Shell sprzedał 100 proc. udziałów swojej rosyjskiej spółki Shell Neft LLC rosyjskiemu koncernowi Łukoil: „Na stacjach objętych umową z Łukoil sprzedaż paliw została całkowicie zawieszona, ale sklepy i kawiarnie nadal działają” – informuje koncern w komunikacie.
Na stronie firmy czytamy, że od 20 maja 2022 r. przestanie działać program lojalnościowy Shell ClubSmart – klienci będą mogli korzystać ze zgromadzonych punktów do 20 maja 2022 r.
Transakcja pomiędzy Shell a Łukoil zostanie sfinalizowana po zatwierdzeniu przez Federalną Służbę Antymonopolową. Według Kommersanta Shell nie zgodził się na zachowania przez Łukoil praw do marki Shell. Łukoil będzie musiał zmienić markę.
Umowa z Shell może pomóc Łukoilowi nie tylko w dalszym rozwoju obecności na rynku paliwowym, ale także w znalezieniu nowego kanału sprzedaży swoich produktów naftowych w kontekście sankcji.
W przypadku przejęcia sieci Shell, udział Łukoilu w sprzedaży detalicznej w dużych regionach Federacji Rosyjskiej (obwód moskiewski, petersburski i leningradzki, terytorium Krasnodaru) może znacznie wzrosnąć: z obecnych 15-25 proc. do 22 -32 proc. w zależności od regionu.