Quo vadis, przyszły championie?

Przed spółkami rafineryjnymi stoi nie lada wyzwanie. W jaki sposób dostosować model biznesowy do zmieniającego się rynku. Co prawda rozwijająca się elektromobilność w Polsce na razie raczkuje, ale koncerny muszą być przygotowane na to, że ten boom dotrze i nad Wisłę.

Jak piszemy w dzisiejszej „Rzeczpospolitej”, po fuzji Orlenu z Lotosem liczba stacji tego rodzimego championa na tle paliwowych spółek w Europie nie będzie powalać. Ale nie należy zbyt mocno przywiązywać wagi do liczby stacji. Paradygmat stacji benzynowej też ulega zmianie, wszak coraz więcej mamy miejsc w centrach miast, gdzie możemy podpiąć do prądu auto elektryczne (które kiedyś ma wyprzeć to spalinowe).

Orlen już kilka lat temu zadał sobie pytanie, gdzie chce być za kilkanaście lat. Stąd obok zaangażowania w projekty rafineryjne w Czechach i na Litwie, inwestycje w energetyczne bloki gazowe w Płocku i Włocławku, w chemię czy też wydobycie surowców w Kanadzie.
Po wchłonięciu Lotosu koncern stanie przed fundamentalnym pytaniem, w jaki sposób się rozwijać w Europie Środkowo-Wschodniej. Samo zwiększanie mocy rafineryjnych już nie wystarczy. Może warto pomyśleć o kupowaniu udziałów w złożach (tak jak robi to w przypadku gazu PGNiG), bo dostęp do własnych – a co za tym idzie tańszych – surowców zwiększa marże spółki.

Na pewno sporo pieniędzy trzeba będzie przeznaczyć na badania i rozwój, bo cały czas wiele obszarów wymaga innowacji. I nie mam tu na myśli li tylko rozwiązania problemów ładowania samochodów elektrycznych w okresie szczytu wakacyjnego przy głównych autostradach, ale np. rozładowania kolejek przed kasami w zwykły weekend, gdy amatorzy hot dogów, trudząc się nad wyborem sosu czosnkowego lub 1000 wysp, generują rosnącą liczbę zdenerwowanych klientów chcących szybko zapłacić za paliwo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Etiopia afrykańskim pionierem w przetwarzaniu śmieci w energię

Pierwsza w Afryce elektrownia produkująca energię ze śmieci powstała w stolicy Etiopii. W okolicy ...

Paweł Jakubowski: Zbliża się jubileuszowa, 50 dostawa LNG do Polski

Mało, który terminal w Europie może poszczycić się takim poziomem wykorzystania – mówi Paweł ...

Instalacje dla Lotosu za 1,26 mld zł

Na 1,26 mld złotych opiewa kontrakt, jaki spółka Lotos Asfalt podpisała z KT Kinetics ...

Rosja obiecuje złote góry gazowe

Gazprom wyłożył na stół wszystkie argumenty, by przekonać zachodnich klientów do wsparcia rozbudowy gazociągu ...

Sankcje za Nord Stream-2 coraz bliżej

Izba Reprezentantów Kongresu USA jednogłośnie przyjęła rezolucję o przeciwdziałaniu rosyjskiemu projektowi rozbudowy gazociągu północnego. Gazprom ...

Czy Polska będzie klimatycznym hamulcowym?

Przywódcy UE mają w czwartek w Brukseli zdecydować, czy do 2050 r. Unia powinna ...