Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.
Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.
Czytaj więcej
Cena gazu na rynku europejskim przekroczyła kolejną granicę spadku. Rano na giełdzie londyńskiej...
W kwietniu Repsol, największy koncern naftowo-gazowy w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, ostrzegł, że rosyjski olej napędowy nadal trafia do UE przez kraje trzecie.
Dyrektor naczelny firmy, Hosu John Imaz, zwrócił się do władz w Brukseli o zaprzestanie importu rosyjskiego oleju napędowego: „Prosimy władze europejskie o zaprzestanie tego importu z wykorzystaniem pośredników” – dodał, wzywając UE do egzekwowania obowiązujących sankcji.