieć w Kętrzynie tłocznię oleju rzepakowego
Materiał partnera
Gaz wsparciem dla zielonej transformacji
Paliwa
Grupa Orlen chce kupić Energop
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Paliwa
Będzie francuski cud przy pompie. Rząd naciska na biznes
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej