Budimex wybuduje port instalacyjny Orlenu dla wiatraków na morzu

Koncern energetyczny wyłonił wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Inwestycję zrealizuje Budimex. Prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r.

Publikacja: 12.09.2023 15:01

Morska farma wiatrowa Anholt w Danii

Morska farma wiatrowa Anholt w Danii

Foto: Bartłomiej Sawicki

Docelowo terminal ma umożliwić instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt farmy wiatrowej Baltic Power, której Orlen jest współwłaścicielem i inne planowane inwestycje wiatrowe. Wykonawcą inwestycji jest spółka Budimex. Drugi terminal instalacyjny w Gdańsku, realizowany przez państwo, który miałby obsługiwać projekty m.in. PGE stoi w miejscu. Ma być on gotowy do końca 2025 r. 

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników.

"Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind. Wybór wykonawcy terminala to kolejny ważny punkt harmonogramu projektu, który w sierpniu pozyskał warunkową decyzję inwestycyjną" – powiedział Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wkrótce rozstrzygnie postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu w polskiej części Bałtyku. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji.

– Te wszystkie działania wpisują się w założenia strategii Orlenu, która zakłada, że koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać ok 9 GW mocy w energetyce odnawialnej, w tym aż 5,8 GW ze źródeł offshore wind. Inwestycje morskie zamierzamy realizować zarówno na Ławicy Odrzańskiej, na wysokości Kołobrzegu jak i na Ławicy Słupskiej – dodaje Robert Nowicki, prezes spółki celowej Grupy, Orlen Neptun.

Docelowo terminal ma umożliwić instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt farmy wiatrowej Baltic Power, której Orlen jest współwłaścicielem i inne planowane inwestycje wiatrowe. Wykonawcą inwestycji jest spółka Budimex. Drugi terminal instalacyjny w Gdańsku, realizowany przez państwo, który miałby obsługiwać projekty m.in. PGE stoi w miejscu. Ma być on gotowy do końca 2025 r. 

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Biznes i samorządy. Jak zielona transformacja aktywizuje regiony
OZE
Dania da Ukrainie 420 mln euro na OZE i pomoc firmom
OZE
Tauron oddaje do użytku kolejną farm wiatrową
OZE
Pierwszy kwartał stał pod znakiem spadku węgla i wzrostu OZE
OZE
Duże zmiany dla prosumentów. Jest projekt noweli ustawy OZE
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO