Rosja: Stacje Shell bez paliwa. Odkupił je Łukoil, ale bez prawa do marki

Stacje paliw brytyjsko-holenderskiej firmy Shell w Rosji całkowicie przestały sprzedawać paliwo. Działają tam tylko sklepy i gastronomia. Rocznie na stacjach Shell sprzedawało się około 1,5 mln ton paliwa.

Publikacja: 16.05.2022 17:52

Rosja: Stacje Shell bez paliwa. Odkupił je Łukoil, ale bez prawa do marki

Foto: Bloomberg

Shell sprzedał 100 proc. udziałów swojej rosyjskiej spółki Shell Neft LLC rosyjskiemu koncernowi Łukoil: „Na stacjach objętych umową z Łukoil sprzedaż paliw została całkowicie zawieszona, ale sklepy i kawiarnie nadal działają” – informuje koncern w komunikacie.

Na stronie firmy czytamy, że od 20 maja 2022 r. przestanie działać program lojalnościowy Shell ClubSmart – klienci będą mogli korzystać ze zgromadzonych punktów do 20 maja 2022 r.

Transakcja pomiędzy Shell a Łukoil zostanie sfinalizowana po zatwierdzeniu przez Federalną Służbę Antymonopolową. Według Kommersanta Shell nie zgodził się na zachowania przez Łukoil praw do marki Shell. Łukoil będzie musiał zmienić markę.

Umowa z Shell może pomóc Łukoilowi nie tylko w dalszym rozwoju obecności na rynku paliwowym, ale także w znalezieniu nowego kanału sprzedaży swoich produktów naftowych w kontekście sankcji.

W przypadku przejęcia sieci Shell, udział Łukoilu w sprzedaży detalicznej w dużych regionach Federacji Rosyjskiej (obwód moskiewski, petersburski i leningradzki, terytorium Krasnodaru) może znacznie wzrosnąć: z obecnych 15-25 proc. do 22 -32 proc. w zależności od regionu.

Czytaj więcej

KFC i Pizza Hut miały wyjść z Rosji, ale restauracje wciąż działają

Według założyciela Engineering & Consulting PFA Aleksandra Gadeckiego, jeżeli budowa stacji benzynowej w Unii została zrealizowana zgodnie ze wszystkimi wymogami (parking, plac zabaw i kawiarnia z gorącym jedzeniem), z wyłączeniem kosztów gruntu, to koszt szacowany jest na 1,5-2 mln euro.

Koszt stacji benzynowych w Rosji zazwyczaj jest wyższy (nikt oficjalnie nie wspomina o tzw. odkatach, czyli łapówkach dla urzędników wszelkich szczebli – red.).

Cena już działających stacji benzynowych jest liczona od obrotów, więc stacje przy autostradzie z dogodnym dojazdem i dobrym parkingiem będą kosztować więcej niż nowe. W ten sposób koszt sieci Shell może wynieść od 600 mln euro. Rozmówca Kommersanta jest pewien, że transakcja została przeprowadzona z rabatem do 50 proc.

W marcu Shell ogłosił stopniowe zaprzestanie działalności w Rosji i wycofanie się z szeregu rosyjskich projektów energetycznych, w tym z Nord Stream 2. W ten gazociąg, który nigdy nie ruszy przez wojnę rozpętaną przez Putina, Shell wpakował 950 mln euro.

Shell sprzedał 100 proc. udziałów swojej rosyjskiej spółki Shell Neft LLC rosyjskiemu koncernowi Łukoil: „Na stacjach objętych umową z Łukoil sprzedaż paliw została całkowicie zawieszona, ale sklepy i kawiarnie nadal działają” – informuje koncern w komunikacie.

Na stronie firmy czytamy, że od 20 maja 2022 r. przestanie działać program lojalnościowy Shell ClubSmart – klienci będą mogli korzystać ze zgromadzonych punktów do 20 maja 2022 r.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Paliwa
Na stacjach paliw pojawi się wkrótce nowy rodzaj benzyny
Paliwa
Nabywcy aktywów Lotosu dobrze na nich zarabiają
Paliwa
Kreml znosi zakaz eksportu paliw. Nie wytrzymał dwóch miesięcy
Paliwa
Unimot widzi poprawę na rynku diesla. Kiedy sytuacja wróci do normy?
Paliwa
Unia na potęgę importuje z Indii paliwa produkowane z rosyjskiej ropy
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?