Reklama
Rozwiń

Przewozy kolejowe towarów coraz bardziej zielone

Współpraca pomiędzy DB Cargo Polska i PKP Energetyka ma zaowocować 100-proc. wykorzystaniem energii z odnawialnych źródeł przy transporcie towarów.

Publikacja: 15.02.2021 19:37

Przewozy kolejowe towarów coraz bardziej zielone

Foto: energia.rp.pl

DB Cargo Polska i PKP Energetyka podpisały list intencyjny, którego celem jest wypracowanie zasad zasilania przewozów kolejowych, realizowanych przez pierwszą z tych firm energią trakcyjną pochodzącą z OZE. Już od stycznia 2022 r. współpraca ma zaowocować tym, że połowa potrzebnego firmie transportowej prądu będzie wyprodukowana w sposób przyjazny dla środowiska. Docelowo, od stycznia 2023 r., PKP Energetyka ma zasilać DB Cargo Polska w 100 proc. energią pochodzącą z OZE.

""

Foto: energia.rp.pl

Dzięki temu przewoźnik chce zaoferować klientom możliwość nie tylko zamówienia usługi transportowej opartej na ekologicznym zasilaniu, ale też skompensowania sobie emisji CO2 poprzez udział w ekologicznych projektach. Pierwszy z tych produktów dostępny jest już w Niemczech i Austrii. – Liczymy, że w ramach podjętej współpracy z PKP Energetyka będziemy mogli rozszerzyć ofertę na polski rynek kolejowy – mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

Podpisany list intencyjny jest elementem realizacji programu Zielona Kolej, zainicjowanego i prowadzonego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, wspólnej inicjatywy firm z branży podejmującej różne działania na rzecz oszczędzania energii. Program zakłada m.in. przejście kolei na zasilanie energią z OZE w 85 proc. do 2030 r. Obecnie udział ten wynosi 12 proc.

""

Fotowoltaika i farma wiatrowa/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

W kierunku bardziej ekologicznych przewozów podążają regulacje UE, a za nimi polityka poszczególnych państw. Niezależnie od tego już dziś kolej jest jednym z najbardziej zrównoważonych i ekologicznych środków transportu. Pociąg towarowy emituje dwukrotnie mniej CO2 w przeliczeniu na tonokilometr niż transport morski i czterokrotnie mniej niż drogowy.

– Zgodnie ze światowymi trendami zielone produkty i usługi będą kluczową przewagą konkurencyjną firm. Chcemy, aby kolej przyciągała jak najwięcej potoków towarów i pasażerów, dlatego Zielona Kolej to jeden z filarów naszej strategii do 2030 r. – twierdzi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyki. Spółka wyraża przekonanie, że będzie systematycznie poszerzać listę przewoźników, którzy zaoferują swoim klientom przewozy oparte na OZE, czyniąc branżę kolejową liderem zielonej transformacji.

OZE
OZE
Ponad 5 mld zł będzie kosztował tegoroczny system wsparcia OZE. Są wyniki aukcji
OZE
Fabian Gaus, prezes GoldenPeaks Capital: Branża OZE otwarta na dialog z rządem
OZE
Brak chętnych, wysokie ceny. Rosną obawy o rozwój wiatraków na morzu
OZE
Wraca opłata OZE. Wiemy, ile będzie nas kosztować
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
OZE
Rząd nadrabia stracony czas. Szybsze prace nad energią elektryczną z wiatru
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku