Aktualizacja: 04.03.2025 06:14 Publikacja: 10.03.2020 13:40
Foto: Adobe Stock
A wind turbine stands at a wind farm in Jeju, South Korea/Bloomberg
Foto: energia.rp.pl
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: energia.rp.pl
Najnowszy projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej ujrzał światło dzienne. Emocje wzbudza poprawka dotycząca tzw. repoweringu, czyli modernizacji istniejących farm wiatrowych.
Projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej, mimo że ujrzał kilka dni temu światło dzienne w swojej najnowszej odsłonie, nadal stoi w miejscu. Projekt ten nie przeszedł Stałego Komitetu Rady Ministrów. Dodatkowe pytania co do nowej wersji projektu skierowało Ministerstwo Aktywów Państwowych oraz resort finansów.
Europa zbudowała w poprzednim roku 16,4 GW mocy w nowych farmach wiatrowych, a kraje UE 13 GW – wynika z danych WindEurope w podsumowaniu 2024 r. W Polsce wybudowano w tym czasie 0,8 GW nowych mocy w wietrze. To mniej niż w 2023 r. Kurczy się bowiem liczba wolnych terenów, nadających się pod nowe wiatraki przy obowiązującej ustawie wiatrakowej. Wiatr na lądzie pozwolił wyprodukować w Polsce 14 proc. energii.
Po miesiącach oczekiwań rząd przyspiesza prace nad liberalizacją ustawy wiatrakowej. Pojawił się wreszcie nowy projekt nowelizacji, który będzie przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 27 lutego. Po pozytywnym rozpatrzeniu projektu trafi następnie na Radę Ministrów.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Antywiatrakowe polityka Donalda Trumpa wywołuje niepewność w energetyce wiatrowej w USA. Stany, które miały ambitne własne strategie klimatyczne, muszą zrewidować założenia. Bo bez morskiej energetyki wiatrowej nie będą w stanie ich zrealizować.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
Zużycie węgla na świecie w 2024 roku osiągnęło nowe maksimum, jednak w kolejnych latach popyt na paliwo powinien się ustabilizować. Mimo że zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie rosło, dodatkowe wolumeny dostarczą odnawialne źródła energii.
Połączenie budowy nowych mocy dyspozycyjnych opartych na gazie z konwersją istniejących bloków węglowych na gaz wydaje się optymalnym rozwiązaniem.
ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku, udział czystej energii w niemieckim miksie energetycznym sięgnął 45 procent, co stanowi wynik lepszy o 5 punktów procentowych w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego – wynika z raportu think tanku energetycznego Ember. Co więcej, po raz pierwszy czysta energia osiągnęła wynik lepszy niż paliwa kopalne.
Energia słoneczna z kosmosu, cztery razy tańsza niż z elektrowni atomowych, trafi z kosmosu do domów na Islandii w 2030 roku. Dostarczy ją brytyjski start-up Space Solar. W przygotowaniu są też inne takie projekty.
Wrocławski start-up zamierza wprowadzić na rynek odnawialnych źródeł energii innowacyjne rozwiązanie, które ma większe atuty niż turbiny wiatrowe czy fotowoltaika.
Założenia projektu nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych zakładają zmniejszenie minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych z 700 do 500 m.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas