Rosjanie mogą zostać bez zimowego paliwa, bo całe sprzedają za granicę

Rosja jest jednym z tych państw, w których zimą na ogromnych północnych obszarach do przemieszczania się potrzebne jest specjalne zimowe paliwo. Tej zimy może go zabraknąć, bo całe zimowe paliwo rosyjskie koncerny rzuciły na eksport.

Publikacja: 18.09.2022 15:27

Rosjanie mogą zostać bez zimowego paliwa, bo całe sprzedają za granicę

Foto: Adobe Stock

W Rosji za zimowy olej napędowy uważa się nie olej dostępny także w Europie, który nie zamarza do - 20 st C, ale tak zwany olej arktyczny, pozwalający jeździć do - 38 st C. O zagrożeniu brakiem takiego zimowego oleju napędowego opowiedział w weekend w rozmowie z radiem Sputnik Jewgienij Arkusza prezes Rosyjskiej Unii Paliwowej.

Zaznaczył, że ma „obawy co do sytuacji z zimowym olejem napędowym, czyli mrozoodpornymi odmianami oleju napędowego”, z którymi Rosja zawsze miała problemy i teraz trudności mogą pojawić się również podczas nadchodzącej zimy.

Wcześniej sytuację ratowały średnie destylaty lub substytuty oleju napędowego, ale teraz wszystkie, podobnie jak sam zimowy olej napędowy, są eksportowane.

„Z tego powodu nasze hurtowe i detaliczne ceny oleju napędowego są znacznie wyższe niż benzyny, co nie jest normalne” – powiedział.

Czytaj więcej

Nowy rosyjski pomysł. To piloci powinni serwisować samoloty

Niedoborom mogą zapobiec dostawy zimowego oleju napędowego z Białorusi. Sankcje Unii oraz odmowa Ukrainy zakupu białoruskich paliw, spowodowała ich nadprodukcje i trudności ze zbytem. Na razie jednak nie podpisano żadnych umów, które gwarantują dostawy, a zima szybko nadciąga nad północne tereny Rosji.

Główny ekspert Narodowego Funduszu Bezpieczeństwa Energetycznego przy rządzie Rosji Stanisław Mitrachowicz ostrzegał, że cena benzyny w Rosji może wkrótce znacznie pójść w górę.

Skok cen paliw silnikowych może być spowodowany zakończeniem rządowych dopłat do przewozów kolejowych benzyny i oleju napędowego. Oprócz tego, wzrost cen może nastąpić ze względu na optymalizację pracy rafinerii ropy naftowej.

– Jeśli będziemy zmuszeni do ograniczenia wydobycia ropy, to załadunek rafinerii nie będzie już optymalny – możliwe jest ograniczenie produkcji popularnych produktów naftowych, a to może być jedną z przyczyn jej wzrostu cen – wyjaśnił Mitrachowicz.

Ekspert ds. międzynarodowego rynku surowców i energii Władimir Demidow prognozuje, że ceny paliw w Rosji pójdą w górę późną jesienią, po zakończeniu prac rolniczych. Podkreślił, że paliwa w Rosji drożeją wraz ze wzrostem cen ropy na świecie, bo rosyjskie koncerny większość produkcji eksportują.

W Rosji za zimowy olej napędowy uważa się nie olej dostępny także w Europie, który nie zamarza do - 20 st C, ale tak zwany olej arktyczny, pozwalający jeździć do - 38 st C. O zagrożeniu brakiem takiego zimowego oleju napędowego opowiedział w weekend w rozmowie z radiem Sputnik Jewgienij Arkusza prezes Rosyjskiej Unii Paliwowej.

Zaznaczył, że ma „obawy co do sytuacji z zimowym olejem napędowym, czyli mrozoodpornymi odmianami oleju napędowego”, z którymi Rosja zawsze miała problemy i teraz trudności mogą pojawić się również podczas nadchodzącej zimy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
energia
Jacek Krawiec: Orlen sztucznie zaniża ceny paliw. To mu szkodzi
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
energia
Tak Orlen ukrywa braki benzyny. Wyciekła tajna instrukcja dla stacji paliw
Paliwa
Sasin: Ceny paliw w Polsce będą najniższe w Europie, jeśli PiS będzie rządziło
Paliwa
Orlen apeluje, aby nie kupować paliwa na zapas. Ceny przekroczyły ważną granicę
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Paliwa
Na stacjach benzynowych zaczyna brakować paliwa. Nie zatankujesz, ile chcesz
Paliwa
Orlen planuje produkcję paliwa syntetycznego