Quo vadis, przyszły championie?

Przed spółkami rafineryjnymi stoi nie lada wyzwanie. W jaki sposób dostosować model biznesowy do zmieniającego się rynku. Co prawda rozwijająca się elektromobilność w Polsce na razie raczkuje, ale koncerny muszą być przygotowane na to, że ten boom dotrze i nad Wisłę.

Jak piszemy w dzisiejszej „Rzeczpospolitej”, po fuzji Orlenu z Lotosem liczba stacji tego rodzimego championa na tle paliwowych spółek w Europie nie będzie powalać. Ale nie należy zbyt mocno przywiązywać wagi do liczby stacji. Paradygmat stacji benzynowej też ulega zmianie, wszak coraz więcej mamy miejsc w centrach miast, gdzie możemy podpiąć do prądu auto elektryczne (które kiedyś ma wyprzeć to spalinowe).

Orlen już kilka lat temu zadał sobie pytanie, gdzie chce być za kilkanaście lat. Stąd obok zaangażowania w projekty rafineryjne w Czechach i na Litwie, inwestycje w energetyczne bloki gazowe w Płocku i Włocławku, w chemię czy też wydobycie surowców w Kanadzie.
Po wchłonięciu Lotosu koncern stanie przed fundamentalnym pytaniem, w jaki sposób się rozwijać w Europie Środkowo-Wschodniej. Samo zwiększanie mocy rafineryjnych już nie wystarczy. Może warto pomyśleć o kupowaniu udziałów w złożach (tak jak robi to w przypadku gazu PGNiG), bo dostęp do własnych – a co za tym idzie tańszych – surowców zwiększa marże spółki.

Na pewno sporo pieniędzy trzeba będzie przeznaczyć na badania i rozwój, bo cały czas wiele obszarów wymaga innowacji. I nie mam tu na myśli li tylko rozwiązania problemów ładowania samochodów elektrycznych w okresie szczytu wakacyjnego przy głównych autostradach, ale np. rozładowania kolejek przed kasami w zwykły weekend, gdy amatorzy hot dogów, trudząc się nad wyborem sosu czosnkowego lub 1000 wysp, generują rosnącą liczbę zdenerwowanych klientów chcących szybko zapłacić za paliwo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Energetyka w świetle megatrendów

„Nasz kierunek – przyszłość” – to hasło konferencji branżowej MEGATRENDY 2020, podczas której  Apator ...

Wiatraki i gaz napędzają produkcję prądu w Polsce

2020 rok rozpoczął się niższą produkcją prądu z węgla i rosnącym wytwarzaniem energii z ...

Brak porozumienia klimatycznego groźny dla UE

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej może być skuteczna jedynie w ramach globalnego porozumienia. CEEP: Brak ...

Stacje paliw więcej zarobią

Większe wpływy ma przynieść nie tylko sprzedaż oleju napędowego czy benzyn, ale przede wszystkim ...

Energetyka morska stanie się konkurencją węgla

W 2025 r. energia z morskich farm wiatrowych ma kosztować nie więcej niż 80 ...

Wlk. Brytania: dwie doby bez energii z węgla

W ostatnich dniach przez równo 55 godzin na Wyspach nie użyto do produkcji energii ...