Według Bloomberga Unia gwałtownie zwiększyła zakupy diesla z innych krajów. Według danych żeglugowej firmy analitycznej Vortexa Ltd, łączna wielkość dostaw oleju napędowego w maju wzrośnie do najwyższego od czterech miesięcy poziomu, czyli około 1,25 mln baryłek dziennie. Należy zauważyć, że majowe dostawy odpowiadają średniej w 2022 r.
Wzrost importu drogą morską spowodowany był wzrostem zakupów z Bliskiego Wschodu i USA. Oczekuje się, że import diesla z Arabii Saudyjskiej osiągnie nowy poziom około 324 tys. baryłek dziennie, a ładunki z USA będą najwyższe od sierpnia 2020 r.
Czytaj więcej
Cena gazu na rynku europejskim przekroczyła kolejną granicę spadku. Rano na giełdzie londyńskiej cena surowca spadła do 298 dol. za 1000 metrów sześciennych. Oznacza to spadek w ciągu doby o blisko 4 procent.
W kwietniu Repsol, największy koncern naftowo-gazowy w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, ostrzegł, że rosyjski olej napędowy nadal trafia do UE przez kraje trzecie.
Dyrektor naczelny firmy, Hosu John Imaz, zwrócił się do władz w Brukseli o zaprzestanie importu rosyjskiego oleju napędowego: „Prosimy władze europejskie o zaprzestanie tego importu z wykorzystaniem pośredników” – dodał, wzywając UE do egzekwowania obowiązujących sankcji.