W ramach zawartego porozumienia firmy zobowiązały się do wymiany informacji niezbędnych do przygotowania planu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z energetyką prosumencką i odnawialną, które będą realizowane w PKP Cargo. Pierwszy etap prac dotyczących dopasowania instalacji prosumenckich rozpocznie się jeszcze w tym roku. Kolejne kroki, związane z uruchomieniem większych instalacji OZE przeznaczonych na cele własne giełdowej spółki, planowane są w następnych latach.
Nauka eco-drivingu to jeden z celów Centrum Efektywności Energetycznej Kolei
PKP Cargo chce, aby kolej stała się jeszcze bardziej efektywna energetycznie i przyjazna środowisku, niż ma to miejsce. – Stąd pomysł na intensywną pracę nad wykorzystaniem energii ze słońca i wiatru do zasilania naszej infrastruktury. Wybraliśmy partnera, z którym mamy wieloletnie relacje poparte merytoryczną znajomością rozwiązań energetycznych – przekonuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Shutterstock
– Zielona Kolej to strategiczny projekt całej branży, za którego integrację bierzemy odpowiedzialność – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. – Aby osiągnąć zakładane cele, tj. 85% energii z OZE już w 2030 roku, już dziś przechodzimy z fazy koncepcji do wdrożenia. Tempo musi być szybkie, dlatego w PKP Energetyka powołujemy dedykowaną jednostkę biznesową i uruchamiamy przygotowaną listę projektów, które składają się na prawie 10- miliardowy program. Cieszymy się, że mamy wsparcie i zaangażowanie większości firm kolejowych. Zielona Kolej to nie tylko zmiana miksu energetycznego ale także dążenie do zeroemisyjności przedsiębiorstw sektora. Dlatego z radością podjęliśmy się wspólnego, ambitnego zadania z PKP Cargo. Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie, który z roku na rok będzie stawał się bezkonkurencyjny w zakresie eliminowania negatywnego wpływu na środowiskowo – mówi Wojciech Orzech